10 mei 2008

Glasvezel beul

Vrijdag 9 mei. Gisteravond ben ik naar werpmolens wezen kijken. De Daiwa die nu onder de Specimen hangt, is eigenlijk bedoeld voor de Temming's Classic. Maar wat ga ik dan onder de Specimen hangen? De Daiwa en de Specimen zijn als voor elkaar gemaakt. Zonder nieuwe werpmolen ben ik naar huis gegaan.

Vanmiddag de Daiwa gepast onder de Temming's Classic, en tot mijn verbazing ligt deze combinatie niet lekker in balans. De Classic vraagt om een grotere en zwaardere werpmolen. Nou, die heb ik nog wel! Meerdere zelfs. Een ABU Cardinal 66, 77 of een ABU Cardinal 6 en zelfs een Cardinal 7 liggen te wachten tot ze eindelijk weer een keertje naar het water mogen.

De Cardinal 6 past mooi met zijn zwarte rotor, spoel en slinger bij de zwarte blank van de Classic. Even passen, en nu ligt de combinatie wel mooi in balans. De Daiwa blijft voortaan onder de Specimen hangen.

En na al dat passen, heb ik toch wel heel veel zin om met de Classic en de Cardinal 6 het water op te zoeken. Maar waar? Met zijn ruim 2 lbs is deze hengel bedoeld voor de obstakel visserij en voor bovenop en tussenin de waterplanten. De polder waar ik samen met Jan-Willem vis lonkt, maar daar vissen we alltijd samen en niet alleen. Ik wil toch wel weten wat er in de hengel 'zit' en besluit het alleen in 'onze' polder de Classic in te wijden.

Vissen ga ik met de korst, want daar heb ik hem voor laten bouwen. De weelderige begroeiing ontbreekt nog, maar de grote karpers zijn aanwezig.

Rond de klok van 20.45 arriveer ik in de polder, en strooi eerst wat brokken. De hengel wordt daarna inelkaar gestoken en de ABU tussen de reelhouder geschroefd. Geen setje voor liefhebbers van het lichte vissen, maar dat kan dan ook niet overal en altijd.


De eerste karper die de Classic inwijdt is 75 cm lang. Een dikke en zware vis, maar op deze glasvezel beul heeft de karper maar weinig in te brengen. Dit is duidelijk een hengel voor het vissen onder moeilijke omstandigheden. De hengel gaat mooi rond (dankzij de bijna dicht gedraaide slip), maar daar blijft het dan ook bij.


In het donker komt er nog een karper even kijken boven water. Een mooie slanke vis, met een lengte van 76 cm. Deze karper komt wel op snelheid, en trekt behalve het glas rond ook nog een paar meter (28 %) nylon door de slip van de Cardinal 6. Als je dan bedenkt dat je tot wel 35 % nylon op de Classic kunt vissen, weet ik genoeg.

Met deze set ga ik van de zomer de begroeiing opzoeken, voorlopig blijf ik nog even genieten met de lichtere Specimen en de Daiwa.

Groeten,
Peter

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Mooie hengel, mooie karpers Peter!
Succes met de korstvisserij.

Ap

Arjan zei

Mooie vissen Peter, en die Cardinal staat inderdaad prachtig onder je hengel.

Britt zei

Hee Peter! Spannend hoor, al die verschillende hengels en vissen, haha. Kun je die niet een keer meenemen om klanten te lokken? Met zo'n sterke werphengel krijg je volgens mij álle mensen binnen, hoe hard ze ook tegenstribbelen. Haha.
Slechte reclame, denk ik.

Maar je site is mooi, hoor. =)