21 apr. 2008

Volop voorjaar in de polder


Zondag 20 april. Het was m'n bedoeling om vandaag hier in de polder op karper te gaan vissen met de waker. Eindelijk heb ik een licht wakertje kunnen kopen, en dat wil ik dolgraag uitproberen. De eerst volgende keer dat ik met dit wakertje ga vissen, zal ik daar een uitgebreid verslag met duidelijke foto's van maken. De reden van het feit ik vandaag niet achter de op de steunen liggende hengel heb zitten turen naar m'n nieuwe wakertje, is een bezoek aan de Annapaulownapolder.

Vismaat Frits heeft voor vandaag een dagje vissen op boerenkarper voor leden van Lichtervissen georganiseerd. Natuurlijk wilde ik daar graag bij aanwezig zijn, maar de tuin neemt flink wat tijd in beslag. Op dit moment kom ik tijd te kort. Met heen en terug rijden ben ik twee uur vistijd kwijt, en in de middag 'moet' ik ook nog even langs op een kinderverjaardag.

Om 4.00 uur schiet ik wakker in ons bed. Iets in me zegt dat ik toch naar Annapaulowna moet gaan, al is het maar voor een paar uurtjes. De wekker wordt gezet, en daarna kan ik prima de slaap weer vatten. En zo wordt passief wakervissen, struinen door de Annapaulownapolder. Niet alleen, maar vissen met z'n zessen!

Wat ook leuk is, is dat ik vandaag kennis kan maken met Arjan. Een karpervisser die zo uit een boek uit de zeventiger jaren van de vorige eeuw lijkt gestapt. Een mager postuur met een ruige baard, gehuld in een groene legerjas. Zijn oude Casting Corner Nico de Boer penhengel met ABU Cardinal 44X maken het plaatje compleet. Tijd om te gaan vissen!


Bij het hek dat toegang verleent tot de polder worden we warm onthaald door schapen en hun kroost. Een ferme wind blaast over het water. Jammer, want juist hier kun je zo lekker struinen op zoek naar karper, maar dan moet je wel rustig weer hebben.

Dat Arjan uit het juiste karperhout is gesneden blijkt, want hij vangt de eerste karper vandaag.


Daarna blijft het lang angstvallig rustig bij ons allen. Al struinend stuit ik niet op karperaktiviteit, maar wel op een in bloei staand stuk polder aan de overkant.


Om 14.00 uur loop ik terug richting de auto, en onderweg passeer ik zo de vismaten. Behalve Arjan heeft niemand nog karper gezien. Dale brengt daar gelukkig verandering in, en zo kan ik op valreep nog meegenieten van een mooie door hem gevangen wilde/boerenkarper.


De torpedo's van de polder kan ik eenmaal thuis niet uit m'n hoofd zetten. Om 19.00 uur ga ik het nog even proberen in een polder hier in de omgeving.

Niet op de steunen achter de hengel, maar voerplekjes afvissen met het pennetje.


Vanavond prikt de antenne van m'n pennetje niet doelloos door de golven heen.


Geen karpers maar een aantal dikke platten weten de spanning erin te houden.

Groeten,
Peter

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Peter,

Wat een mooi verslag weer! Het was erg leuk dat jij er ook bij was. Jammer dat je avondsessie geen karpers meer heeft opgeleverd, maar die brasems zien er in ieder geval mooi uit. De volgende keer zal ik voor jou ook een speldwaker meenemen, een winkelier bij mij in de buurt heeft nog een aardige voorraad van die dingen.

Arjan

Peter Linzell zei

Hoi Arjan,

:-)

Met een speldwaker doe je mij een groot plezier!

Groeten,
Peter

Anoniem zei

Peter,
leuk dat je toch nog kwam
Ik was er helaas niet bij maar hoop een volgende keer.
En eh succes met je wakersysteem.

Cees

Peter Linzell zei

Hoi Cees,

Ik hoop je spoedig een keer aan de waterkant te ontmoeten.

Groeten,
Peter

Anoniem zei

Peter,
Ik hoop dat ook spoedig een keertje
ben alleen alergisch voor virussen
In het bijzonder van schapen en brasems.
Lol
Cees.

Anoniem zei

Hallo Peter,
weer een leuk verslag!
Was toch een verrassing toen ik die Renault zag aankomen!
Tot de volgende ontmoeting.
Groet,Dale