2 jul. 2008

Tijd om de draad weer op te pakken

Dinsdag 1 juli. Ongelofelijk maar waar, we zijn alweer in juli aanbelandt. De helft van 2008 is voorbij, de dagen worden vanaf nu weer langzaam korter. Tijd om me weer volledig op de karper te gaan richten, met af en toe de ruimte voor een uurtje ultra licht spinnen voor de afwisseling. Met een overvloed aan natuurlijk (levend) aas in het water is de tafel gedekt voor de karpers. De karpers worden moeilijker vangbaar aan mais, aardappel en alles wat niet naar natuurlijk voedsel smaakt. De voorkeur gaat duidelijk uit naar natuurlijk voedsel, dat momenteel onbeperkt onder water voorhanden is. Uitzondering blijft de korst, die niet op de bodem maar aan de oppervlakte aangeboden wordt.

Dat de interesse van de karpers zich verlegd heeft van alles wat maar eetbaar is, naar haute cuisine is in de polder duidelijk merkbaar. Er heerst in de polder geen dressuur, maar toch zul je zien dat de maiskorrels niet direct meer worden opgepikt door een daar in de buurt azende karper. Tikjes op de pen verraden soms dat het aas even gekeurd wordt, waarna de karper rustig ondertussen de bodem omwoelend doorzwemt, de maiskorrels achterlatend. Willen we blijven vangen, dan moet het aas aangepast worden aan wat de karpers momenteel eten.

Aas en voer op natuurlijke basis - in mei hebben Jan-Willem, Paul en ik daar mee geƫxperimenteerd. We visten het gelijktijdig en afwisselend met mais. Er wordt gesproken over de juli-dip, het is in deze maand altijd wat moeilijker, maar dat is wat mij betreft juist een uitdaging. Na een geweldige mei maand voor de karper, heeft juni in het teken van de zeelt gestaan.

De polder
Tijd om de draad weer op te pakken. Geen cultuurwater, maar terug naar de polder. Om even voor 20.00 uur arriveer ik na een half uurtje flink doorstappen in het deel van de polder waar ik vanavond wil gaan vissen. Als een rechte streep loopt een lange en brede poldervaart door de groene wereld. Aan het eind gaat de vaart over in een smaller slootje. Op dat slootje staat een gemaaltje dat dienst doet om water uit te laten. Een inkoppertje, zo'n plek bij een gemaal, maar toch ga ik daar niet vissen. Met pellets worden vijf voerplekjes gemaakt. Bij een gemaaltje is bijna altijd karper te vinden, dus laat de karpers nu maar eens mijn pellets vinden.


Een bizare avond
Dat het werkt, dat hebben Jan-Willem, Paul en ik al afgelopen mei ondekt. Wat ik vanavond mee maak gaat mijn stoutste verwachtingen te boven. Meerdere wilde karpers doen gedurende de avond de voerplekjes aan. De pellets trekt ze niet alleen aan, ze blijven ook hangen op de voerplekken. Het haakaas ben ik achter gekomen, daar kan nog flink mee geƫxperimenteerd worden. Met vier gelande karpers en twee lossers tijdens de dril ben ik natuurlijk meer dan tevreden!


De karper in zijn oorspronkelijke vorm, gevangen met materiaal wat mooi aansluit op deze vis.

De mooiste karpers van vanavond waren de eerste en de derde. De eerste viel op door zijn langgerekte torpedovorm zonder knik achter de kop, en gevorkte staart. Het oermodel van de karper, dat gelukkig nog steeds in veel van de Noord-Hollandse polders voorkomt.


Wat een krachtpatser!

De derde karper deed tijdens de dril een groter exemplaar vermoeden. De Traditional Specimen maakte een diepe buiging voor deze vis, die met gemak zeker tien meter nylon door de goed afgestelde slip van de ABU Cardinal 44 trok.

Heerlijk zo'n avond waarop alles lijkt te lukken!

Groeten,
Peter

4 opmerkingen:

Arjan zei

Hoi Peter,

Leuk hoor, experimenteren met aas en voer. Ik ben heel benieuwd naar de uitkomsten, en ik zal me inhouden, en niet vragen naar de aard van het spulletje. Je zet me wel aan het denken. Misschien is het wel eens goed als ik ook weer eens wat inventiever wordt. Die mais hebben alle karpers inmiddels ook al wel gezien.

Veel succes met de voortzetting van het experiment, je houdt ons vast wel op de hoogte van de vorderingen.

Arjan

Anoniem zei

Hoi Peter de karperkoning,

Altijd goed een beetje experimenteren, maar voor mij blijft het aas voor de (wilde)polderkarpers gewoon een ouderwets gekookt aardappeltje. Vroeger goed en nu ook nog steeds goed.
Lekker eenvoudig, en altijd wel wat van in huis. Beetje kruim voeren, brokkelig stukje aan de haak, en klaar is Bas.
Maar dit wist jij natuurlijk wel, een karpervisser die al zolang meegaat heeft de aardappel vroeger ook vast veel gebruikt.

Groet,
Bas

jojoco zei

Via Francines log kwam ik een keer bij jou terecht. Indrukwekkend zeg, wat je vangt! En je schrijft er ook nog heel leuk over!

Groetjes,
Jojo

(bij ons in dat hele kleine slootje voor de deur zien we ook wel eens een karper zwemmen, die woelt heel mooi de bodem om en laat golven achter als hij het slootje doorzwemt.)

Anoniem zei

hai allerliefste knapste zwaag, sory sorry sorry dat ik je verjaardag ben vergeten... maar ik maak het goed! Ik denk dat het door t campingsfeertje kwam, komen jullie snel een dagje? In ieder geval nog van harte gefeliciteerd en 1000 zoenen van je schoonzus!