19 mei 2008

Rode kraaloogjes in het donker


Zondag 18 mei. Vanmorgen belde ik Jan-Willem, en wat blijkt: hij zit al te vissen. Gisteravond was ik niet telefonisch bereikbaar (mobiel lag in de auto), en ik dacht eigenlijk dat we niet vanmorgen, maar vanavond zouden gaan vissen.

Een kop koffie en een broodje later zit ik in de auto richting de polder en Jan-Willem. Daar aangekomen blijkt hij weer wat nieuws aan het uitproberen te zijn. Dat ben ik ondertussen wel van hem gewend, maar dit slaat echt alles. Op een later tijdstip misschien hier meer over. Door de enorm gekelderde temperatuur in een paar dagen tijd, en wind uit de verkeerde hoek kan geen enkele techniek of systeem op waarde ingeschat worden.

Tegen beter weten in probeer ik het aan de oppervlakte. Helaas....alleen de meerkoeten en de meeuwen tonen interesse. De pen brengt ook geen uitkomst. Ze doen het niet, en na twee uurtjes houden we het voor gezien.

De avond

Eigenlijk moet je geen dingen uitproberen als de temperatuur naar beneden is gekelderd. Teruggaan naar de polder waar we vanmorgen gevoerd en gevist hebben zou het verstandigste zijn geweest. Mijn eerste echte wilde/boerenkarper van dit jaar moet ik nog vangen, en dus valt de keuze op een heel andere polder. Door de koude maart/april periode zijn de boerenkarpers er tot nu toe bij ingeschoten. De twee pogingen die ik gedaan heb ben ik zonder karper huiswaarts gekeerd. En om eerlijk te zijn, met die mooie grote en zware schubs en spiegels van de afgelopen weken heb ik me prima vermaakt.

Misschien is het omdat ik zin heb in de wandeling en de daarbij behorende klimpartij over de vele hekken, maar ik ga toch naar de afgesloten sloten waar de torpedo-vormige krachtpatsers huizen. Daar aangekomen kan ik rechtsomkeert maken, het gras staat hoog en moet gemaaid worden. Als ik daar doorheen ga 'ploegen' , zet ik zeker weten de jarenlange goede relatie die ik met de boer heb op het spel.

Terug dan maar. Voor mijn gevoel is de ochtend verloren gegaan omdat ik te laat aan het water was. De avond lijkt ook verloren te gaan, de tijd dringt. Als nog naar de polder van vanmorgen gaan is zinloos met nog een uur daglicht voor de boeg. Spullen voor de waker heb ik ook niet bij me, die optie is dus uitgesloten.

Een polder dicht in de buurt dan maar. Daar aangekomen is nergens een teken te vinden van karperactiviteit. Ze zwemmen er, dat weet ik uit ervaring, maar ook hier reageren de vissen op het omgeslagen weer. Logisch natuurlijk, wat in een polder rond Utrecht geldt, gaat ook op voor een polder ergens in Noord Holland.

Het wordt al donker, en deze dag dreigt de boeken in te gaan als een karperloze zondag. Het weer de schuld geven is te gemakkelijk, de planning voor vandaag was waardeloos.

Stoppen met vissen zonder een vis op het droge te hebben bewonderd is altijd moeilijk voor mij. Een vreemde trek in mijn karakter: doorgaan, ook al is het zinloos. Dat het met het verdwijnen van het licht nog frisser gaat worden doet er ook geen goed aan. Pluspuntje is dat de wind aan kracht heeft ingebonden. Toch maar een uurtje in het donker vissen. De Drennan pen met oranje punt wordt gewisseld voor een met een gele punt. Vissend bijna onder mijn eigen oever, kan ik het zo nog goed volgen allemaal.

Gelukkig ben ik eigenwijs en tegen beter weten in aan het water gebleven. Deze zondag gaat alsnog als karperloze zondag de boeken in. Twee mooie zeelten (mijn eerste van dit jaar!) zorgen ervoor dat het in ieder geval geen visloze zondag geworden is.


De eerste had een oranje gloed op de buik, een prachtige vis. Een van de mooiste zeelten die ik tot nu toe gevangen heb.

De tweede zeelt haalt net de vijftig centimeter niet. Een zeelt van formaat. Maar eigenlijk maakt het me vanavond helemaal niet uit hoe lang of dik ze zijn. De meest mysterieuze onderwater bewoner van de polder, zo glad als een aal en met rode kraaloogjes maakten deze avond tot een voor mij geslaagde.

Groeten,
Peter

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo Peter,
ik herken dat wel;het doorgaan tegen beter weten in.Soms nog met een verrassend resultaat.Maar jij bent helemaal een geluksvogel!Twee van die prachtige zeelten.
Ik feliciteer je oprecht met dit schitterende resultaat die heel zeker het doorzetten waard maken.
Groet,Dale

Peter Linzell zei

Hoi Dale,

:-)

Groeten,
Peter

Arjan zei

Hoi Peter,

Mooie vissen hoor! Toch gek eigenlijk, dat je zeelten in deze tijd vaker als bijvangst hebt, en verder in het jaar nauwelijks meer. Ik hoop ook binnenkort weer eens zo'n groene gladjanus vast te houden.

Arjan