11 feb. 2008

De Floret, een kort en licht hengeltje maar in staat tot grote dingen

Zondag 10 februari. Deze zondag zal de boeken ingaan als een snoekloze zondag. Niet alleen ik, maar ook m'n vismaten en vrienden Paul, die alleen de ochtend heeft gevist, en Frits zijn vandaag snoekloos gebleven. Toen we vanmorgen begonnen met vissen had ik als titel voor dit stukje, 'De drie musketiers' in mijn hoofd. Frits en ik met onze Floretjes en Paul met zijn Rapier op zoek naar de rovers.


De degen van Frits

De snoeken lieten zich soms even zien. Frits en ik hadden beiden een volger tot onder onze voeten. Ze gingen er niet voor, en van baars hebben we geen teken gezien. Wel een jagende snoek bij een duiker, maar die toonde geen interesse voor onze mini spinnertjes.

Dat de Floret in staat is om ook een grote snoek te kunnen mannen dat is vandaag toch wel duidelijk geworden. De hoofdrolspeler was geen snoek maar een karper. Helaas gehaakt in de rugvin, en natuurlijk heb je liever niet dat het je overkomt. Maar goed, het gebeurde, en het overkwam Frits. Een driegrams spinhengeltje, 12% nylon met een breeksterkte van 1 kg, daar vis je normaal gesproken niet mee op karper.

Als ik bij Frits aan kom, is het al duidelijk dat het hier geen snoek betreft. Meters nylon worden door de slip van zijn Shakespeare Sigma 025 getrokken. Tot twee keer toe moet ik het water in om de vis uit de rieten te jagen. Handig die lieslaarzen!


Dat de Floret ook onder grote druk niet vervormt, blijkt wel. Het hengeltje buigt over de gehele lengte tot in het kurk. Niet in de vorm van hoefijzer, maar tot een halve circel. Vaak lijkt het dat de (spin)hengel een parabolische buiging heeft. Als je dan later de foto's bekijkt blijkt dat de hengel net vanaf iets achter de sluiting is dubbel 'gevouwen' tot een hoefijzer. De buiging komt dan voornamelijk uit de top. Alleen onder grote druk lukt het soms de hengel tot een halve circel te laten buigen. In de praktijk, dus aan de waterkant met een bij de hengel passende lijn die de breeksterkte niet te veel mag overschrijden, lukt dat niet. De zogenaamde reserve onderin wordt dan niet benut en het gevaar van lijnbreuk loert om de hoek. De slip van de werpmolen moet dus altijd bij dergelijke spinhengels losser afgesteld worden. Vissen met een ouder model spinmolen is dan al helemaal niet aan te raden.


De drie-eenheid (de rek in de nylonlijn, de buiging van de hengel en de slip van de molen) worden volledig benut. Eigenlijk zou ik moeten schrijven de vier-eenheid, want de man achter deze hengel weet deze eigenschappen volledig te benutten.


De uitlopen worden korter en ondertussen is het ons duidelijk geworden dat het echt om een karper gaat. Niet veel later is de vis klaar voor het net. Een probleem, we hebben geen net bij ons! En dus ga ik voor de derde keer het water in om zo de karper voor Frits met de hand te landen.


Normaal gesproken zijn we niet trots op een vis die niet netjes in de bek gehaakt is. Voor deze karper, gedrild op de Floret met een dunne nylon lijn wordt een uitzondering gemaakt.


Om deze karper te landen moest alles uit de kast gehaald worden. Frits en zijn Floret hebben hun mannetje gestaan. De karper die alle kansen aangreep om de lijn te breken moest zijn meerdere erkennen in de kunde van de visser en zijn degen!

Groeten,
Peter

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi peter,

Ik heb er nog rooie oortjes van ;)
Was weer een geslaagd dagje en weer een mooi verslag.

Gr Frits

Anoniem zei

Je was weer lekker bezig om een karper met de blote handen te landen Peter. Ik kan me ook zo'n actie nog herinneren in het westland,die sloot bij die molen, weet je wel, afgelopen keer. Knap gedaan!

Ap

Anoniem zei

Hoi Frits en Peter een mooi verhaal weer, met mooie plaatjes wat wil je nog meer.
Topsport van de bovenste plank.
Klasse mannen.
Groet Hennie.