14 mei 2008

ABU Cardinal


Dé karpermolen van de jaren 70 en begin jaren 80 was de ABU Cardinal. Geroemd om de kwaliteit van zijn binnenwerk en het gepatenteerde slipsysteem. Dat binnenwerk bestond uit een onverslijtbaar bronzen hoofdtandwiel en een stalen wormwiel. De gepatenteerde slip was uniek. De slipmoer zat achterop de werpmolen, de slipschijven zaten niet in de spoel maar in het carter op de as gemonteerd. De as draaide als de slip in werking kwam. De spoel zat vast op de as, en kon verwijderd worden via het drukknop principe. De slip werd afgesteld via de moer aan de achterkant.


Mijn ABU Cardinal 66 uit 1975 en Cardinal 6 uit 1978.

Waren in Groot Britanie de ABU Cardinal 55 en 155 de favorieten van de karpervissers, bij ons Nederland waren dat de groene/creme ABU Cardinal 33, 44 en 66. Later opgevolgd door de champagne/zwarte cardinal 3, 4 en 6.


BUILT BY ABU SWEDEN

Het zijn allemaal werpmolens gemaakt in Zweden, waar toen een pittig prijskaartje aan hing! Voor de gelegenheidsvisser of voor wie het niet kon missen, maar wel met de ABU kwaliteit wilde vissen waren er de Cardinal 40 en 60 uitgebracht. Deze werpmolens in de maatvoering 4 en 6 waren eenvoudiger qua binnenwerk, de carterdeksel was van kunststof en de kogellager had plaats gemaakt voor een glijlager. De beroemde gepatenteerde slip zat uiteraard wel op de betaalbare uitvoeringen van de Cardinals.

De duurdere modellen werden geleverd met vijf jaar garantie! Een unicum in die tijd, en nu nog steeds. Achteraf blijkt wel waarom. Zelfs na tientallen jaren van intensief gebruikt werkt bij normaal onderhoud vaak alles nog als nieuw. Wel de slip losdraaien na het vissen!

Nummer 750608 staat in de molenvoet. 75 voor het jaar en 06 voor de maand van produktie.

Nu glasvezel onder de actieve karpervissers weer sterk aan populariteit wint, zie je de oude Cardinals weer onder deze hengels hangen. Nostalgie? Absoluut! Voor het vissen met de korst en de pen gebruik ik het liefst glasvezel, omdat je daar de betere penhengels van kunt maken (dus niet alleen vanwege de nostalgie). De oer-Cardinal is al lang niet meer de beste karpermolen. Of toch wel? De goedkoopste Shimano van nu heeft waarschijnlijk een betere slip. Of de duurste Shimano van nu een levensduur heeft die bij zijn prijskaartje hoort zal de tijd moeten uitwijzen. De Cardinal koste toen ook een flinke duit, maar heeft zich wat levensduur betreft meer dan bewezen.


Een blik in de vitrine, vlnr de 44, 33, 66 en 77. Prachtige werpmolens, niet alleen om naar te kijken, maar ook om mee te vissen.

En de slip dan? Die is echt niet zo beroerd als ik hierboven laat doorschemeren. Onder een goede glashengel komt de slip van zo'n Cardinal gewoon tijdig op gang. Maar dat slipgeluid is nog steeds om te smullen. Het blijven heerlijke molens, die ABU Cardinals van toen!

Groeten,
Peter

13 opmerkingen:

Arjan zei

Hoi Peter,

Dit stukje is, zoals je vast al weet, helemaal naar mijn hart. Cardinals hebben gewoon iets. Ze geven je dat typische gevoel van degelijkheid, oa door het ontwerp, dat gewoon mooi is van lelijkheid.
Dat ze het niet zullen halen bij een moderne topmolen durf ik zeker te beamen, maar ze geven je wel de mogelijkheid je materiaal echt te voelen. Het leeft bijna, zo'n oude molen. Als je hem uit elkaar haalt is de eenvoud van het loopwerk bijna fantastisch. Was alles in dit leven maar zo simpel en degelijk...

Peter Linzell zei

Hoi Arjan,

In hun tijd waren die Cardinals zo veel beter dan werpmolens van de andere fabrikanten. Ik ben er altijd weg van geweest. Alleen al de kwaliteit van de tandwielen.

Het afwijkende ontwerp en de slip achterop maakten de Cardinals uniek. En dat zijn ze nu nog steeds.

Groeten,
Peter

Anoniem zei

Hallo Peter en Arjan

De abu waren goede molens voor die tijd maar eerlijk gezegd was hun slipsysteem niet uniek er waren al meerdere fabrikanten die het ook al zo hadden
Maar ik zou ze niet willen missen
Ik heb de 333 444 33 44 66 77 152 154 155 52 54 56 57 en alle half gesloteb type"s maar er vissen doe ik niet meer want er zijn betere molens tegenwoordig

Met vriendelijk groet Maes Henk

Peter Linzell zei

Hoi Henk,

Jij hebt een mooie verzameling Cardinals! Tot 1981 had ABU het patent op dit slipsysteem. Onder de naam Record (is ABU) zijn ook werpmolens uitgebracht met de slipinstelling achterop de werpmolen.

Vreemd genoeg zijn er ook vroege Sportex werpmolens op de markt geweest met een slipinstelling aan de achterkant van de werpmolen. Waarschijnlijk was de werking daarvan anders dan bij de ABU Cardinals.

Vanaf eind 1981 kwamen de andere fabrikanten uit met het ABU slipsysteem. Het patent daarop was verlopen was verlopen. Deze werpmolens konden niet tippen aan de Cardinals. Met soms maar maximaal vijf klikken (halve draai aan de slipknop) ging de slip van los naar muurvast.

Om de concurentie met deze werpmolens aan te gaan verplaatste ABU de produktie van de Cardinals naar Japan (700 serie) en Taiwan (600 serie).

Groeten,
Peter

Ap zei

Jongens, jullie zijn toch veel te jong voor die nostalgie :)
Voor het statisch vissen vind ik ze best bruikbaar die oude molens of goed maar spinnen ermee is een crime. Ze gaan me te zwaar en ze ratelen wat af. Maar goed, terecht dat ze niet in de vergetelheid raken. Als je ze even in je handen voelt, krijg je de geschienenis er zowat in beelden bij.

Ap

Arjan zei

Te jong? Ik heb de tijd waarin deze spullen nieuw waren nog wel bewust meegemaakt. Toen "Vissen voor Beginners" uitkwam kreeg ik het cadeau. Daarin wordt nogal wat sluikreclame gemaakt voor ABU en de betere glasstokken.
Ik heb nu trouwens een molen die meer bij jou past Ap, een J.W. Young Ambidex van voor het vrijgeven van het Hardy patent op de volledige beugel, dus pre +- 1950. Hij staat perfect onder mijn nieuwe B&W.
Arjan

Peter Linzell zei

Hoi Ap en Arjan,

Het leuke van de Cardinals is dat ze stammen uit de tijd toen het moderne karpervissen nog niet bestond. Slechts vissers met het grote geduld, die uren stil konden zitten ook nog zonder geluid, visten op karper. Niet het gewicht, maar het uithoudingsvermogen van de karper waren een reden om achter deze vis aan te gaan.

Ik ben blij dat ik het tijdperk van respect voor elkaar en je omgeving nog heb meegemaakt onder de karpervissers.

Groeten,
Peter

Geert zei

Mooi gezegd, Peter, en een knap artikel ook!
Groetjes uit België,
Geert

Peter Linzell zei

Hoi Geert,

Dank je wel. Er is een hoop veranderd langs de waterkant de afgelopen 20-25 jaar.

Groeten,
Peter

Anoniem zei

ERg leuk stukje.
had laatst een abu cardinal 6 in een kringloop winkel gekocht.
en ben ff op zoek geweest of ik wat meer te weten kon komen.
niet weetend dat ik zo een super molen in handen heb.
echt leuk om te weten.
hier ga ik nmog jaren visplezier van hebben.

Tinca zei

Hoi Peter, goede middag!

Een compliment voor jouw site, ik deel helemaal jouw visgevoel!

Ik heb een vraagje: ik heb zowel een Abu Cardinal 4 als een Abu Cardinal 44. De 4 had ik met 2 spoeltjes. Een hiervan is uiteengespat. Nu hoorde ik laatst, dat dat wel vaker mensen is overkomen. Is jou hierover iets bekend?


Groetjes,

Nico Bakker

Peter Linzell zei

Hallo Nico,

Thanks!

Het is mij ook een keer overkomen. Gelukkig is het niet al te moeilijk om aan reservespoelen te komen. Op Ebay staan soms ook spoelen van aluminium voor de ABU Cardinal 3/33 en 4/44.

Groeten,
Peter

Willem Den Deurwaarder zei

Hey Peter,

Heb zojuist een Abu 44 uit 75" op de kop getikt voor 40 tientjes.

Ik ben in mijn nopjes en kan niet wachten.

Gr Willem