3 aug. 2008

Aan de oppervlakte

Zaterdag 2 augustus. Het jaar vliegt voorbij, we zijn alweer in augustus beland. Nog twee maanden en dan is het over en uit met de oppervlakte visserij op karper. Dat de korst ook in de polder als aas op zijn retour is, is me afgelopen dinsdag duidelijk geworden. Ondanks dat ik toen twee karpers ving op de variantjes, ben ik niet tevreden over de presentatie van dit aas op de haak. Oke, door ze op een hair te schuiven gaat het beter, maar het blijft behelpen. De haak mag niet te groot zijn, anders zinken de variantjes naar de bodem door het gewicht van de haak. Een stukje foam, kurk of in mijn geval een floatertje bracht uitkomst. Variantjes zijn perfect om de karpers aan het azen te krijgen aan de oppervlakte. Als haakaas vind ik ze minder geschikt, en daarom ben ik vanmiddag op zoek gegaan naar een alternatief. Dat alternatief heb ik gevonden in Ocean Fresh Carp Floaters. Drijvende sponsachtige vierkante brokken, die direkt op de haak geprikt kunnen worden.





Vanavond heb ik samen met Jan-Willem tot in het donker gevist aan de oppervlakte. Helaas werkte het weer niet mee, maar ondanks dat blijken de brokken te werken. Onze eerste ervaringen met dit aas zijn in ieder geval positief.

Groeten,
Peter

3 opmerkingen:

Bob zei

Ik lees nog steeds wekelijks jouw schitterende verhalen.

Deze maand heb je een aantal mooie verhalen geplaatst.

Wat ik mij nog afvroeg.. Heb je al eens geprobeerd om 3 a 4 variantjes aan een baitband (elastiekje) te doen? Werkt best goed op cultuurwater. Weet alleen niet hoe dat bij jouw in de polder werkt.

Kijk uit naar de volgende verhalen! Succes!

Peter Linzell zei

Hallo Bob,

:-)

Bedankt voor de tip, ik ga het proberen.

Groeten,
Peter

Arjan zei

Hoi Peter,

Als ik met brokken vis maak ik er ook altijd een aantal (enige tientallen, zodat ik zeker genoeg heb) nat in een boterhamzakje o.i.d. Even wat water erbij, en dat na een minuut weer afgieten. De brokken worden zacht, en het gaatje in het midden wordt kleiner, zodat ze ook nog eens niet zo makkelijk van de haak raken. Ik stop er een stuk of vier op een pop-up haak, die zijn lekker licht. De brokken blijven ook als ze geweekt zijn goed drijven, vanwege alle olie en vet. Deze methode is zeker in et donker, of met bevende vingers wat makkelijker toe te passen dan het gepruts met hairtjes.

Arjan