28 jan. 2008

Struinen door de woonwijk

Zondag 27 januari. Vandaag komt Frits bij mij vissen. Het plan is om samen met onze Floretjes de polderslootjes uit te kammen. Lekker peuteren met de 153 cm lange driegrammertjes en minispinnertjes. De wind is helaas net iets te krachtig om prettig te kunnen vissen met onze schermdegens. De Floretjes blijven in hun foudraaltjes, en de vijfgrams Spinmatics gaan mee naar het water.


We beginnen aan een stuk water dat ooit een echte polder is geweest. Tegenwoordig is het een 'natuurlijke' grens tussen twee uit de kluiten gewassen dorpen. We gaan vissen van het ene dorp naar het andere.


Frits vangt al snel een baarsje op een zelfbouw spinner, maar al vissend komen we er achter dat een snoek vangen vandaag een echte uitdaging wordt. Niet dat ze het niet doen vandaag - aanbeten en nazwemmers krijgen we de eerste drie uur beiden meerdere keren. Echte aanbeten zou ik het ook niet willen noemen, het lijkt meer op snuffelen aan ons kunstaas. Soms 'hangt' de snoek even twee seconden. Lepels of spinners maakt geen verschil.


Door het zachte weer de afgelopen weken komt de natuur weer opgang

Aan het eind van de sloot aangekomen schrikt Frits zich letterlijk het apenzuur. Een grote snoek mist voor zijn neus de spinner. Die lag waarschijnlijk in de duiker waar hij bovenop stond. Aan de andere kant van de duiker gaat de voormalige poldersloot over in dorpswatertjes. Ook deze watertjes staan via duikers met elkaar in verbinding. Waarom weet ik niet, maar ik heb daar nog nooit gevist. Het blijkt een waar eldorado voor de ultra-lichte spinhengel te zijn. Hier hadden we achteraf gezien heel goed met onze Floretjes kunnen vissen vandaag!



Frits is ondertussen overgeschakeld naar een eigenbouw spinnertje met een bol blad van 25 mm lang. Dat is de kleinste maat spinner die we op onze vijfgrammers kunnen vissen. Na drie keer zijn spinnertje te hebben gemist, is het bij de vierde poging raak. De eerste snoek van vandaag!



Dat het geen toeval is, blijkt als hij niet veel later ook nummer twee van vandaag vangt. Ik vis dan nog steeds door met afwisselend een Pako PS lepeltje en een 35 mm terrible spinner. Het levert me een aanbeet op, maar ook deze keer hangt de snoek niet.




Snoek nummer drie valt ook voor de minispinner. Zo vangt Frits binnen korte tijd drie mooie snoekjes. Spinnertjes met een kleiner blad dan 35 mm heb ik niet bij me. Ik besluit er eentje te bietsen van m'n vismaat. Ik krijg er zes van hem! Twee met een zilverkleurig blad, twee met een goudkleurig blad en twee met een geel blad en zwarte strepen. Met een mini tandem speciaal gemaakt voor de vijfgrammer als bonus.



Toeval of niet, de eerste aanbeet die ik krijg op de minispinner hangt! Snoek nummer vier van vandaag. We vissen hierna nog even door, maar zonder succes. Frits heeft beloofd om 17.00 uur weer thuis in Den Helder te zijn. Tijd dus om richting de auto te lopen. Een paar uurtjes struinen door de woonwijk leverde ons dankzij de minispinner toch nog vier snoeken op. Frits,bedankt voor de gezellige dag, en natuurlijk voor de spinnertjes!

Groeten,
Peter

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Mooi verslag weer Peter.
Het was een heerlijk dagje.

Gr Frits

Tuf zei

Ha die Peter. Volgens mij zag ik jullie struinen hemelsbreed 300 mtr van mijn landgoed.

Ik had eigenlijk gehoopt op wat metersnoeken zo vlek bij huis. ;-)

Neef

Ans zei

Uhhhh, ik denk dat ik toch maar liever naar de visboer ga.

Ans