4 feb. 2008

De degens worden gekruisd


Zondag 3 februari. Vandaag komt Ap bij mij vissen. We gaan vissen op beschutte plekken en bij duikers onder de weg door. Niet op zoek naar winterkarper zoals de laatste keer dat we samen hebben gevist, maar op zoek naar de rovers. Watertjes met beschutting en duikers zijn in de winter hotspots voor de karper, en het zijn ook ideale watertjes om uit te peuteren met de Fair Play Floret.

Om 9.00 uur zit Ap bij mij thuis aan de koffie en ondertussen bewonder ik zijn Floret. Net zoals de mijne een custom made Floret. Ap is nog een stap verder gegaan en heeft de blank van zijn Floret geel (retro-look) laten spuiten.


Zijn Floret is ook de eerste waarop de licht gewicht nickel titanium geleide-oogjes zijn gemonteerd. Zwart gewikkeld en met een extra zwart gewikkeld biesje achter de wikkeling is deze floret een lust voor het oog.


De finishing touch is de prachtige goudkleurige duraluminium bus.

Na de koffie en even weer flink bijgepraat te zijn gaan we naar de Floretsloot; het water waar ik vorige week samen met Frits gevist heb. We hebben water dat zich via duikertjes door de woonwijken heen slingert toen omgedoopt tot 'de Floretsloot'. Alles is hier aanwezig om plezierig en onder bijna alle omstandigheden met minispinnertjes te kunnen vissen.


Tijd om onze degens aan dit water te kruisen. Geen duel, maar samen op zoek naar snoek met onze degens. Ap heeft hiervoor slechts eenmaal met zijn Floret gevist, maar heeft toen geen snoek of baars gevangen. Hopelijk gaat dat vandaag wel gebeuren!

We vissen in het zelfde water, maar elk aan een kant. Net zoals we onlangs nog bij het karpervissen tussen de kassen hebben gedaan. Aan de kant waar Ap vist liggen takken in het water, mijn kant is vrijwel schoon. Bij gebrek aan riet en waterplanten in deze periode zijn takkenbossen een ideale schuilplaats voor de kleinere rovers. Ze kunnen zich daar schuilhouden om vandaar uit een niets vermoedende prooi te belagen. Behalve een uitvalplaats bieden de takken de kleinere rovers bescherming tegen grotere soortgenoten.


De eerste rover van vandaag is dan ook voor Ap. Een snoek kan de verleiding van een klein spinnertje dat zijn rovershol passeert niet weerstaan.


Bij de volgende takkenbos is het weer raak bij Ap. Deze keer een kleiner snoekje, maar nog steeds een vis die het Floretje rond weet te krijgen.

Ap heeft het schermen met de Floret en kleine spinnertjes goed in de vingers. Even later volgt snoek nummer 3. En dan te bedenken dat ik aan de overkant slechts een tikje op mijn spinnertje heb gekregen!

Op weg naar een andere stek doen we een stukje water aan dat we vanmorgen hebben overgeslagen. Daar krijg ik de eerste serieuze aanbeet op mijn spinnertje. De Floret kromt zich, en een grote kolk verraad een beste snoek. Dan veert de Floret weer recht en krijg ik mijn nylon aan de onderkant gerafeld en zonder spinnertje terug. Het kleine spinnertje en de korte ultra lichte spinstang zijn afgebeten. Jammer, maar wel weer wat geleerd! De volgende keer misschien toch een iets langer en flinterdun staaldraadje voor het spinnertje monteren.

Na dit stukje water te hebben uitgekamd gaan we vissen op de plekken waar Frits en ik vorige week een aantal aanbeten en nazwemmers hebben gehad. Wie weet kunnen we ze vandaag wel over de streep trekken met onze mini spinnertjes. Helaas draait vandaag het gemaal en is dit stuk water behoorlijk bruin van kleur. Een groot verschil met vorige week. Toch lukt het Ap ook hier twee keer een snoek tot een aanbeet te verleiden. Een schiet los, de ander krijgt het voor elkaar zijn spinner af te happen.

Met 3 snoeken voor mijn gast ben ik natuurlijk meer dan tevreden. Maar....ik zou ook graag nog even mijn Floret willen inwijden op een snoekje. We gaan terug naar het watertje waar we vanmorgen zijn begonnen. Deze keer vis ik het 'vuile' stuk af en vist Ap langs de oever die ik vanmorgen heb afgepeuterd.


Het spinnertje langs twee takkenbossen vissend is het raak! Het Floretje gaat lekker rond, en even tikt de slip van het kleine werpmolentje. Ook mijn degen is ingewijd!

Vissen met de Floret is een feest. Het hengeltje werpt zuiver de kleinste mini spinnertjes naar de plek waar je het kleinood wilt hebben. De fijne trillingen die de kleine blaadjes van de mini spinners maken worden perfect doorgegeven. Vele worpjes zijn vandaag gemaakt, en ik ben echt onder de indruk geraakt van dit hengeltje.

Groeten,
Peter

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Een feest was het Peter, jammer dat het voorbij is. Maar ik kan 1000 redenen verzinnen voor nog een feestje. Een van die redenen is de floret en die andere 999 redenen ook. En dan niet te vergeten die vismaat met de floretsloot :)

Ap

Peter Linzell zei

Hoi Ap,

Ik kijk alweer uit naar het volgende steekspel!

Groeten,
Peter