15 jul. 2008

Dit moment, en deze vis een onvergetelijke ervaring

Zondag 13 juli. Vandaag heb ik met Ap om 16.00 uur afgesproken om op karper te gaan vissen. Het was eigenlijk mijn bedoeling om samen bij mij in de omgeving met licht materiaal langs cultuurwater achter karpertjes aan te gaan. Vandaar dat ik hem gisteravond mailde of hij zin en tijd had om te vissen. Ap, een liefhebber van lichte hengels en dunne lijntjes, had daar wel oren naar. Maar, ik kon ook zijn kant op komen om dan samen in de polder te gaan vissen. Toen hij erbij vermelde dat daar grote en zware, maar wel moeilijk vangbare karpers rondzwemmen was ik om. En zo ga ik vandaag richting Zuid Holland, naar een polder met bijna kraakhelder water.

Na de laatste afslag gemist te hebben schud ik tien minuten later dan gepland de hand van Ap. Het is goed om elkaar weer eens onder vier ogen te spreken en om samen te vissen. Daarna is het tijd om op te tuigen en het water op te gaan zoeken. Helder water, met hier en daar flink wat begroeiing, dat ook nog eens onderhevig is aan stroming (waarschijnlijk veroorzaakt door een in werking gesteld gemaal). Hier een karper vangen wordt een uitdaging! Ze 'zitten' er wel, Ap heeft ze zien zwemmen tijdens zijn vorige bezoekjes aan dit water, en heeft er zelfs kortstondig een aan de hengel gehad. Duidelijk is meteen dat je hier of heel vroeg in de morgen of de avonduren moet gaan vissen zoals Ap mij al verteld had.





De eerste uren gaan voorbij met afvissen van voerplekjes en zelfs struinen langs het water zonder hengel. Van karper geen spoor te zien, wel heel veel ruisvoorns, en in een sloot die haaks op de sloot staat waarin wij vissen zijn donkere puntvinnen van brasems te zien. De uren kruipen voorbij, de mooie tijd moet nog komen.





Als Ap mij vertelt dat de sloot aan de andere kant overgaat in een meertje krijg ik hoop. De wind staat precies die kant op, daar wil ik het graag proberen. Daar aangekomen blijkt het meertje dieper dan de sloot te zijn, en belangrijk: er staat minder trek (stroming) in het water.




Het ziet er goed uit, hier moet het gaan gebeuren. Als Ap mij vertelt karper op zijn voerplekje te hebben gehad wordt dat gevoel versterkt. Toch duurt het nog een tijd voor de eerste echte aanbeet komt. Na veel gepiel van witvis aan het aas, verplaatst mijn pennetje zich nu echt langzaam. Als ik de hengel hef blijkt het echt om een karper te gaan, en wat voor één. Ik kan nog net de kreet 'karper!' richting Ap schreeuwen. Daarna moet ik alle zeilen bijzetten. Met een rotgang gaat het richting de lelies verderop. Dit is een grote karper, dat is zeker. De lelies worden gehaald, en ik vrees het ergste. De spoel van de ABU Cardinal 44 blokkeer ik met mijn hand en zo kan ik voorkomen dat de karper zich vastzwemt.




De karper zwemt hierna in het zelfde hoge tempo richting mij, en probeert zich nu onder de kant te bevrijden. Ook dat lukt niet. Het volgende schot is richting een leliebed aan mijn rechterhand. Deze keer lukt het me wel om de karper tijdig op andere gedachten te brengen. Maar daar moest ik wel vol voor in de hengel gaan hangen en slipknop van de ABU 44 bijna helemaal vastdraaien tegen het carter. Wat een kracht en snelheid, maar hierna heb ik de vis wel onder controle. Geen lange uitlopen meer, maar een potje touwtrekken is het laatste verzet.

Ap legt het net klaar voor me, en voorzichtig dirigeer ik de vis richting het net. Niet dat ik Ap niet vertrouw, maar deze karper wil ik zelf landen. Het lukt, en de karper laat ik even in het net in het water voor ik de vis aan de armen van het net naar boven til.




Een last valt van mijn schouders als ik de karper voor me in het net op het gras zie liggen. Een buffel, en wat een enorme bek heeft dit beest. Daar zou met gemak een hele aardappel in passen, zouden we vroeger gezegd hebben.





Wat een mooie karper, en vooral wat een spectaculaire dril. Na de foto's gaat de karper terug het heldere water in. Ik kan de vis nog een stukje volgen, en dan is zij verdwenen. Dit moment, en deze vis een onvergetelijke ervaring. Ap bedankt!

Groeten,
Peter

7 opmerkingen:

Ap zei

Je hebt er een mooi verslag van gemaakt Peter. Het was een pracht dril en een fantastische avond.

Ap

Arjan zei

Super hoor! Behalve een aardappel, zou hij ook zo je Cardinal naar binnen kunnen werken. Ap heeft er mooie foto's bij gemaakt. Die actiefoto deed me al ergens aan denken, en het schoot me net te binnen. In de tweede druk van "karpervissen" staat een serie foto's van De Winter; zijn houding lijkt een beetje op die van jou: visser aan de ene kant, oerkracht aan de andere, verbonden door een lijntje. Gefeliciteerd, een moeilijk water is het zeker, en met zo'n vangst mag je zeker in je handen knijpen.

Arjan

Anoniem zei

Ap en Peter,
mooi mannen.een verdiende beloning!
Leuk verslag Peter.

Groet,Dale

Anoniem zei

Een fijne vis, Peter, gefeliciteerd!
Heerlijk dat je een goeie fotograaf en vismaat bij je hebt op dat soort momenten.

Groet,
Bas

Complimenten ook voor je nieuwe openingsfoto op de Blog, van die fraaie zeelt, prachtig.

Frits zei

Wat een mooie ronde hengel :)

Gr Frits

Anoniem zei

Hoe zwaar is die TT specimen?
Mvg
Imoes

Peter Linzell zei

Hoi Imoes,

Op papier (volgens Ton T) 1,75 lbs, maar in de praktijk gaat deze hengel richting de 2 lbs.