13 apr. 2008

Een buffel

Zondag 13 april. Afgelopen donderdag belde Jan-Willem mij op; op weg van zijn werk naar huis was hij op een aantal karpers gestuit. Geen 'gewone' huis-, tuin-, en keuken karpertjes, maar giganten. Vrijdag heeft hij een penhengel achterin gelegd toen hij naar zijn werk ging. Aan het eind van de middag hing hij ook deze keer aan de telefoon. De missie is geslaagd! Geen aantallen, maar wel een van de giganten heeft hij weten te vangen.

Vanmorgen om 8.00 uur heb ik met hem afgesproken. Afgesproken op zijn juist ondekte stek. Een vismaat die zoiets deelt met zijn vismaat is uniek. Zo'n vismaat is Jan-Willem.

De eerste jonge meerkoeten zwemmen alweer rond!

Karpers vind ik ongeacht de lengte of het gewicht prachtige vissen. Maar het is geen straf om een groter exemplaar te mogen vangen. De Hardy Trotter is deze keer dan ook niet mee, de Traditional Specimen mag vandaag uit het foudraal. Grappig, Jan-Willem heeft ook voor de Specimen gekozen. Het is verleidelijk om met onze nagelnieuwe Traditional Classic I hengels te gaan vissen, maar die moeten nog even wachten tot de sloten vol staan met waterplanten.

Misschien komt het door het vroege tijdstip (ik weet het wel zeker), maar de karpers geven niet thuis. Ik was er al een beetje bang voor. Wel een leuk water waar ik graag nog een keertje ga vissen.

De volgende stek waar we het gaan proberen is ook oorspronkelijk van Jan-Willem. Van deze stek wist ik al dat er beste karpers rondzwemmen. Twee weken geleden heb ik dat zelf nog mogen ondervinden :-) . En wat te denken van vorig jaar zomer, toen we hier beiden een paar buffels op de korst vingen! Een mooie stek, met mooie herinneringen voor ons beiden.

Jan-Willem gaat het op het midden proberen, en ik ga de kantjes afstruinen net zoals de laatste keer in het bos.

Vissen op het midden met de pen lijkt ook nu te werken, want de eerste aanbeet is voor Jan-Willem. Helaas slaat hij mis, maar de grote wegdraaiende kolk verraad een forse karper.

Niet ver bij hem vandaan krijg ik letterlijk onder het kantje een wegloper. Met ingehouden adem tik ik aan. Meteen voel ik dat het een zware vis moet zijn. De Specimen gaat langzaam rond, diep buigt het glasvezel richting het water. Niet op kracht en snelheid, maar puur op het gewicht van de karper. Als de vis uiteindelijk een meter of vier nylon door de slip heeft weten te trekken is het veel geweest. Meer was het zeker niet. Het gaat allemaal heel rustig, niet de slip van de ABU Cardinal 44, maar de hengel doet het werk. Iedere poging om te vluchten, wordt na het korte schot door de slip door de hengel in de kiem gesmoord.

Dat de karper toch nog wat reserve over heeft blijkt als Jan-Willem hem probeert te landen met het net. De karper weet uit het net te komen, en beiden zijn we heel even goed geschrokken. Gelukkig, de haak zit nog in zijn bek, en bij de tweede poging gaat alles goed.

Wat moet je hier nou van zeggen. Een oude vis, getekend met versleten vinnen waarbij vooral de staart opvalt. Een buffel met een lengte van 71 cm. Karpers wegen doe ik al jaren niet meer, zo ook niet vandaag.

Een enorme kop, de toch in het achterdeel niet dunne Specimen lijkt er een rietje naast.

Mijn tweede zwaar gebouwde karper van 2008. Geen vis van een kanaal of een meer, maar gevangen in de polder, gewoon met het pennetje!

Groeten,
Peter

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Mooie vis aan een mooie hengel Peter!

Peter Linzell zei

Dank je wel!

frits zei

Wat een vis Peter.
Gefeliciteerd!!!

Gr Frits

Peter Linzell zei

Hoi Frits,

:-)

Ik las op http://www.visbelevenissen.nl/ , dat jij ook lekker bezig bent geweest!

Groeten,
Peter

Anoniem zei

Hallo Peter,
wat een schitterende vis weer zeg!
Ik voel mijn benen al weer slap worden als ik op jouw plek sta.....

Groet,Dale

Peter Linzell zei

Hallo Dale,

Bedankt,leuk dat je meeleest.

Groeten,
Peter