11 aug. 2008

Experiment geslaagd?

Zondag 10 augustus. Harde wind en soms pittige buien teisteren de polders. Je zou er bijna zin om te gaan snoeken van krijgen ;-) . De voorspellingen zijn dat het vanuit het westen aan het eind van de middag gaat opklaren. Dat schept de mogelijkheid om aan de oppervlakte te gaan vissen. Maar ik heb er een zwaar hoofd in.

De middag zijn voor Francine en de kinderen, de avond is voor mij! Toch wordt een aanzienlijk deel van de middag op zolder aan vissen besteed. Nog steeds ben ik niet tevreden over het karpervissen met de waker. Kleine lichte wakertjes zijn het afgelopen jaar aan de uitrusting toegevoegd, en met de onderste centimeters bij de haak is flink geëxperimenteerd. De rig heeft ook hier zijn intrede gedaan. De aassoorten zijn verder hetzelfde als bij het penvissen.

Vanmiddag zit ik achter mijn knutseltafel te kijken hoe ik het allemaal kan perfectioneren. Ok, het werkt nu ook, maar het kan beter. Te vaak zet de aanbeet niet door, blijft de waker tijdens het klimmen halverwege plots stilhangen. Kleine witvis? Zou kunnen, maar vaak genoeg verraadt een kolk of een bellenplakkaat dat het om karper, brasem of zeelt gaat. Vissen die ik met hetzelfde aas tijdens het penvissen ook vang.

Terug naar een deegballetje gedraaid van bix, of een kleine aardappel waar de haak in verborgen zit zie ik niet zitten. Het aanbod van haakaas is tegenwoordig zo groot dat ik daar op verder wil borduren. Klassiek karpervissen hoeft niet persé pure nostalgie te zijn. Ook bij de klassieke manieren van karpervissen, met de pen, drijvend of statisch met een wakertje kun je je voordeel doen met moderne vindingen oorspronkelijk bedoeld voor het vissen met vastlood.

Naast de klassiekers op werpmolen gebied hangt er ook regelmatig moderne techniek onder mijn hengels. Hengels van glasvezel, omdat de drileigenschappen daar beter van zijn dan die van grafiet. Maar wel afgebouwd met moderne Fuij sic ogen en reelhouder. Een mix van het goede van vroeger en nu.

Zo zie ik het ook met de technieken die ik toepas bij mijn manieren van karpervissen. Vissen op de klassieke manier, maar waar nodig aangepast met hedendaagse vindingen. Pellets, mais, mini boillies en verschillende drijvende aasjes hebben hun plek gevonden in mijn uitrusting. Soms lijk ik wel een wandelende apotheek.

Gezien het weer zou de waker vanavond uitkomst kunnen bieden, zeker omdat ik van plan ben om tot in het donker door te vissen. Veranderingen die ik vanavond wil uitproberen, zijn kleinere haakjes en een kortere hair onder de haak. Ook de rig zelf knoop ik korter dan voorheen. Het is de bedoeling om de waker voortaan ook dichter onder de hengel te hangen. Zo vis ik scherper, en krijgt de karper minder ruimte om met het aas te rommelen.

Om kwart over acht zit ik in de auto richting de polder. De hengel en werpmolen (keuze voor vanavond is makkelijk de 1 3/4 lbs Specimen samen met de Daiwa Advantage 3500 A) gaan mee. Een allround combinatie, die voor alle klassieke manieren en technieken van karpervissen kan worden ingezet onder bijna alle omstandigheden.

Even voor negen uur arriveer ik in de polder. Zoals verwacht staat er een behoorlijke kabbel op het water. Een boerderij met bomen zorgt halverwege de poldervaart voor een beetje luwte. In de buurt van de boerderij maak ik drie kleine voerplekjes onder de overkant. Behalve grondvoer strooi ik toch maar voor de zekerheid een paar handen variantjes uit over het water.

Hierna is het tijd om de spullen in orde te brengen. De steunen staan al in grond, en de rig zit al aan de hengel, als ik karpers in de oppervlakte zie azen. Nou, die steunen mogen blijven staan waar ze staan, en de schaar brengt uitkomst.


Snel een haak gemonteerd, en niet veel later drijft die zelfde haak geprikt in twee brokjes op het water. Minuten later 'zit' een mooi schubkarpertje in het landingsnet.

Daar blijft het dan voorlopig ook bij, de volgende pogingen leveren geen karper meer op. Snel wordt de boel weer omgebouwd en gaat de hengel als nog op de steunen. Tot in het donker bijft hij daar roerloos op liggen. De eerste echte aanbeet wordt verzilverd, geen karper maar een brasem is de dader. Hoe dan ook, de veranderingen werken.

Het zal zo rond 22.30 uur zijn als ik voor de tweede keer de hengel ombouw. Karper onder mijn kant, en aan de oppervlakte.


Ook deze keer gaat het snel, alleen de dril duurt wel wat langer. Met 71 cm een beste vis.

Misschien had ik gewoon moeten doorvissen met de waker, maar ik kon het niet laten om deze vis voorbij te laten gaan. Achteraf gezien heb ik er geen spijt van.

De hengel wordt weer omgebouwd, en gaat terug op de steunen. Lekker genieten achter de hengel, en de wind heeft ondertussen flink aan kracht ingeboet.

Een klimmende waker zet de boel op scherp. De aanbeet zet door, en met succes wordt de haak gezet. Geen brasem, dat is meteen duidelijk.


Flinke weerstand doet een grote karper vermoeden. Drillen in het donker maakt het er sowieso niet makkelijker op. De voldoening dat het allemaal goed verloopt en lukt is groot. De karper met 74 cm ook.

Aanbeten krijg ik hierna niet meer, maar daar kan ik helemaal niet mee zitten. Om 1.00 uur ben ik weer thuis, een beetje moe, maar wel voldaan.

Groeten,
Peter


Aanvulling op "Experiment geslaagd?"
Het leuke van Struinen door de polder is dat ik via gmail contact heb met een aantal lezers. Vragen beantwoord ik graag, en het doet me goed dat er vissers zijn die interesse tonen in de klassieke manieren van karpervissen. Dat is ook de grote reden geweest dat ik alweer bijna drie jaar geleden dit blog startte. Informatie over pen- en oppervlaktevissen op karper was summier te vinden op het internet, laat staan dat er nog recente boeken in de winkel lagen over klassiek karpervissen. Vissen met de waker ben ik ook gaan doen, maar dat heeft toch wel wat haken en ogen, heb ik ondervonden.

Dat er lezers zijn die met me meedenken en tips geven vind ik helemaal leuk. Een reactie vind ik zo bijdragen dat ik gevraagd heb of ik deze op het blog mag zetten.


Hallo Peter,

Even voorstellen, mijn naam is Wim Voets, ik ben 56 jaar en vis nu zo'n 40 jaar op karper. Heel lang met de klassieke methoden, de laatste jaren ook met loodsystemen.(Sorry!)

Ik lees in jouw blog dat je eigenlijk twijfels hebt over het wakersysteem. Wat jij beschrijft is zo herkenbaar, kleine stoppende oplopers en reken er maar op dat dat heel vaak karper is en, dat zal je ook wel bekend voorkomen, af en toe oplopers dat de lak van je hengel springt. Heel vaak zie je dan alleen nog maar een kolk en soms haakt de karper zichzelf.

Dit was voor mij reden om het wakersysteem links te laten liggen en alleen nog met pen en korst te vissen. Ik denk dat het zo is: hoe goed je de hengels ook afsteunt , als je de waker tussen molen en startoog monteert ondervindt de karper onvermijdelijk weerstand van de lijn die onder een bepaalde hoek door 10 of 11 geleideogen wordt getrokken, plus het gewicht van de waker (hoe gering ook).
Ik denk dat alleen het systeem met de aloude speldwaker, die voor de top werd gehangen echt voldoet, alleen speelt de wind dan weer zo'n grote rol.

Afijn, hoewel ik vele karpers en ook grote met het wakersysteem heb gevangen denk ik dat indien de omstandigheden het toelaten de pen een veel efficienter systeem is.

Ik hoop nog vaak je blogs te lezen, want ik amuseer me er iedere keer weer mee.
Bedankt.

Met vriendelijke groet,
Wim

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Mooi man.Heel leuk,dat geexperimenteer.Ik gebruik bijna altijd onderlijnen met hair en de welbekende maiskorrels en tijgernoot.Bij mij ging het juist beter met een langere hair....
Wat een mooi gebouwde karpers heb je daar joh.
Gefeliciteerd met de mooie vangsten.
P.s. Bevalt de Daiwa een beetje?

groet,Dale

Frits zei

Goed gedaan, je maakt er bijna een wetenschap van.
erg leuk om te lezen.

Gr Frits

Peter Linzell zei

Hoi Dale,

Blijft leuk, en voorlopig valt er nog genoeg te experimenteren. Leuk om te lezen, dat het bij jou juist een langere hair succes opleverde!

De Daiwa is een fantastische werpmolen, met een slip om te zoenen.


Hoi Frits,

Dank je!


Groeten,
Peter

Ap zei

Heerlijk vissen hé Peter als het donker zo over je heen valt. En als je dan ook nog eens een paar mooie karper hebt gevangen... droom je in bed nog even na, heerlijk toch!

Ap

Anoniem zei

ik blijf me elke keer weer verbazen ,prachtig verhaal en hele mooie karpers

harvey