4 dec. 2007

Snoekweer

Zondag 2 december. De hele week heb ik uitgekeken naar vandaag, en na het "lepelen" van afgelopen woensdag helemaal. De weersvoorspellingen zijn net als vorige week zondag bar en boos. Toen viel het achteraf mee, hopelijk vandaag ook. Aan de andere kant; het is december! Regen en een krachtige wind, dat noemden we "vroeger" snoekweer. Gewoon lekker vissen dus, ik zie wel wat er komt. Om 9.30 uur leg ik de cobold vijfgrammer achterin de auto samen met het struintasje.
De polder ligt er prachtig bij als ik de auto parkeer. Dreigend en uitdagend tegelijk, zo hoort het ook in deze tijd van het jaar. Van de hier aanwezige boerenkarpers geen tekens meer, die liggen samengeschoold in afwachting op voor hun betere tijden. De keuze voor het kunstaas voor vandaag is makkelijk. Een lepeltje! Dat Pako lepeltje maakt vissen met de vijfgrammer nog aantrekkelijker dan het al is. Naast stompe spinnertjes met een blad van 25 mm, en (terrible) spinners met een blad van 35 mm kun je dit 65 mm lange lepeltje er ook aan vissen. Zeker als het weer het toelaat is de vijfgrammer nu dus een echte allround spinhengel geworden. Een hengel(tje) waarop zelfs een klein snoekje kan laten zien wat ie waard is. Maar waarin ook de grootste poldersnoek haar meerdere moet erkenen. Dat laatste vergt wel wat meer ervaring van de gebruiker. De vijfgrammer is dus geen instap model spinhengel voor de polder.

Een Pako PS lepeltje wordt aan het dunne staaldraadje gehangen. Afgelopen woensdag heb ik met de geel/witte kleurstelling gevist. Die deed het verrassend goed, en blijft daarom in spinnerdoos. Gepolijst RVS is de kleurstelling die vandaag mag dwarrellen in het polderwater. Deze lepeltjes zijn helemaal nieuw voor mij, en voor je het weet heb je een uitvoering waar je volledig opgaat vertrouwen.


Over vertrouwen gesproken, dit lepeltje ziet er in het water heel natuurgetrouw uit. Net een speels en dartelend voorntje, zoals je ze vaak bezig ziet in de warmere maanden. Nu de watertemperatuur met een rotgang naar beneden is gezakt heb ik in iets groter kunstaas meer vertrouwen. Dat dit stukje metaal ook nog eens super traag en op verschillende manieren naar binnen gevist kan worden maakt het nog aantrekkelijker voor mij. En niet alleen voor mij. Het eerste snoekje van vandaag is een echte mini. De kop is kleiner dan het lepeltje. Een leuk plaatje, en onbedoeld sta ik ook zelf op de foto. In spiegelbeeld, maar toch!

Dieper de polder in wordt de sloot steeds smaller. Uitgelezen water voor de ultra-lichte spinhengel. Vele worpjes worden gemaakt, en op de uitdagende stukjes dartelt het lepeltje meerdere keren voorbij. Snoek kom ik hier niet meer tegen. Tijd voor een andere polder.

Terug bij auto begint het echt flink te regenen. Op een halfuurtje autorijden ligt een breed polderwater langs een weg en met aan weerskanten bomen. Bomen die voor beschutting zorgen, niet tegen de regen, maar wel tegen de wind. Nu het weer langzaam bar en boos begint te worden kan hier nog prima met de vijfgrammer worden gevist. Met een terrible spinner zou zuiver werpen waarschijnlijk makkelijker geweest zijn, maar het gaat.

Een draaiing in het water ter groote van een flink wiel verraadt een jagende snoek. Meestal is dergelijk tumult aan de kleinere exemplaren toe te schrijven. Na de tweede worp over de plek des onheils heen is het snoekmans te veel geworden. Voor de zekerheid tik ik nog een keer na, als het lepeltje met bruut geweld gestopt wordt. Hangen, en meteen flinke weerstand aan de andere kant. Geen gigant, maar op de UL spinhengel.....prachtig.

Na een paar flinke uithalen onder de bijna rondgetrokken vijfgrammer (echt een fantastisch hengeltje) kan ik de rover achter de kop vatten. Een paar meter verderop staan een aantal uit de kluiten gewassen paddestoelen met het formaat van kleine pannenkoeken. Samen met de snoek een prachtig plaatje, schiet er door me heen. Een mooi Hollands herfst tafereeltje. Ook langs deze poldersloot blijft het bij een snoek. Het is bijna 14.00 uur, als ik nat tot op mijn ondergoed de vijfgrammer en het struintasje weer achterin de auto leg. Voor geen goud had ik het willen missen!

Groeten,
Peter

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Peter,

lekker hoor, zo je snoekjes vangen.
jammer van het weer, maar je hebt evengoed genoten.
Ik ga ook maar wat van die pako lepeltjes aanschaffen, ik heb in het verleden wel met de grote pako lepels gevist, die deden het trouwens ook niet slecht.

Gr Frits

Geert Vandeplancke zei

Een maat van me, David Wollants, trok een jaar op reis door Amerika met z'n vriendin. Het enige aan vismateriaal dat hij bij zich had waren een paar hengels, en een pakje Pako's in verschillende gewichten. De dreggen eraf gehaald, zo namen ze minder plaats in de rugzak. Van Alaska tot in Patagoniƫ heeft hij met die Pako's vis gevangen... overal. Wil toch wat zeggen over deze aasjes, dacht ik...
Groeten,
Geert Vandeplancke

Peter Linzell zei

Hoi Frits,

Ach, als je na het vissen thuis bij de kachel zit met een glas wijn in je hand ben je blij dat je toch gegaan bent. Lekker nagenieten met gloeiende wangen, geeft een goed gevoel. Die Pako PS lepeltjes zijn het uitproberen waard.

Groeten,
Peter

Peter Linzell zei

Hoi Geert,

Wow, een jaar struinen door Amerika samen met z'n vriendin en de hengels mee. Dat moet een fantastische ervaring geweest zijn! Een betere test voor die Pako's is bijna ondenkbaar.

Groeten,
Peter