12 nov. 2007

Struinen door een legendarische polder

Zondag 11 november. Vandaag is Jan-Willem de gastheer. Letterlijk, want de polder waarin we gaan vissen behoort tot hengelsportvereniging Wilnis. Jan-Willem is lid van HSV Wilnis en mag mij als introducé meenemen. Wel ben ik verplicht een dagvergunning aan te schaffen. Dat doen we bij een plaatselijk benzinestation. Kosten: vijf euro, maar die prijs is het meer dan waard. HSV Wilnis bezit veel prachtig (helder) water, maar ook looprechten op weilanden van verschillende boeren. Een enorm gebied dat zijn bekendheid mede te danken heeft aan Jan Schreiner.

Jan Schreiner viste hier en schreef erover. Pachtte in een ver verleden zelf een sloot hier. Een polder is een polder, en een snoek is een snoek- klopt! Maar vissen in Wilnis heeft iets Redmire pool-achtigs over zich. Hier een snoek vangen zou heel mooi zijn.


Vissen gaan we vandaag in stijl. Achterin de auto van Jan-Willem liggen twee opgetuigde spinhengels. Geen ultra lichte spinhengeltjes, daar waait het helaas te hard voor. Een Traditional tiengrammer met een 2500 model Twinpower en een Fair Play tiengrammer met een ABU Cardinal 33. Met de auto rijden we langs prachtig water, en hekken die toegang verlenen tot weilanden met bordjes waarop 'HSV Wilnis' staat. Langs en door al dat moois mag door ons gestruind worden. We besluiten er voorbij te rijden, en opzoek te gaan naar luwteplekken. Vissen in de buurt van de boerderijen en bruggetjes. Plekken waar de snoek in de winter graag beschutting zoekt. Het is daar dan net iets warmer dan in de open polder. Vandaag zorgt de luwte ervoor dat we prettig kunnen vissen met onze spinners. Volop struinen, zowel lopend als met de auto. Onderweg komen we regelmatig collega-vissers tegen. Net zoals bij het karpervissen is gebeurd, hebben bij vissen op poldersnoek de publicaties van de huidige bekende schrijvende vissers voor een omslag gezorgd. De baitcaster met werpreel zijn hier duidelijk gemeengoed geworden. Korte strakke hengels, dyneema en, ja hoor, Salmo jerkbaits. Die laatste zijn duidelijk herkenbaar door hun vorm, maar vooral hun prachtige bijna natuurlijke vismotief op de flanken. Gezien de harde wind in de poldervaarten geen verkeerde keuze, maar hier in de kleine slootjes... nou ja, het zal geheid snoek opleveren! Overigens ben ik nog nooit in een polder, waar dan ook, zoveel snoekvissers op een dag tegen gekomen. Van maagdelijk water is absoluut geen sprake, maar wie weet is dat ergens achterin een weiland met zo'n 'HSV Wilnis-bordje' toch anders. Onder betere weersomstandigheden kom ik hier graag een keer terug. Volgens Jan-Willem kun je hier een week vissen en rondstruinen, en heb je dan lang nog niet alles gezien!



De luwte-aanpak werkt. De eerste 'Wilnissnoek' van vandaag laat niet lang op zich wachten. Een puntgave vis, en een mooi formaat voor de polder. Een zelfbouwspinner met firetigerblad zien ze hier waarschijnlijk niet zo vaak voorbij komen. Behalve mooie "sport" heeft onze manier van vissen nog meer voordelen.

Snoek nummer twee van vandaag kan niet van een Fair Play Diamond spinner afblijven. Ook deze snoek blijkt een vis van formaat. Snel schuif ik de anti-retourpal van de ABU Cardinal 33 naar de ratelstand. De molenslinger hoef ik nu niet meer vast te houden. Zo kan ik optimaal genieten van de snoek die het gele glas rond zwemt.


En zo mag ik, na Jan-Willem, ook met een Wilnis snoek op de foto. Mijn eerste snoek in Wilnis, en dan ook nog een best formaat. Gedrild en geland met de gele FP heeft deze vis voor mij nog iets speciaals.

Deze toch al prachtige en geslaagde visdag heeft een nog iets groter formaat in petto.

Snoek nummer drie laat Jan-Willem alle hoeken van de sloot zien. Een prachtige snoek voor m'n gewaardeerde vismaat.

In de middag klaart het op, met zelfs af en toe een beetje zon. Ik vang nog twee baarsjes, maar van snoek krijgen we geen teken meer. Na een tweetal visloze uren gaan we een uitsmijter eten in het onder vissers legendarische cafe de Schans. De maaltijd wordt afgesloten met een pilsje.

Terug aan het water slaat het weer om. De lucht trekt dicht en niet veel later zou een wolkbreuk een eind aan onze visdag maken. Voor het zover was, stonden we oog in oog met een grote witte vogel. Geen lepelaar, geen ooievaar, maar een witte reiger. Een bonus op een fantastische visdag in een legendarische polder. Jan Willem bedankt!!

Groeten,
Peter

12 opmerkingen:

Anoniem zei

Mooi mannen,
zo te lezen hebben jullie een schitterende dag gehad en aan de foto's te zien is het daar schitterend.
Vooral de foto met molen lijkt wel een schilderij.
Gr Frits

Ap zei

Geweldige visdag jongens, alsof ik erbij was!

Ap

Anoniem zei

Frits is me voor, inderdaad, je hebt een Rembrandt gemaakt! Magnifieke foto tijdens een prachtige visserij. Ben jaloers. Waarom is die poldervisserij vanuit Belgiê toch zo veraf?...

Groetjes,
Geert Vandeplancke

Peter Linzell zei

Hoi Frits en Ap,

Het was inderdaad een schitterende en geweldige visdag.

Groeten,
Peter

Peter Linzell zei

Hoi Geert,

Leuk en dank je wel! Wat polders betreft, ben ik een bofbibs. Ik ben erin geboren, opgegroeid en woon nog stees in een polderlandschap. Na al die jaren verveelt het nog steeds niet, en valt er nog genoeg te ontdekken. Heerlijk!

Groeten,
Peter

Anoniem zei

Geert, Je kan ook huisjes huren hier in Nederland hoor :), zelf ga ik ook wel eens een weekje naar de Ardennen, lekker kanoën en op forel vissen.

Gr Frits

Anoniem zei

Peter

Ik zie dat je weer terug bent bij fair play
Maar hoe komt dat dacht dat je van het voorjaar net nieuwe hengels had van cjw bevielen deze niet


gr Henk

Peter Linzell zei

Ha Henk,

Dat is een tijd geleden! Cor is een van de beste hengelbouwers van Nederland. De afgelopen jaren heb ik met heel veel plezier met CJW spinhengels uit de serie polder gevist. De opvolger(s) van de serie polder zijn net iets sneller en strakker. Ik miste de swing die de serie polder wel bezat. De lichte onverzwaarde spinnertjes die ik in de polder gebruik zette ik beter maar ook preciezer weg met het oudere model.

Groeten,
Peter

Anoniem zei

Peter

Ik ben bang dat gij mij met een ander verward , ik ben henk maes uit Zottegem Vlaanderen
Maar ik ben dit jaar net over gegaan naar cjw vindt deze hengels in 1 woord super vooral de 'mug' zo als jullie het zeggen in Holland
Ik heb ze bijna allemaal , ik hoop binnenkort de 5 te mogen halen

Met sportive groet Maes Henk

Peter Linzell zei

Hoi Henk,

Leuk! Ik verwarde je met een naamgenoot. Spinhengels worden steeds strakker. Voor het vissen met een plugje, een verzwaarde spinner of een twistertje is dat zeker een voordeel. Een plugje en een twisterje zijn compacter dan een onverzwaard spinnertje. Achter de baarzen aan in de havens en langs kademuren was een feest met de Mosquito 0. Een TOPPER! Spinnen in de polder ging ook prima, mits ik het spinnertje een maat (of zelfs twee maten) groter nam. Zeg maar een beetje "overbelasten". De als driegrammer bedoelde spinhengel blijkt een vijfgrammer in de praktijk. Vandaar dat ik tegenwoordig het verschil maak tussen een ultralichte spinhengel en een ultralichte kunstaashengel.

Groeten,
Peter

john zei

Leuke dag, maar toch geen Schreineriaanse aantallen. Geen kreeftjes gevangen? Wij hadden er diverse gewoon op de spinner. Veel vissers! Ik hou er helemaal niet van ,zeker niet bij het spinnen. Gelukkig blijven die vissers meestal langs de weg. Ga binnenkort een week in het Grootslag. Eens kijken of alles zo geweldig is als Jan Eggers zegt. De vorige keer dat ik was,was niet echt geslaagd.

Peter Linzell zei

Hoi John,

Bedankt. Kreeften zijn we niet tegengekomen. In polder het Grootslag heb ik ook een keer gevist. Donker en dik water, een echte kleipolder. Dat was in een natte periode en sommige oevers waren spekglad. Succes!

Groeten,
Peter