1 mei 2008

Onder de overkant, met de waker en de pen

Woensdag 30 april. Vanmiddag heb ik om 16.00 uur bij Jan-Willem thuis afgesproken. Een klein kwartiertje later zitten we samen in mijn auto richting de polder. Als we in de polder aankomen, blijkt dat wat we vrezen klopt, de wind blaast in de lengterichting over het water.

De plek waar we wilde beginnen met vissen slaan we over, we besluiten door te rijden verder de polder in. In de buurt van een boerderij kunnen we vissen in de luwte, ontstaan door de boerderij en de stal.

Onze hengel, werpmolen en aas keuze is gelijk, de manier van vissen vanavond niet. Jan-Willem gaat met de pen vissen en ik met de waker. Vissen doen we net zoals afgelopen zondag onder de overkant van het water. Daar lopen slootjes haaks de weilanden in, en komen uit in de sloot waar wij in vissen vanavond. Schuin voor de ingangen van dergelijke slootje vissen staat vaak garant voor karper. Dat kan met de pen op de manier zoals ik afgelopen zondag heb beschreven, maar natuurlijk ook heel goed met de waker. Verschillende voerplekjes worden door ons gemaakt, en deze zullen om beurten door ons bevist worden. Laat de karpers maar uit de slootjes komen.....

Ik ben nog bezig om mijn spullen te installeren, als Jan-Willem al met een ronde hengel in zijn handen staat. Dat is lekker, binnen een paar minuten de eerste karper.

Na dit snelle succes, gaat ook mijn aas(je) richting de overkant. De hengel gaat op de steunen, en het wakertje wordt tussen het startoog en de werpmolen ingehangen. Het grote verschil tussen de vorige keer en nu, nu ik met de waker vis, is dat ik gebruik maak van een elektonische beetverklikker. Niet een brok vastlood van 50 gram of meer, maar een klein schuivend gemonteerd wartelloodje van 15 gram afgestopt door een rubber kraal is op de lijn aangebracht.

De zelf geknoopte rig, met hair heb ik wel van de vastloodvissers afgekeken. Klassiek wakervissen, maar dan wel upgedate met allerlei nieuwe snufjes.

Geen los koordje, maar een rolspeld waardoor het koortje waar de waker aan vast komt te zitten in een handomdraai langer en korter gemaakt kan worden. De speciale wakertjes die bij dit systeem gebruikt worden (2, 3 en 6 gram zwaar) kunnen door hun inwendig schroefdraad bevestigd worden aan het koortje waar aan het eind een licht gewicht schroef zit.

Door de wind valt mijn keuze op de drie grams waker, zes gram vind ik te zwaar.

Aan het begin van de avond ligt de pen voor op de waker. De waker krijgt soms een klein stootje te verwerken. Jan-Willem haakt op zijn beurt twee karpers, die helaas beiden lossen. Dat kan natuurlijk ook aan de stek liggen! Geen wedstrijd dus, maar gewoon samen twee systemen uitproberen.

Het begint al te schemeren en ik ben nog steeds visloos. Ondanks de wind is het toch duidelijk te zien dat de karpers de slootjes uitkomen. Er wordt geaasd, en verderop rolde net een grote karper aan de oppervlakte.

Een piepje en een oplichtend roodlampje van de Fox Micron zetten me weer helemaal op scherp. Langzaam klimt de waker omhoog, en voor ik het me goed en wel besef heb ik het aan de stok met een karper. In een reflex heb ik de hengel van de steunen 'getrokken', net voordat de waker de hengel raakte. Meteen is er contact, het grote voordeel van deze techniek. Ik vis immers met een goed afgestelde slip, en zonder baitrunner. De karper probeert het slootje op te zoeken, daar staan paaltjes en daar wil ik hem niet hebben. Door vol in de hengel te hangen lukt het me hem te keren. Het gevaar is dan nog niet geweken zoals zou blijken. Nu probeert de vis door de eerste begroeiing langs de oever waar wij op staan te zwemmen. Probeert? Nee, hij dóet het ook. Door samen te gaan stampen, kiest de vis weer het midden van het water. De overkant mag hij ten koste van alles niet halen, en het lukt me ook deze keer de karper te stoppen en te keren.

Als hij dan eindelijk veilig in het landingsnet zit, heb ik last van knikkende knieën gekregen. Wat een karper. Het meetlint stopt bij 76 cm, mijn (onze) grootste karper van 2008 tot nu toe. Snel wat foto's en dan weer zwemmen. Daarna zijn er de felicitaties aan elkaar, het is ons gelukt! Samen vissen is, samen dingen uitproberen, samen tijd en geld in nieuw aas en technieken stoppen en daarna samen genieten.


Dat Jan-Willem in het donker als hij zijn pennetje nog met moeite kan zien nog een mooi dikkertje vangt maakt ons feest voor deze avond compleet.

Voor we stoppen maak ik nog een foto van mijn opstelling, de waker ligt nu in het donker op korte afstand gevist voor op de pen. Met de pen kan nog gevist worden, met behulp van een breekstaafje, maar onder de overkant en het door de wind bewegende wateroppervlak is dat niet prettig vissen.

Groeten,
Peter

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo Peter

Wat hebben jullie toch een mooi water daar in Holland , ik ben er als belg jaloers op
Maar ik heb heb vraag , hoe komt u aan die waker ?
Waar is deze te koop , ben nocthans al jaren op zoek naar deze waker

Met vriendelijke groet
Maes Henk

Peter Linzell zei

Hallo Henk,

Ik ben ook een blije Hollander.

Deze waker wordt door Muddy Waters in Engeland gemaakt. Hun website is www.muddytackle.com

Groeten,
Peter