24 feb. 2008

Een mooi moment om te stoppen

Zondag 24 februari. Vandaag ga ik voor de laatste keer in dit roofvisseizoen op pad met de spinhengel. Met de Floret, dat staat vast. Het spoeltje van kleine Shimano Biomaster 1000 heb ik vanmorgen gevuld met 14% Stilon. Een zachte/soepele nylon met een breeksterkte van 1 kg, vorige week gekocht bij John Schreiner samen met wat spinnertjes voor de Floret.

Al snel blijkt dat het vandaag niet meevalt om een snoekje uit zijn rovershol te lokken met de mini spinner. Vele uitdagende plekjes worden meerdere keren afgevist zonder resultaat. Bij een bruggetje is het dan eindelijk raak. Een mini snoekje kon de verleiding van een spinnertje met een 20 mm stompblad niet weerstaan. Als ik buk om de kleine rakker te pakken schiet het spinnertje uit de muil van het rovertje.

De komende uren lijkt het of ik deze dag en het roofvisseizoen zonder snoekje zal afsluiten. Worp na worp komt het spinnertje terug zonder ook maar iets gevoeld te hebben. Had ik misschien toch niet beter de Spinmatic vijfgrammer en Pako PS lepels moeten meenemen? Nee! Ik wil gewoon nog wat ervaring opdoen met de Floret. Verschillende spinnertjes uitproberen om de mogelijkheden van dit unieke spinhengeltje te leren. Een stompe Terrible van 20 mm vist er perfect op, dat wordt straks geheid een 'killer' tijdens de zomeravonden. Een Indiana spinnertje met een blad van 21 mm doet het ook goed. Tegenvallend is de slanke Terrible met een blad van 30 mm. De topper is een spinnertje met een Colorado blad van 20 mm. Wat snort dat spinnertje lekker op top van de Floret. Ik hoef vandaag niets te vangen, secuur werpen en het binnen vissen van de mini spinnertjes aan de Floret is al een feest. Wat een heerlijk hengeltje, daar ga ik van de zomer mooie dingen mee beleven.

Het lijkt even of de kleine Colorado spinner onder water vastloopt. Gelukkig ben ik toch nog enigszins scherp na vele worpjes en visuurtjes, en ik tik aan. Geen obstakel maar een snoek, en zo te voelen een grote. Groot is maar een begrip, op een drie grammertje is elke rover bijna een feest om te vangen, ongeacht de lengte. Maar dit voelt echt groot. Man, wat gaat die Floret rond op een grote vis. Dat had ik natuurlijk laatst al bij Frits gezien, maar nu ervaar ik het zelf.

Na een dril die rustig verloopt vat ik een forse snoek achter de kop. Ik kan mijn geluk niet op!!! Het meetlint stopt pas bij 68,5 cm. Een snoek van 68,5 cm gevangen op mijn droomhengeltje, de Floret.


Na de foto, uiteraard samen met de Floret, mag zij weer zwemmen. De snoek zwemt meteen weg, maar ik moet zittend op het gras echt even bijkomen. Eerst bel ik Francine, en daarna Paul. Dit gevoel moet ik gewoon even delen met mijn vrouw en een goede vismaat.

Vissen doe ik niet meer, dit is een mooi moment om te stoppen.

Groeten,
Peter

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Dat is een mooie snoek voor de floret Peter. Dat is verdiend na die losschieter toen we samen visten.

Ap

Peter Linzell zei

Bedankt Ap!

Groeten,
Peter

Frits zei

Hoi Peter,

Wat een kneiter, zal inderdaad een lekkere sport gegeven hebben.

Gr Frits

Anoniem zei

Zalig om lezen, dit echte sportvissersverhaal!
Jullie zijn wel echte materiaalfreaks, hé!...
Groetjes uit België,
Geert Vandeplancke

Peter Linzell zei

Hoi Frits,

Het was spannend en genieten tegelijk.

Groeten,
Peter

Peter Linzell zei

Hoi Geert,

Dank je wel!
Materiaalfreaks, hoe kom je erbij. ;)

Groeten,
Peter

Anoniem zei

Mooie snoek Peter, gefeliciteerd.

Otto

Peter Linzell zei

Hoi Otto,

Leuk!

Jij bent ook lekker bezig, Ik telde net op http://home.orange.nl/otto.klaasen/index.htm
78 stuks MITCHELL werpmolens en 4 MITCHELL kits.

Groeten,
Peter