27 aug. 2008

Eerlijk Spel (Fair Play), maakt vissen en vangen tot genieten

Woensdag 27 augustus. We staan aan de rand van een nieuw roofvisseizoen. Ik weet het, dat is officieel al eind mei geopend, om pas eind maart weer te sluiten. Voor mij persoonlijk begint het pas echt zo rond september, en eindigt traditiegetrouw eind februari.

De spinhengels zijn dit nieuwe seizoen al een paar keer uit hun foudraaltjes getoverd, maar staan nu onderhand te trappelen op zolder om weer vaker richting de polder te gaan. Aan het vissen met kleine spinnertjes beleef ik meer plezier dan ooit, maar eigenlijk moet ik zeggen weer net zoveel plezier als vroeger. Groot kunstaas en het daarbij behorende zware materiaal komen nog maar zelden aan de waterkant.


1981 Gevangen aan een Lerc holglas spinhengeltje 3-8 gram met een bussluiting! Van een echte Fair Play spinhengel kon ik toen alleen maar dromen.



1981 Op de foto binnen bij de buurvrouw, als je goed kijkt zie je rechts het kleine spinnertje nog uit de muil van de snoek hangen..

De laatste jaren heb ik verhoudingsgewijs steeds minder tijd om te vissen, en juist dan ontdek je dat vissen veel meer is dan vangen alleen.

Ook ik vang graag vis, laat dat duidelijk zijn! Sterker nog, ik ga vaak door tot het gaatje. Als het dan alsnog lukt om een vis te vangen geeft dat ook mij een goed gevoel. De grootte of het aantal vind ik altijd minder belangrijk dan de manier waarop de vissen gevangen zijn. Dat heb ik niet alleen bij de rovers, ook bij het karperen gaat dat op.

Bij karpervissen zijn het de 'klassieke' methoden en soms klassieke materialen die mij plezier verschaffen bij de vangst. De karper besluipen en de vis verleiden het aasje te nemen, en soms bijna oog in oog met je 'tegenstander' staan, is fantastisch. De lengte, en zeker het gewicht van de vis is dan bijzaak. Af en toe een grote zware vis is voor mij al een bonus!


Genieten van iedere vis en diep doorbuigende hengel(tje)s

Zo buigt een echte spinhengel!


Bij het ultra lichte spinnen is dat gevoel nog sterker. Kleine baarsjes bonken flink op de top van je spinhengeltje. Grotere baarzen worden getransformeerd tot ware vechtersbazen.




Ruisvoorns blijken soms ook niet vies van een klein spinnertje, versierd met een vliegje. Elk jaar komt er wel één en soms zelfs meerdere explaren even boven water kijken, de spinner keurig netjes in de bek gehaakt.

En dan de snoek, de ultieme rover die onze polderweteringen, vaarten tot zelfs de kleinste slootjes rijk is. De snoeken in de polders blijven achter wat groei betreft bij hun zusters op het grote water.




Snoekjes tussen de 40 en 60 cm vormen de grote hoofdmoot. Aan een ultra lichte spinhengel leveren zij echte 'sport'.



Baarzen vanaf 20 centimeter en kleinere snoekjes laten de vijfgrammer diep doorbuigen. Op een driegrammer weet je helemaal niet wat je overkomt.


Het mooie is dat een grote snoek ook niet vies is van een kleine hap. Een grote snoek drillen en landen met een ultra lichte spinhengel geeft een enorme kick.



Samen met een echte polderkrokodil op de foto, of deze gefotografeerd naast een bijna fragiel hengeltje is iets waar je trots op mag zijn.

Dat juist een grote snoek zich heel rustig houdt tijdens de dril op een ultra lichte spinhengel weten maar weinigen. De progresieve buiging van de ultra lichte spinhengel en de rek in de dunne nylon lijn werken daar aan mee. Geen getrek aan de vis, waardoor deze uit koers wordt getrokken, maar een constante druk die groter wordt naarmate de vis zich verplaatst.

En dan is er nog altijd de slip van de werpmolen, die - mocht de snoek toch de 'vinnen' nemen- voorkomt dat het dunne nylon als nog breekt.

Bij een grote snoek moet de slip bijna altijd assistentie verlenen. Een enkele keer gedraagt een snoek zich helemaal niet volgens het boekje. Zondag 9 december 2007 heb ik dat zelf mogen mee maken.


De vijfgrammer van cobold glas is een geweldig hengeltje, en de allround spinhengel voor de polder.

Een snoek die later vierentachtig centimeter lang bleek te zijn, kwam tot drie keer toe volledig het water uit, en scheurde een paar meter nylon door de slip van de werpmolen. Onder het toeziend oog van vismaten Ap en Frits werd mij toen pas echt duidelijk waartoe een ultra lichte spinhengel in staat is. Voor de duidelijkheid; waar een progressief buigende spinhengel toe in staat is.

Met de toevoeging van een echte driegrammer aan mijn spinhengelcollectie is het genieten nog groter geworden. Een hengeltje waar je werkelijk de kleinste spinnertjes aan kunt vissen! Dat laatste blijkt bij zogenaamde 'vergelijkbare' spinhengels helaas vaak niet het geval.



De driegrams Floret is zeker geen allround ultra lichte spinhengel, daar heb ik hem ook niet voor gekocht. Zelfs het snuffelen van het kleinste baarsje aan het spinnertje voel je aan dit sprietje. Een hengeltje dat garant staat voor dikke pret.


Er is een periode in mijn vissersbestaan geweest dat ik andere spinhengels geprobeerd heb. Strakke, snelle hengels van grafiet, niet alleen licht wat hun werpgewicht betreft maar zelf ook vederlicht. Deze zouden preciezer werpen, beter de haak zetten en ook gevoeliger zijn. Het is een dure maar voor mij wel belangrijke leerschool geweest.




Struinen door de polder (alleen of samen met je vismaten) met de ultra lichte spinhengel(s), maakt vissen en vangen tot genieten. En daar is het ons vissers toch allemaal om begonnen?

Groeten,
Peter

12 opmerkingen:

Arjan zei

Een leuk verhaal Peter! Ik denk dat je hiermee echt heel goed verwoordt waarom we met lichte spulletjes vissen, en vooral waarom we ook niet meer zo bezig zijn met veel zwaarder materiaal. Ik hoop dat we elkaar de komende koude maanden nog eens treffen in de polder.
Arjan

Peter Linzell zei

Hoi Arjan,

Dank je wel! Het moet wel heel vreemd lopen, mochten we elkaar binnenkort niet eens treffen in de polder.

Groeten,
Peter

Anoniem zei

Hoi Peter,

Helemaal mee eens, mooi om te lezen en erg herkenbaar. Ook ik ga (bijna) niet meer zwaarder dan de 5 grammer, zeker na de vangst van een snoek van precies 1 meter aan dit mooie glashengeltje.

Groeten en een goed roofvisseizoen toegewenst,

Frederik

Ap zei

Ik was gisteren maar zwaar bezig met de tien grammer :) Mooi verhaal Peter, en ook de oude foto's zijn leuk.

Ap

Frits zei

Peter Peter, wat heb je dat weer mooi omschreven.
leuk ook die nostalgische foto's.


Gr Frits

Anoniem zei

Hoi Peter,
Ik kan aan je verhalen horen dat je het weer gevonden hebt, terug naar de roots!
Dus welkom terug in een wereld vol avontuur, waarbij inderdaad de centimeters en de kilo's vaak niet meer het belangrijkste zijn.
Hoe zei Yates het ook al weer : Een reden om daar buiten te zijn, en zo is het maar net!
lolle

Peter Linzell zei

Hoi Frederik,

Een snoek van 1 meter aan de vijfgrammer! Heel mooi, en dan te bedenken dat je eerst dacht dat het hengeltje een tikkie te licht was. ;-)


Hoi Ap,

Zwaarder vissen? De tiengrammer is natuurlijk ook nog steeds een fantastisch instrument voor de polder.



Hoi Frits,

Dank je wel, ik heb dit stukje ook met veel plezier geschreven.


Hoi Lolle,

Wat vind ik dat leuk dat jij meeleest! Als er eentje het predicaat Fair Play-man verdient, dan ben jij het wel.


Groeten,
Peter

Anoniem zei

Ja Peter,

Het is even wennen zo'n 5 grammer maar eenmaal over de drempel en je wilt nooit meer terug....

Groeten,
Frederik

Anoniem zei

Mooi zeer herkenbaar Peter.
Al jaren vis ik met fairplay hengels ook de floret zo als jan beschrift het rapiertje
Prachtig omschreven zo
Hoop je ook nog eens te ontmoeten om ultra te spinnen.

Cees

Peter Linzell zei

Hoi Cees,

:-)

Een keertje samen ultra licht spinnen met onze Fair Play spinhengels lijkt me leuk!

Groeten,
Peter

Anoniem zei

Hoi Peter,

Wat is nu een goede UL fairplay hengel om mee te beginnen? Ik denk zelf aan de spinmatic.
Heb nu ervaring met 5 gr UL Mitchel.

Ben ook heel benieuwd hoe je de slip precies aan de breeksterkte van je lijn kan afstellen.

Visgroet van een van je trouwe meelezers,

Lauri

Peter Linzell zei

Hoi Lauri,

De vijfgrams Spinmatic is een perfecte spinhengel om mee te beginnen.

De slip stel je af door de spinner aan een hek of een boom etc. vast te zetten. Doe een paar passen achteruit sluit de beugel en trek de hengel in een bocht. Pas als de hengel een bocht van 90 graden bereikt heeft dient de slip in werking te komen.

Ik zal over dit onderwerp binnenkort een stukje met foto's plaatsen.

Leuk dat je meeleest!

Groeten,
Peter