21 sep. 2008

De herfst is begonnen, en hoe!

Zondag 21 september. Vandaag is volgens de kalender de herfst begonnen! De tijd van uitslapen en pas na 10.00 uur het water opzoeken breekt aan. Het karperritme van het afgelopen seizoen is nog voelbaar, om 4.00 uur ben ik klaar wakker. Buiten is het donker, fris en mistig. Het belooft een mooie dag te gaan worden. Na een glas melk kruip ik weer terug in ons warme bed.

Pas om 12.00 uur ga ik van huis. De polder van vandaag ligt op een uur rijden, en is het domein van Paul en natuurlijk ook Frits. Met Paul heb ik gisteravond afgesproken, en om even na 13.00 uur parkeer ik de auto bij Paul en zijn Astrid voor de deur.


Koffie


Tijd voor een lekker bakkie koffie. Hoe lekker ook, de koffie mag even op tafel blijven staan. In de huiskamer staan Paul's laatste aanwinsten op hengelgebied, een nagelnieuwe Fair Play titanium grafiet viergrammer en een oude Fair Play vijfgrammer van geel glas. De grote vraag is en blijft: hoe lang gaat John Schreiner nog door met het bouwen van deze sublieme spinhengels? Straks kun je deze hengels niet meer nieuw kopen, en tweedehands zullen de prijzen naar ongekende hoogte stijgen. Dat is de beredenering van Paul, en daar heeft hij wel een punt mee.

De nieuwe titanium grafiet hengel gaat vandaag mee naar de polder. In de woonkamer 'voelt' deze spinhengel goed aan, maar de langs waterkant mag hij zich bewijzen. Pas dan kun je echt zeggen of een hengel voldoet aan de verwachtingen waarvoor hij is aangeschaft. En dat hij daaraan voldoet zou blijken.


Boven cobold glasvezel en daar onder titanium grafiet

Ik ga vandaag met de Floret vissen. Met onder de Floret voor het eerst een Tica Cetus volgespoeld met 10% nylon met een breeksterkte van 1 kg! Nu moet ik wel eerlijk bekennen dat ik het voor vandaag eigenlijk op de baars voorzien heb. Een snoekje is uiteraard van harte welkom!



Na eerst een baarsje voor ons beiden, komt dat snoekje ook. De laatste snoek op de Floret was afgelopen februari, en ik was bijna vergeten hoe het voelt een snoek te drillen op het lichte en korte spinhengeltje. Heerlijk! Het hengeltje gaat werkelijk hoepel rond op een snoek(je) van 50 cm.

Het zou niet bij een snoekje blijven. De volgende aanbeet die ik krijg lijkt meer op vastlopen. Alleen dan gevolgd door een grote kolk en een krijsende slip. SNOEK...en wat voor een! De Floret en Tica Cetus mogen laten zien waartoe zij samen in staat zijn met een lijntje van 1 kg breeksterkte.



Tijdens de dril vergeet ik zelfs dat ik zo licht en dun aan het vissen ben. Dat besef ik pas later, veel later. Ik kijk nu ook met hele andere ogen naar mijn Floretje. Een grote snoek moet het binnen een paar minuten afleggen tegen een hengeltje van 153 cm, een mini werpmolentje en 10% nylon.




De snoek blijkt na meting 82 cm lang te zijn. Niet mijn grootste snoek tot nu toe, maar door gebruik van dit lichte materiaal zonder twijfel de mooiste snoek die ik tot nu toe gevangen heb.

De snoek is duidelijk los vandaag, hierna want niet lang hierna vang ik nog een snoek; de derde van vandaag.


Paul gaat los





Maar dan is het Paul zijn beurt. Hij vangt vier snoekjes bijna achter elkaar!



Tussendoor komt er ook nog regelmatig - en dan vooral bij Paul - een baars kijken.



Daarna is het weer mijn beurt, mijn vierde en laatste snoek(je) van vandaag is ook de kleinste. Met de man vier snoeken en snoekjes is het dan al een topdag voor ons beiden. Acht snoeken en een behoorlijk aantal baarsjes, op de eerste officiele dag van de herfst. Kan het nog mooier?



Ja, Paul voegt daar nog een snoek aan toe, en zo eindigt deze eerste herfstdag met een totaal van negen snoeken.

Groeten,
Peter

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Peter,

Jullie hebben het wel weer getroffen zeg ! Daarentegen lijkt het wel of de snoeken in Almere vertrokken zijn...
Hoe bevalt de Tica Cetus ? Ik heb sinds kort een Pflueger president micro, een mooi klein molentje maar nog niet echt beproeft op een flinke snoek.

Groet,

Frederik

Anoniem zei

Hoi peter
wat een kanjer zeg super gewoon

harvey

Ap zei

Dat was een echte ouderwetse snoekdag zeg! Leuk ook het, "ouderwetse glas" en het "moderne grafiet", naast elkaar in de polder te zien.

Ap

Peter Linzell zei

Hoi Frederik,

Tot nu toe bevalt de Tica Cetus goed. Een compact en licht werpmolentje met volwassen eigenschappen. Geen te korte slinger en/of miniatuur slingergreepje, zoals je die te vaak op mini werpmolentjes tegen komt. Heel belangrijk, de slip is fantastisch.

Het komt vast wel weer goed met de snoeken in Almere! Veel plezier met de Pleuger President Micro.


Hoi Harvey,

Dank je wel.


Hoi Ap,

:-)

"Ouderwets" of modern, het zijn fantastische spinhengels die Fair Play's!

Groeten,
Peter

Frits zei

Da's een beste snoek op zulk licht materiaal Peter!
Zelf had ik huisarrest dit weekend.
Mijn moeder kwam logeren, volgend weekend beter.

Gr Frits