20 jan. 2008

De eerste karpers van 2008

Zondag 20 januari. De hele week volg ik aandachtig de weerberichten. Als het zo zacht blijft, dan is een poging om de eerste karper van 2008 te vangen het plan. Dat plan is ontstaan nadat Ap op 8 januari al een poging gewaagd heeft. Zonder succes, maar bij het zien van de foto's van de plekjes waar hij gevist had kreeg ik de karperkriebels. Een afspraak om vandaag samen te gaan karperen was snel gemaakt.

De weersvoorspellingen voor vandaag zijn gunstig! De temperatuur kan oplopen tot 13 graden. Veel wind is ook voorspeld. Dat laatste is geen probleem. We gaan vissen tussen de kassen. Een plek in de luwte vinden tussen al dat glas moet mogelijk zijn.

Om 10.00 uur ontmoeten we elkaar op de afgesproken plek, en vanaf daar rijd ik achter Ap aan. Aangekomen bij de stekken ziet het er veel belovend uit. Ap begint meteen te vissen op zijn zomer stek. Ik ga eerst even struinen langs het water. Geen hengel in mijn hand, alleen een blik mais. Onderweg stuit ik op bellensporen. Duidelijk geen gasbelletjes, dit is karper. Drie voerplekjes worden verspreid gemaakt en nog voorzichter dan zojuist wandel ik terug naar de auto.

Dit voelt gewoon goed. Bij de auto wordt de Hardy Trotter uit het foudraal gehaald. Vandaag ben ik een beetje in een nostalgische bui, tussen de reelringen gaat een ABU Cardinal 33. De dunne 18% nylon wordt door het met agaat gevoerde startoog en via de hoogpotige oogjes door het met agaat gevoerde topoogje gehaald. Daarna wordt een klein pennetje en een dito haakje gemonteerd.

Het eerste voerplekje heb ik schuin tegenover de plek gemaakt waar Ap zit te vissen. Daar aangekomen verraden kleine belletjes een azende karper. Het pennetje laat ik heel voorzichtig zakken in de buurt van het bellenplakkaat. Het staat net onder water, maar is goed genoeg zichtbaar om het zo te laten. Binnen een minuut nadat ik het pennetje te water heb gelaten komt het in beweging. Seconden later sta ik een karper te drillen. Echt een fantastisch gevoel!





De eerste karper van 2008, op 20 januari en dan binnen een minuut. Vanaf de overkant maakt Ap wat foto's.


Niet veel later mag ik, nog een beetje beduusd maar wel heel blij, op de foto met mijn eerste karper van het nieuwe jaar.

Het klinkt bijna ongelofelijk maar op de tweede en derde voerplek verloopt het bijna hetzelfde. Inleggen, even wachten en......


De tweede karper van vandaag

Zo vang ik drie karpers achter elkaar. Niet veel later gevolg door een vierde exemplaar.

De hengel gaat er even uit, en ik loop terug naar de auto om een blik mais te halen. Ap is ondertussen ook aan het struinen gegaan, hij heeft wel beet gehad maar nog geen karper gevangen. Voor ik terug ga naar de plek waar mijn hengel op de kant ligt, ga ik eerst even bij Ap kijken. Behalve een blik mais heb ik ook bananen en wat te drinken voor ons meegenomen.

Tijd om samen wat te eten en te drinken. Gelukkig blijft Ap zijn tuig wel in het water, want tijdens de lunch is het raak. De 0.75 Lbs glashengel van Ap gaat lekker rond. Geen twijfel mogelijk, dat is karper.

En ook Ap mag op de foto met een karper.

Terug bij mijn hengel aangekomen vis ik de voerplekjes om de beurt af. Inleggen en meteen een karper vangen is er niet meer bij. Gelukkig maar! Over en uit met de karper is het niet. Er gaat nu meer tijd overheen, maar al struinend lukt het me om nog twee karpers tijdelijk aan het water te onttrekken.

Ap is ondertussen weer terug gegaan naar zijn zomerstek. Daar heeft hij vanmorgen gevoerd, met kattenbrokken. Toen was het daar nog rustig, nu blijken de brokken ondekt te zijn! Vanuit mijn ooghoeken zie ik dat Ap het met een tegenstander van formaat aan de stok heeft.Mijn hengel haal ik uit het water, en dan ga ik snel richting Ap.


Zo kan ik getuige zijn van een mooie dril met diep doorbuigend glasvezel. De karper heeft er zin en laat ons minutenlang genieten.



De dril was een genot om naar te kijken, en de karper zelf is ook oogstrelend. Wat een prachtige schubkarper heeft Ap gevangen, met een bijna goudkleurige gloed op de flanken. Dat wordt gevierd met een kom door Ap zelfgemaakte bonensoep.

Na de soep gaan we een poging wagen in de hoger gelegen vaart. Dat valt overigens niet mee, om daar te vissen. Het gemaal dat op deze vaart staat, is in werking gezet en er staat een sterke stroming. Niet echt ideaal om daar te vissen met onze lichte pennetjes. Toch maar proberen... Langs het koude en kolkende water gaat mijn Hardy Trotter vandaag voor de laatste keer rond.


Niet de grootste karper van vandaag, maar wel de karper met het grootste uithoudingsvermogen. Na deze karper krijgen we hier beiden geen enkele aanbeet meer. We besluiten het nog een half uurtje te proberen op de plek waar we vanmorgen begonnen. Ook daar is het stil gevallen. Van azende karpers geen spoor meer. Logisch, het begint nu in een rap tempo donker te worden, en de temperatuur zakt naar beneden. Bij onze auto's praten we nog even na om daarna beiden in het donker te verdwijnen.

Tijdens de bijna anderhalf uur durende autorit laat ik deze dag nog even de revue paseren. Samen negen karpers op 20 januari. Natuurlijk, het weer (de temperatuur) zat mee, de kassen zorgen voor luwte en het karperbestand is daar goed. Maar toch! Ap bedankt, het was weer ouderwets genieten.

Groeten,
Peter

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Schitterend!!!
Andere woorden heb ik er niet voor.

Gr Frits

Anoniem zei

Hoi Peter met een glimlach heb ik het verslag zitten lezen en een woord is daarbij op zijn plek...KLASSE....
wie weet over een poosje J.b.de.Winter/Abu-33/Boerenkarper
Groet Hennie