31 aug. 2008

Een mooie karper om mee af te sluiten

Zondag 31 augustus. Vanmorgen sta ik om 5.15 naast ons bed, om 6.00 uur heb ik met Paul bij ons thuis afgesproken. Ik heb besloten de karperhengels na vandaag op te bergen, om me vanaf september geheel op de rovers te gaan richten.

Het is mooi geweest met de karper, heel mooi. Er is ook een hoop geƫxperimenteerd met aasjes, en montages. Niet alleen door mij, maar ook door Jan-Willem en Paul. Soms zonder succes, maar over het algemeen hebben we waardevolle aanvullingen en informatie met elkaar uitgewisseld. En dat ondanks dat de maand maart ons een hoop rottigheid bezorgde, gelukkig had deze maand wel een happy end in zijn staart zitten.

Er valt niets meer te wensen, maar toch kon ik vannacht maar slecht slapen. Jan-Willem kan er helaas niet bij zijn vandaag, maar Paul gelukkig wel. Paul vist na vandaag zeker nog wel paar keer op karper, en ongelijk kan ik hem niet geven. September is in de regel een topmaand voor karper.

De weersvoorspellingen voor vandaag zijn uitstekend, zeker voor de karpervisser. En dat het ook echt mooi weer wordt is me duidelijk als ik om 6.00 uur Paul binnen laat voor een kop koffie.

Om 6.15 zitten we in de auto richting de polder. Onderweg naar de polder begint het in een rap tempo licht te worden, en als we daar om 6.45 arriveren is de groene wereld geheel ontdaan van de donkere sluier.

Paul gaat met de pen bij een bruggetje vissen. Ik kan het niet laten om het de laatste keer aan de oppervlakte te proberen. De meeste grote karpers zijn dit jaar aan het oppervlak gevangen. Een dikke oppervlakte slurper zou een mooie afsluiting zijn! Met Variantjes krijg ik ze aan het azen aan de oppervlakte. Even lijkt het kat in het bakkie, een dikke vis haken is slechts een kwestie van tijd, bedenk ik me. Nou mooi niet dus, alles, maar dan ook alles wordt uit de kast gehaald om mijn aasje in een grote karper mond te laten verdwijnen.

De Variantjes worden onbeschoft naar binnen gewerkt. Mijn Ocean Fresh floaters worden verzichtig 'besnuffeld' om daarna gelaten te worden voor wat ze zijn. Tot tweemaal toe laat een karper zich naar beneden zakken onder de floaters, om zich daarna verderop te goed doen aan de variantjes. Bijna om gek van te worden!



Dat Paul de karpers bij de bodem met pellets ook aan het azen heeft weten te krijgen blijkt, als zijn hengel bijna helemaal rond staat. De karper is onder de brug door gezwommen, maar Paul weet de vis er behendig onder vandaan te sturen. Een dikke karper van 71 cm is het resultaat. Heel mooi, en daar zijn we beiden heel blij mee!

Dat ze niet vies zijn van Paul zijn haakaas blijkt, want niet veel later is het weer raak. Een slanke torpedo van 58 cm zet de boel flink op stelten.

En ik, ik doe iets verkeerd vandaag, dat is duidelijk. Om de rust terug te krijgen bouw ik m'n hengel om. Even een uurtje 'pennen', tegenover een T-splitsing verderop, neem ik me voor. Nou, dat valt tegen, de rust vinden, met tegenover je onder het oppervlak happende toeters van karpers.



Dat ze ook echt wel bij de bodem azen blijkt als Paul karper nummer drie van vanmorgen richting het landingsnet dirigeert.

Ondanks een derde karper met de pen voor Paul besluit ik om toch weer de oppervlakte op te zoeken. Als ik niks vang vandaag, heb ik het in ieder geval geprobeerd, zeg ik tegen Paul. Deze dag met drie sterke karpers voor mijn vismaat is hoe dan ook al geslaagd. De Ocean fresh floaters die de afgelopen weken zoveel mooie karpers wisten te verleiden mogen in de tas blijven. Variantjes mogen hun vangkracht bewijzen, niet op een hair, maar een baitband houdt ze op de haak. Bedankt voor de tip Bob!

Een stukje voor de haak beaasd met Variantjes is een klein oranje floatertje als verklikker gemonteerd. Na zo'n twee honderd meter sluipen langs het water zie ik verderop een grote vis door het water gaan. Een zwemmende stofzuiger schoont het oppervlak van de eerder vanmorgen gestrooide Variantjes.

Voorzichtig werp ik de haak met Variantjes over de karper heen. Bijna nog voorzichtiger trek ik ze richting de vis. De karper gaat rustig door met slurpen, en verplaatst zich ondertussen precies in de goede richting, daar waar mijn Variantjes drijven. Tot mijn grote ontsteltenis schrokt hij niet de Variantjes maar het oranje floaterje van de oppervlakte weg. Als mijn lijn begint te kruipen over het water besef ik me dat hij behalve het floaterje ook de Variantjes mee heeft opgezogen! Een snelle ruk aan de hengel is daarop mijn reaktie.


HANGEN!!!

Hij hangt, en het wateroppervlak spat uit elkaar. Een flinke vis, maar dat had ik natuurlijk al gezien. De kreet, 'Paul, Paul ik heb er een!' verbreekt de stilte in de ondertussen ontwaakte polder. De dril verloopt na het eerste heftige explosie van de karper verder rustig. Geen obstakels in de buurt of weelderige begroeiing hier in het water. Niets duidt erop dat het mis kan gaan, en gelukkig gebeurt dat ook niet.

Paul staat ondertussen klaar met het landingsnet, en ook het 'landen' gaat in een keer helemaal goed.



Een schubkarper van 75 cm, mag ik voor even de mijne noemen. Of ik blij ben? De smile op de foto zegt genoeg! :-) Met zo'n karper - en die dan ook nog aan de oppervlakte gevangen - de maand augustus en het seizoen afsluiten geeft een goed gevoel. De druk die ik mezelf onbewust heb opgelegd is weg en heeft plaats gemaakt voor genieten.

De laatste anderhalf uur vissen we samen naast elkaar bij het bruggetje, ik ook met de pen.
Paul vangt nog een grote brasem, maar de karpers laten zich niet meer zien. Twee mannen zitten samen na te genieten in een lekker zonnetje ergens in de groene wereld. Het is goed zo!

Groeten,
Peter

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Peter,

Een heerlijke afsluiting van een voor jou zeer geslaagd karperseizoen als ik afga op de vele mooie verhalen en foto's die dit jaar hier langs zijn gekomen. Ik heb er erg van genoten in ieder geval.

Groet,

Frederik

Arjan zei

Hoi Peter,

Dat is inderdaad een mooie afsluiter! Ik ga zelf nog heel even door, de polder waar we zondag waren is toch wel een echte uitdaging. Nog even voordat het echt niet meer kan, om het af te leren zogezegd. Veel succes met de snoeken en baarzen!
Arjan

Frits zei

Hey karperfluisteraar :)
Mooi gedaan, spannend dat eerst de floater naar binnen ging.
Het word nu ook echt weer voor de spinhengel, veel succes!!!

Gr Frits

Peter Linzell zei

Hoi Frederik,

Leuk om te lezen dat je genoten hebt. Ik zag dat de 100 cm snoek die jij gevangen hebt aan de cobold vijfgrammer op de Fair Play site staat. Helemaal top!


Hoi Arjan,

Succes met de karpers in Gouda!


Hoi Frits,

:-)


Groeten,
Peter

Anoniem zei

Hallo Peter,
dat is idd een mooie afsluiter voor jou,gefeliciteerd met de torpedo van formaat.
Paul heeft ook goed geboerd lees en zie ik;een mooie dag voor jullie beiden.
Voor mij gaat het karperen nog even door.De drang om door te gaan wordt met de dag groter.....
Succes met de rovers!
Groet,Dale

Peter Linzell zei

Hoi Dale,

Dank je wel.

Succes met de karpers in de mooie West Friese polders!

Groeten,
Peter

Bob zei

Beste Peter,

Ik ben blij dat de baitband heeft gewerkt! En weer een mooi verslag hoor.

Succes met de spinhengel en ik ben benieuwd wanneer en hoe je straks weer op karper gaat vissen.

Succes!

Groet,
Bob