12 mei 2008

Jagen met de korst

Zondag 11 mei. Het plan was om vanmorgen heel vroeg naar het water te gaan. Moederdag gooit terecht de planning in de war. De ochtend wordt de avond. Samen met Jan-Willem met de korst op zoek naar karper.

En zoeken werd het ook. De afgelopen twee keer ging het makkelijk, maar vanavond viel het het niet mee. Struinen langs het water, op zoek naar activiteit aan de oppervlakte. De gestrooide brokken en variantjes zetten de karpers niet aan om in een vreetroes te raken.

De vissen die we spotten lagen net onder het wateroppervlak te luieren. Het deed een beetje denken aan herkauwende koeien, zoals ze erbij lagen. In tegenstelling tot de karpers moesten wij heel wat energie steken in deze avond. Het werd jagen met de korst. De korst moest na te zijn ingeworpen tergend langzaam richting de karper gedraaid worden. Soms meerdere keren achter elkaar.

Dat we op deze manier samen mooie 4 karpers hebben gevangen geeft een voldaan gevoel.


----------------------------------65 cm


----------------------------------68 cm


----------------------------------72 cm


----------------------------------74 cm
De laatste karper zag ik liggen onder een bruggetje aan de overkant. Dat het een spiegel was kon ik toen nog niet zien. Na een heftige dril kwam een prachtige spiegel onder de kant. In de polder zwemmen maar mondjesmaat spiegels rond, vaak zijn het afstammelingen van uitzettingen van tientallen jaren geleden. Vissen van het oude stempel, niet zulke 'plaatjes' als de projectspiegeltjes die je in cultuurwater aantreft. Het spiegelpatroon op deze in het wild geboren karpers is rommeliger en de lichaamsbouw is anders.

Een prachtige vis om deze avond mee af te sluiten. Bij de auto's drinken we samen een biertje (heerlijk na zo'n warme dag), en gaan daarna op huis aan.

Groeten,
Peter

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Peter,

Het is zeer verslavend met de korst
In mijn beleving de mooiste mannier het enigste is dat je soms last hebt van (water)vogels.
Nog iets wat ik vreemd vind is dat ik op jou blog met het openen van foto's niet terug kan gaan naar de site, waar ik met de andere sites geen last van heb ook dit rubriekje moet ik een paar keer openen wil ik een paswoord krijgen

Cees.

Peter Linzell zei

Hoi Cees,

Verslavend! Gisteravond ben ik zonder hengel brokken wezen strooien op een voor mij nieuw water. Na een minuut of tien kwam de eerste karper voorzichtig de brokken inspecteren, om daarna de gedekte 'tafel'leeg te eten. Blijft een fantastisch gezicht.

Als je http://struinendoordepolder.blogspot.com/
gebruikt, heb je geen problemen met de foto's.

Groeten,
Peter

Anoniem zei

Peter,
Bedankt, heb de link veranderd en werkt nu normaal.

Cees