9 sep. 2007

September is een heerlijke maand

Zondag 9 september. Na het vissen met de korst gisteren heb ik vandaag weer veel zin om te gaan struinen met de pen. Vissen ga ik in de polder waar ik ook vorige week zondag gevist heb. Het is vandaag een stuk mooier wat het weer betreft, minder wind en geen dreigende luchten. Onderweg ben ik dan ook een aantal keer gestopt om wat foto's te maken. Wandelend over de dijk langs de ringvaart met slechts een schoudertasje, landingsnet en een penhengel. Meer heeft een struinende karpervisser niet nodig.

Rechts van mij ligt een ingepolderd meer. Links de ringvaart en het hoger gelegen "oude" land aan de overkant van de ringvaart. Aan de overkant lopen schapen die, nieuwsgierig geworden, even komen kijken.


Geen weelderige begroeiing hier, maar wel af en toe kleine paarse bloempjes op het water langs de oever.

De weilanden worden onder de polderdijk via slootjes gescheiden. Deze slootjes gaan op de dijk over in hekken. De slootjes worden via een gemaal op peil gehouden, dat verderop langs de ringvaart staat.

In de ringvaart zwemmen karpers, ik heb ze in flinke getalen gezien tijdens de paaiperiode. En ook nu stuit ik al wandelend op karperactiviteit. Toch ga ik verder, dieper de polder in. Daar liggen brede vaarten op mij te wachten. En zoals ik vorige week al schreef, het is een afgesloten water.

De hier rond zwemmende karperpopulatie zou ik niet als echte boerenkarpers willen omschrijven. Vandaar dus wilde karper. Afstammelingen van de oorspronkelijke boerenkarpers, zoals die nog in de Anna Paulownapolder voor komen.

Op de plek van bestemming aangekomen ga ik eerst op m'n gemak voeren. Gewoon blikmais, maar bloedpellets doen het hier ook heel erg goed.

Alle ingredienten voor een topdag hangen in de lucht. En dat zou vandaag ook blijken. De eerste karper (tevens de grootste van vandaag) doet mij even vermoeden veel groter te zijn. Een genot om te drillen op de nieuwe glashengel. Wat me ook is opgevallen is dat het prima vissen is met de oudere modellen werpmolens onder deze hengel(s). Want wat een buffer heeft deze hengel. Een enorme demping, maar wel met voldoende ruggegraat om de karper te kunnen stoppen of te sturen. Uiteraard moet je op karper vissen met een werpmolen met een goede slip. Nou de slip van de ABU Cardinal 44 is goed, en komt onder de proggesief buigende (kracht distribuerende) glashengel helemaal tot zijn recht.

De karper heeft het glasvezel rondgezwommen en trekt een aantal meters door de slip. Dit is waarom ik ooit op karper ben gaan vissen. De enorme kracht die deze vissen aan de dag leggen. Diep buigende hengels en krijsend slip geluid. Prachtig.

De nieuwe hengel leer ik ook steeds beter kennen en waarderen. Eenmaal in het net blijkt de karper "slechts" 64 cm te zijn.



De tweede karper die ik vang is kleiner. De eerste karper had duidelijk een knik achter de kop, maar deze niet. Een taps toelopende snuit op een bijna cylindrisch gevormd lijf. Een vis die snelheid en kracht uitstraalt.

Vandaag heb ik me meer dan prima vermaakt in een prachtige polder. September is in de regel dan ook een heerlijke maand.

Vijf karpers en een brasem van 51 cm(!) zijn tijdelijk op het droge bewonderd. Een mooi resultaat in een fantastische omgeving.

Groeten,
Peter

2 opmerkingen:

Ap zei

Peter, je krijgt er maar niet genoeg van hé! Glas is een verslaving maar eentje die geen kwaad kan gelukkig. Mooie vissen trouwens weer. Zulllen we van de winter eens samen naar Ton Temming gaan?

Groet, Ap

Peter Linzell zei

Ap, het is ook zo'n fijne hengel. Een gezonde verslaving vissen met glasvezel! Een keertje samen naar Ton Temming gaan is een prima plan.

Groeten,
Peter