20 feb. 2008

De mist in


Woensdag 20 februari. Na vanmorgen om 8.40 uur de kinderen naar school te hebben gebracht, heb ik een paar uurtjes tijd voor mezelf. Het is niet moeilijk om te bedenken wat ik daar mee ga doen. Na een voor mij visloze zondag en een zondag niet gevist te hebben, ben ik erop gebrand om de polder op te zoeken en het liefst natuurlijk nog een snoekje te vangen ook. Francine heeft de auto mee, dus dat wordt fietsen vandaag.

De Floret lonkt, maar mag in zijn foudraaltje blijven. Iets groter kunstaas lijkt me verstandiger op een dag die grauw en fris van start gaat. Wat zeg ik, fris, het is gewoon koud! Daar kom ik onderweg op de fiets naar de in een wazige witte dekken gehulde groene wereld snel genoeg achter! De vijfgrams Spinmatic gaat mee, samen met een doosje spinnertjes. Spinnertjes met een breed geel Colorado blad, en een met een Indiana blad in een parelmoer/witte kleur. De bladmaat is ongeveer 25 mm. Allen gemaakt door mijn vismaat Frits.

Nog steeds klein kunstaas maar toch een tikje groter dan het snoepgoed dat voor de Floret bedoeld is. De vijfgrammer is ondanks dat ik hem zelf als allround voor de polder beschouw, natuurlijk ook nog steeds een echte ultra lichte spinhengel. Een hengel waarop een kleine snoek voor spektakel kan zorgen, en waarop je een grote snoek probleemloos kunt 'mannen'. De in cobold glas uitgevoerde Spinmatic is een absoluut geweldige vijfgrammer gebleken. Een spinhengel die mij vanaf de eerste worp kon bekoren, en de fijnste vijfgrammer waar ik tot nu toe mee gespind heb.



Na een half uurtje flink doortrappen kom ik aan bij de slootjes die ik ga uitkammen met de spinnertjes. De gele Colorado spinner lijkt me wel wat, gezien de grauwe omstandigheden van vanmorgen. Een spinner met een blad dat niet zo mooi rond gaat als een Indiana spinner, en zeker niet als een Terrible spinner. Het spinnertje bonkt wel lekker op de top van de Spinmatic.



Een echte bonk op de top en een lekker op en neer wippend spinhengeltje kondigen het eerste snoekje sinds anderhalve week aan. Blijft een fantastisch gevoel.

Frits, Paul en ik maakten gedrie├źn anderhalve week geleden in de ochtend vele vele worpjes, bijna zonder een teken van leven te zien of te krijgen. Deze ochtend gaat het heel anders.



Binnen twintig minuten vang ik twee snoekjes. De tweede is een stukje groter en zorgt al voor behoorlijk wat vuurwerk. Heerlijk!

Daarna moet ik er toch echt weer m'n best voor doen. Geeft niet, ik geniet van de stilte in de witte en wazige wereld. Of het door de mist komt weet ik niet, maar zelfs geen gakkende overvliegende ganzen laten zich horen. Vissen onder deze omstandigheden heeft iets mystieks. Spookachtig, spannend en sprookjesachtig tegelijk.

Zo rond 11.00 uur begint de tijd te dringen. Nog een kwartiertje, beloof ik mezelf plechtig. Een heftig kwartiertje achteraf gezien. Na tot twee keer toe een snoek gemist te hebben, gaat de parelmoer/witte Indiana spinner aan de spinstang.



De volgende aanval is het wel raak. Geen klein snoekje zo als verwacht. Deze snoek zwemt de vijfgrammer rond tot in het kurk, en de slip laat zich even horen.

Een geweldige bonus op een ochtend die al al niet meer stuk kon. Om 11.15 uur zit ik weer op de fiets richting school en de kinderen. Woensdagmiddag zijn ze vrij, dat wordt weer een gezellige drukte van jewelste. Maar.... deze paar uurtjes kan niemand me meer afnemen.

Groeten,
Peter

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Je hoort in de mist heel weinig geluiden behalve die heel dichtbij zijn zoals je spinner die op het oppervlak van het water terecht komt. Het is de isolatie van heel veel waterdruppeltjes. Vandaar hoorde je geen gakkende ganzen al waren ze er waarschijnlijk wel.

Ap

Frits zei

Hoi Peter,

Soms zijn dat de lekkerste momenten zo effe in twee uurtjes tijd een paar snoekies foppen.
Goed gedaan !!!

Gr Frits

Peter Linzell zei

Hoi Ap,

Interessante theorie, zou inderdaad weleens kunnen kloppen.

Groeten,
Peter

Peter Linzell zei

Hoi Frits,

Dank je wel. Zijn vaak lonende en vooral lekkere momenten om een paar van die bonus uurtjes aan het water door te brengen.

Groeten,
Peter