24 sep. 2007

De herfst is begonnen

Zondag 23 september. Vanmorgen loopt mijn wekker om 5.00 uur af. Een dagje vissen in de Anna Paulowna polder onder Den Helder staat op het programma. Niet alleen, want als ik daar even voor 7.00 uur arriveer staan Bas, Frits en Paul daar op me te wachten. Nog één keer vissen op boerenkarper. Nu de tijd van onstuimig weer is aangebroken loopt het boerenkarperseizoen op zijn eind. Karper kun je het hele jaar door vangen, zeker aan cultuur- en sierwater. De wilde- en boerenkarpers lijken wel te stoppen met azen als de koudere periode definitief aanbreekt. Alles gaat op een laag pitje, om pas rond maart weer langzaam op te starten. Zo rond november lijkt het dan ook als of er geen karpers in deze polder zwemmen. Dat het waterpeil kunstmatig verlaagd wordt doet er ook al geen goed aan.

Nog 1 keer samen met vismaten in 2007 een ontwakende polder betreden... het is nu officieel herfst en je merkt het ook gewoon. Ondanks dat het vandaag een mooie nazomerdag is voorspeld proef je het najaar dat in aantocht is. Tijdens onze wandeling dieper de polder in zien we kleine scholen visjes op gejaagd worden. Baars! De baars is duidelijk los. De visjes springen alle kanten op in de hoop te ontkomen aan de stekeldragers. Voor m'n gevoel ben ik er nog niet aan toe om de karpers in de polder nu al met rust te laten, maar het baarsgeweld doet me stiekem verlangen naar de ultra-lichte spinhengel.

Eenmaal op de plek van bestemming aangekomen worden onze hengels een aantal meter van het water af opgetuigd. Verspreid over een aantal honderden meters worden voerstekken gemaakt langs en bij uitdagende plekjes. Tijd om te gaan vissen, de nevel zal spoedig door de warmte van de opkomende zon verdwijnen. Niet veel later zitten we op geruime afstand van elkaar tussen het gras.

Aanbeten krijgen we vandaag genoeg. Niet van karper, maar van de grote platten. Overal zie je de puntige vinnen het wateroppervlak doorsnijden. Van karper aktiviteit geen spoor te zien! De 410 cm lange Fair Play grafiet Medium van Paul die verderop vist staat regelmatig onder spanning. Slipgeluid doorbreekt helaas de stilte niet, het zijn allemaal brasems die ons voer hebben gevonden. Ook ik vang vandaag een flink aantal mooie platten (want mooi zijn ze hier in deze polder). Brasem en karper, ze lusten hetzelfde aas, en horen beiden thuis in de polder. Vervelend? Nee hoor, het hoort erbij, net zoals de meerkoeten die zo graag onze voerplekjes ontdoen van al dat lekkers. Een brasem verdient hetzelfde respect als een karper.

Ik besluit het voorin te proberen, en Bas en Frits gaan de andere kant op naar achteren. Onderweg stuit ik op tekens van de herfst, prachtige paddestoelen steken hier en daar boven het gras uit. Paul komt later ook mijn kant op, zijn net blijft net als het mijne droog.

Donkere polderbrasems zorgen ervoor dat we vandaag niet doelloos naar onze pennetjes zitten te staren. Ik kan het niet laten om een plaatje te schieten van een van de brasems die weg zwemt, nadat ik hem zojuist heb terug gezet.

Een boerenkarper zit er voor een van ons vieren niet in vandaag. Het laatste uurtje wordt er behalve gevist ook nog wat bijgepraat. Altijd leerzaam en natuurlijk ook leuk om te zien hoe en waarmee je vismaat vist.

Zelf ga ik nog even in de buurt van Frits vissen. Een mooi beeld hoe Frits een aantal meters vanaf het water in het gras zit. Om 13.00 gaan Bas en Frits richting huis. Met mijn hengel al in het foudraal ga ik nog even bij Paul kijken. Ik zie hem nog een aantal fraaie opstekers en weglopers krijgen. Een ding hebben ze gemeen, de "schuldige" is een brasem. Samen lopen we niet veel later de groene wereld uit.

Het zit erop wat de karper betreft in de polder. Aankomende zondag ga ik waarschijnlijk voor de laatste keer in 2007 de polder in met de penhengel. De tijd voor de rovers is aangebroken. Mezelf kennende zal ik het karpervissen niet kunnen laten, en zal er af en toe een sier of cultuurwater opgezocht gaan worden. Ik kijk met veel plezier terug op een prachtige en meer dan geslaagd karperseizoen in de polder. Alleen, maar ook zoals vandaag en de andere keren samen met m'n vismaten. Mannen allemaal bedankt, voor de oprechte vriendschap en natuurlijk de mooie polders waar ik samen met jullie de karper mocht bevissen!

Groeten,
Peter

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Mooi verslag weer van onze karperdag in de polder, Peter.
Erg leuk weer om met jullie te vissen, het was gezellig.
Volgende keer gaan we achter de baarzen aan!

Groet,
Bas

Peter Linzell zei

Hoi Bas,

Het was zeker gezellig. Volgende keer zijn de stekeldragers aan de beurt!

Groeten,
Peter