12 jul. 2008

Snoek!

Zaterdag 12 juli. Het is zomer, maar het voelt op dit moment aan als herfst. Wind en veel regen teisteren de polders. Echt snoekweer, en dat in juli. Er mag in juli weer gericht op snoek gevist worden dus de keus is makkelijk. Mijn laatste snoek heb ik op 24 februari gevangen, tijd om daar verandering in te brengen.

Na een rommelige dag op het werk ben ik gebrand om na het eten de polder op te zoeken. De ultieme spinhengel voor snoek in de polder; de vijfgrams Fair Play Spinmatic Cobold gaat mee. Afgelopen herfst en winter heb ik veel gevist met dit hengeltje, en het is echt een maatje geworden.

Even een snoekje vangen lijkt makkelijk, en dat is het tijdens de herfst vaak ook. Veel kleine uitdagende slootjes liggen in de zomer bijna dicht met groen, en zitten vol jong nieuw leven.



Dat het ook nog eens barst van dappere baarsjes die helemaal wild worden van een spinnertje maakt het er niet makkelijker op! De baarsjes waar ik het regelmatig mee aan de stok krijg, zijn wel een maatje groter dan de ukkies die ik de afgelopen weken aan de Floret heb gevangen. Heerlijk dat gebonk op het glasvezel en het zijn stuk voor stuk prachtige visjes om te zien.

Het wordt al donker als ik terug vissend richting de auto een heel ander soort tik op het spinnertje krijg. Geen tikje, maar meer een gevoel van bonk. Gelukkig heb ik besef om een tik terug te geven, en zo de haak in de harde snoekenmuil te zetten.

Wat volgt zijn een paar spannende minuten genieten van flinke weerstand aan bijna rond gezwommen glasvezel. Snoeken zijn tijdens de zomer en de vroege herfst veel sterker dan tijdens de winter, dat is me weer duidelijk geworden.



De uiteindelijke beloning is een snoek van 65 cm. De eerste van het nieuwe seizoen, een mooi begin.

Groeten,
Peter

2 opmerkingen:

Ap zei

Als ik er over lees krijg ik zin in spinnen dan snak ik naar de herfst.

Ap

Arjan zei

Mooie vissen weer Peter! Het spinnen is nu nog wat lastig door alle begroeiing, maar in de herfst gaan we los met zijn allen.

Arjan