20 nov. 2007

De prachtige Rietveldpolder

Zondag 18 november. Vanmorgen sta ik om 6.00 uur naast ons bed. Buiten is het nog donker, maar vooral behoorlijk fris. Een zuidoosten windje is daar de oorzaak van. Het maakt me niet uit, vandaag ga ik struinen door de prachtige Rietveldpolder. En dan ook nog eens in goed gezelschap. Ap, mijn goede vriend uit Den-Haag, heeft me uitgenodigd. Frits zou oorspronkelijk ook meegaan, maar moet door een fikse griep bed houden.

Rond de klok van 8.00 uur arriveer ik in de polder. De polder ligt er prachtig bij. Gelukkig is het water op een paar kleine slootjes na vrij van ijs.

Had ik al last van kriebels, Ap helemaal. We hebben afgesproken om 8.00 uur. Ap was er al om 7.15 uur! Met zijn gele FP tiengrammer in de hand staat hij op mij te wachten. Een tandemspinner bungelt onder het topoog.

Mijn gele tiengrammer ligt ook achterin, maar ik besluit te beginnen met de vijfgrammer. Op de bevroren dauw (rijp) tuig ik haar op. De wetering waar Ap en ik hebben afgesproken vissen we uit, zonder een teken van de rovers te zien of te voelen.

Het tweede water wat we aandoen is de ringvaart. Een van mijn favoriete wateren die de Rietveldpolder rijk is. Helder, vrij diep en de omgeving is prachtig.

Op sommige stukken langs de ringvaart lijkt het of de tijd stil heeft gestaan.

Een stuk met bomen zorgt voor luwte. Boven de naar de bodem gezakte plompebladen krioelt het van de kleine visjes. Ap haakt hier een baarsje op de tandem.

Meteen daarna is het bij mij raak. Een felle tik op het Zaansepolderspinnertje kondigt baarsje nummer twee aan. Raar maar waar, hierna krijgen we beiden geen aanbeet meer hier. De ringvaart, normaal altijd wel goed voor een snoek, geeft niets meer prijs vandaag.

Na de ringvaart gaan we het in een van de lager gelegen weteringen proberen. Maar eerst een soepje. Ap neemt gastheer zijn wel erg letterlijk op. Behalve soep heeft hij hardgekookte eieren en worst meegenomen. Gedurende onze visdag wordt ik regelmatig getrakteerd op een lekkernij. Na de soep verdwijnt de vijfgrammer in het foudraal. De gele tiengrammer is aan de beurt hier op de brede wetering.

Water zo helder als jenever. Prachtig om de spinners te volgen, vanaf het opstarten na de worp, tot onder de top van onze gele spinhengels. Ook hier lijkt het wel of de snoeken gemuilkorfd zijn.

Onderbroken door een sluisje vervolgt de wetering zijn weg langs een stuk met knotwilgen aan de oever. Een polder met een grote verscheidenheid qua omgeving.

Tussen de knotwilgen blijkt de verleiding van Ap's tandemspinner toch te groot voor een snoekje.


Zo bleef een heerlijke visdag in een prachtige polder toch niet helemaal snoekloos.


Langs de voor deze polder zo karakteristieke molen lopen we terug richting onze auto's, hier en daar een worpje plaatsend over een verleidelijk stukje water. Van de groene rovers maar ook de gestreepte stekeldragers krijgen we geen teken meer.

Groeten,
Peter

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik heb vandaag de beurs bezocht in utrechten heb een hoop mooie dingen gezien en ook gekocht
Bij cjw heb ik mijn mug 5 op gehaald een 16 grams hengel erg mooi voor grote ierse snoek en roofblei maar ik had u ook wel verwacht bij de stand van cjw net als op de beurs in zwolle ?? maar helaas heb ik u niet gezien

met sportive groet Maes Henk

Peter Linzell zei

Hoi Henk,

Nou jij bent in ieder geval niet voor niets naar Utrecht gereden. Mooie hengel die Mug 5! Ook voor het vissen met pluggen in de polder lijkt deze hengel mij heel geschikt. Nee,ik ben niet naar de beurs in Utrecht geweest.

Groeten,
Peter