23 dec. 2007

Baars

Zondag 23 december. Het heeft er de hele week om gehangen, kunnen we wel of niet vissen vandaag. Frits was gepromoveerd tot ijsmeester en hield het groeien van het ijs in de gaten. Gisteravond was het erop of eronder. Frits had goed en slecht nieuws voor ons: de polders liggen allemaal dicht, maar in het diepere kanaal kan gevist worden. En zo zit ik dus vanmorgen ondanks het aangekondige weeralarm om 8.00 uur in de auto richting Den Helder. Ap mag nog wat langer achter het stuur zitten, het maakt hem niet uit, hij is niet voor een kleintje vervaard. En zo kan ik om even over 9.00 uur de handen schudden van Ap, Frits en Paul.

De mannen hebben de tijd vandaag, ik moet om uiterlijk 13.00 uur weer in de auto zitten. Bij het water aangekomen ziet het er veelbelovend uit. De dooi heeft flink huisgehouden, het hele kanaal is vrij van ijs. Geen snoek, de baars is het hoofddoel van vandaag.


Het begint meteen al goed, Ap haakt op zijn eerste worp een baarsje. Niet veel later veert het sprietje van Frits ook op en neer. Twee baarsjes in een paar minuten tijd!

Na de snoekbaars is de baars een van de wispelturigste vissen die hier in Nederland rond zwemmen. Als Paul en ik klaar zijn met optuigen en onze twistertjes te water laten is het over. Vele worpjes worden door ons vieren gemaakt. Verticalend worden de mooiste kantjes afgepeuterd maar zonder resultaat. Hier zijn in het verleden grote aantallen, maar ook grote baarzen door ons gevangen. Met die gedachte in het achterhoofd loop ik richting een brug. Baarzen liggen soms massaal rond bruggen te wachten op visjes. De monotone stuctuur van een kanaal wordt rond een brug doorbroken. Vaak is het daar ook iets smaller en staan er soms peilers in het water. En wat te denken van de dukdalven die rond de bruggen staan.

De ene kant van de brug leverd geen tikje op. Aan de andere kant is het op mijn eerste worp raak. Ik zit vast, vast aan een grote baars. De vijfgrammer gaat lekker rond onder bonkend geweld. Een grote baars kan op ultra licht materiaal laten zien wat ie waard is. En dat doet ie dan ook!


De baars is de kleinste rover van ons zoete water, maar wat zijn uiterlijk betreft zeker de mooiste.

Het blijft rond de brug bij slechts 1 baars. En ook de vismaten lukt het niet een gestreepte roofridder tot een echte aanbeet te verleiden. Slechts wat gepulk (staart bijters) aan het staartje van het shadje of het twistertje, maar meer niet.

Tijd voor een ander water. De twistertjes en shadjes worden vervangen voor spinnertjes, lepeltjes en de streamer. Eens kijken of de snoek wel zin heeft! Hier staat minder water, en langs de oevers liggen kleine plezierbootjes afgemeerd. Onder zulke bootjes vinden snoeken vaak een schuilplaats, zeker nu het water vrij is van natuurlijke schuilplaatsen. Hier blijven we een uur, en besluiten na 0% medewerking van de rovers terug naar het kanaal te gaan.

Daar aangekomen rest me nog een kwartiertje vistijd. Het is nu wat warmer geworden. Sterker nog, het is heerlijk om nu buiten aan het water te staan. Het zonnetje geeft me een soort van voorjaarsgevoel. Dat heeft ook zijn uitwerking op de baars. We krijgen nu regelmatig bijna sabbelige tikjes op ons kunstaas. Zelfs een nog kleiner twistertje trekt ze niet over de streep.

Maar dan op een van mijn laatste worpjes, want ik moet echt weg, is het een baars te veel geworden. Het geknabbel deed mini baarsjes vermoeden. Eenmaal op het gras blijkt dat ze gewoon lui en traag zijn. Een dikke geblokte baars, met een oude "oorlogswond" in de vorm van een ingekorte rugvin mag op de foto.


Tijd om afscheid te nemen en naar huis te gaan. Mannen het was weer gezellig!

Groeten,
Peter

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Leuke foto.

Groetjes,

Astrid

Otto zei

Hoi, Peter
Ik had gelezen dat je een nieuwe shimano had gekocht , maar het verhaal is nu weg.
Hoe kan dat ?

Groeten
Otto

Peter Linzell zei

Hoi Otto,

Ik heb het molentje (Shimano Nasci 1000 S) vandaag voor het eerst gebruikt. Als ik wat meer ervaring heb opgedaan met deze Shimano, zal ik een nieuw verslag plaatsen. Voorlopig moet hij zich eerst bewijzen aan de waterkant.

Groeten,
Peter

Ap zei

Het was weer een heel prettige visdag Peter. Gelukkig ving jij nog een paar mooie baarzen.

Ap