29 mei 2008

Het moment pakken als het er is

Woensdag 28 mei. Een ochtend vissen deze week zit er niet in. Een paar uurtjes in de avond gelukkig wel. Vandaag is het broeierig warm geweest, ideaal weer om tegen het donker met de korst te gaan struinen. Het is al ruim over 20.30 uur als ik tegen Francine zeg dat ik toch nog even ga vissen. Ze vind het gelukkig geen probleem.

Die laatste uurtjes na zo'n broeiierige dag vissen, zijn bijna altijd lonend. Na de hele dag loom in de kleinere slootjes te hebben rond gehangen worden de karpers tegen het donker aktief. Juist de overgang van licht naar donker is dan vaak het moment supreme.

Vanavond is ook zo'n avond. Na eerst wat brokken te hebben gestrooid, blijf ik rustig een kwartiertje wachten. Ondertussen wordt de hengel opgetuigd, en houd ik het water goed in de gaten.

Het duurt even, maar dan verschijnen de eerste tekenen van karper rond de brokken. Geen gesmak, de brokken worden voorzichtig geinspecteerd. De karpers verraden hun aanwezigheid door de waterverplaatsing rond de brokken. Geen staarten zoals soms bij het penvissen, maar wel walmende beweging onder en in de buurt van de brokken.

Dan zie ik een toeter door het wateroppervlak gaan. Die is voor mij. Van achter benader ik de karper en de korst wordt over hem heen geworpen. Achteraf had ik misschien beter nog even kunnen wachten. Nee, de karper is niet geschrokken en zwemt recht op de korst af. Drie tellen later staat het glasvezel rond, en gaat de karper als een wilde door de sloot. Een mooie torpedo-schub zet de hele sloot op zijn kop.



Een prachtige karper, absoluut, maar alle andere karpers zijn na het geweld verdwenen. Terug naar de veilige slootjes waar ze zich gedurende de middag hebben opgehouden, en daar zaten zo te zien flinke exemplaren tussen.

Wachten. Meer kan ik niet doen. En het wachten werpt zijn vruchten af. Het hele proces van voorzichtig snuffelen tot bijna onbeschoft zuigen en smakken begint opnieuw. Meerdere karpers zijn actief aan het azen. Onder de overkant zwemt een grotere karper. Zijn hoge rug heb ik al een paar keer kunnen bewonderen.

De korst gaat ruim voor waar de karper zich bevindt naar de overkant. Dit soort momenten zijn niet te beschrijven. Alles om je heen vergeet je, de hartslag gaat omhoog, de spanning is om te snijden. Als volgens het boekje, zo mooi gaat het allemaal. Al smakkend komt de karper dichterbij. De korst wordt zonder aarzeling van de oppervlakte weggezogen. Dit is zonder twijfel de mooiste manier om een karper te vangen.



Als ik contact maak, lijkt het alsof er een krater in het water wordt geslagen. Hangen! Minuten later ligt een zwaar gebouwde schubkarper voor me in het net. Dit soort vissen en momenten zijn goud waard, laten je hart sneller kloppen en daarna is het genieten geblazen. Met 73 cm een hele mooie karper.



Op de terugweg naar de auto trek ik voor mijn gevoel letterlijk de gordijnen dicht in de polder. Nog even een foto van het laatste licht van de dag, en dan snel terug naar Francine en onze slapende kinderen.

Francine, bedankt dat je nooit moeilijk doet als ik er weer zo nodig een paar uurtjes tussen uit moet!

Groeten,
Peter

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Weer een leuk verhaal Peter, die Mitchell staat wel erg mooi onder de Traditional, bevalt hij vistechnisch gezien ook nog steeds ?

Gr, Frederik

Peter Linzell zei

Hoi Frederik,

Heel mooie werpmolens die oudere Mitchells. De 810 kom je niet vaak tegen, en dat maakt hem extra speciaal. Vistechnisch gezien bevalt de Mitchell boven verwachting.

Aankomend weekend is het weer zover, de spinhengeltjes mogen weer uit het foudraal! Ik kan me voorstellen, dat bij jou thuis de Floret staat te trappelen om naar het water te gaan. ;-)

Groeten,
Peter

Ap zei

Ik heb vroeger nogal eens met de korstgevist maar het pennetje geef ik de voorkeur. Ik mis de zorgvuldigheid en geduld waarschijnlijk. Met kattenbrokjes wil ik het toch nog wel eens proberen. Jij vangt ze in ieder geval wel goed, twee mooie karpers, twee mooie momenten, of andersom.

Ap

ps
Blogspot doet het prima

Arjan zei

We mogen inderdaad weer met de spinhengeltjes naar buiten, en voor de afwisseling ga ik daar ook zeker gebruik van maken, maar zolang de karpers nog in het ondiepe water zitten blijven ze wel het belangrijkst.

Zeker drijvend vissen is wel heel spannend. Je hebt het gevoel mooi beschreven Peter. Af en toe durf je bijna niet te werpen, en de ongezond hoge hartslag die erbij hoort herkent iedereen die wel eens een karper op zijn korst af heeft zien zwemmen.

Mooie vissen, en een mooi verslag.

Arjan

Peter Linzell zei

Hoi Ap,

Met de pen of de korst, het zijn beiden mooie en aktieve manieren om achter de karper aan te gaan. Wat spanning betreft (vind ik) wint de korst het van de pen.

Groeten,
Peter

ps
Top!

Peter Linzell zei

Hoi Arjan,

Precies, ultra licht spinnen is gedurende de zomer een mooie afwisseling op het karpervissen. Ook leuk om even een uurtje voor of na het werk te doen.

Dank je. :-)

Groeten,
Peter