30 sep. 2007

Hulde aan onze vrouwen!

Zondag 30 september. Als de weersvoorspellingen kloppen, wordt het in de middag aangenaam weer. De ochtend wordt besteed aan het gezin. Vissen is mooi, ontspannend en spannend te gelijk, maar m'n gezinnetje is mijn alles. Het is dan ook altijd schipperen om de balans te vinden. Een balans die te vaak de kant uitslaat richting vissen. Bij Jan-Willem is het niet anders. Ook hij heeft gisteren gewerkt, en brengt de ochtend door samen met zijn gezin.

Als ik bij hem rond 14.00 uur voor de deur sta is hij net zoals ik niet meer te houden. Zijn Conny is maar wat blij dat ik die chagerijn ;-) meeneem voor de rest van de middag. Niet veel later rijden we samen in de auto richting het Westland. Achterin liggen twee lichte karperhengels. In het Westland bulkt het van de karper, dat heb ik gezien toen ik daar eind augustus samen met Ap viste. Het Westland zou ook weleens een ideale plek kunnen zijn om in de winterperiode succesvol op karper te vissen. Een gebied dat stampvol staat met kassen. Fraai? Nee absoluut niet, maar al dat glas zorgt voor beschutting. Beschutting voor de visser, tijdens de koude periode. Maar nog veel belangrijker; beschutting voor de karpers. Die karpers zullen straks geheid gestapeld liggen rond de duikers en bruggetjes als de kou gaat invallen.

Eenmaal aangekomen gaat er een streep door deze winter locatie. Vanaf het huis van Jan-Willem gemeten is het een ruim uur rijden. Voor mijn gevoel was het de vorige keer korter... Den Helder op en neer gaat nog net, maar dit is te ver. Nu de nachten lengen en de dagen korten, gaat er te veel tijd verloren aan rijden. Ja, je kunt natuuurlijk in het donker weggaan en ook in het donker thuis komen. Maar.... we hebben beiden ook een vrouw en kinderen thuis! Die snappen niet dat je met zoveel water in Noord-Holland ruim twee uur in de auto gaat zitten om een paar uurtjes op karper te vissen. Ik geef het niet graag toe, maar in dit geval geef ik ze groot gelijk. Zowel Jan-Willem als ik hebben de afgelopen weken niet stil gezeten en zijn opzoek geweest naar "nieuwe" winterstekken. Ook bij hem heeft het karpervirus hard toegeslagen. De prachtige Traditional Avon die hij onlangs bij Temming heeft laten bouwen, versterkt dat gevoel nog eens.

Die Avon heeft hij natuurlijk vandaag meegenomen! Ik heb de Hardy Trotter meegenomen. Het in mei aankondigde pensioen voor deze nog steeds fantastische hengel is voorlopig van de baan. Ik ben nog steeds opzoek naar een volwaardige opvolger van de Trotter. Een hengel waarmee ik kan lezen en schrijven. Vandaar dat ik zo blij ben met de T.T. Specimen, ook een fantastische hengel. Maar voor de in het Westland rond zwemmende karpers een tikkie aan de zware kant.

Een gebied vol met karpers, dat zou een "eitje" moeten worden vandaag. Eh, mooi niet dus. Het hemelwater dat de afgelopen week naar beneden is gekomen heeft het water nog eens flink afgekoeld. Het gemaaltje dat op de sloot staat waarin we gaan vissen draait. Het water is afgekoeld, donker van kleur en in beweging. Dat laatste zou goed kunnen zijn, omdat de vis gedwongen wordt om te gaan zwemmen, of in ieder geval af en toe een vin te bewegen. Aangekondigd stabiel weer voor maandag en dinsdag werken ook in ons voordeel.

Toch zou het zeker niet zo gemakkelijk gaan zoals de vorige keer dat ik hier was. Dat is voor mij ook altijd het mooie van vissen: niets staat vast of is zeker. Wat de vorige keer werkte kan nu weleens geen effect opleveren. Vis je samen met een vismaat, dan kun je perfect experimenteren. Samen zoeken naar de sleutel tot succes. Een klein of een groot succes maakt niet uit, de voldoening als het lukt is even groot.

Jan-Willem maakt een aantal compacte voerplekjes met mais en bloodwormpellets en gaat daarna struinen langs het water. Struinend opzoek naar karperactiviteit: zeker in de zomer en tijdens braseminvasies een succesvolle manier. Ik begin statisch; ik vis ombeurten de door mij gemaakte voerplekjes af.

Een kreet verbreekt de stilte. Het is Jan-Willem hij zit vast aan een karper.

Ik gris het fototoestel uit mijn borstzak, en kan als ik bij aankom nog een paar aktie plaatjes schieten.

De eerste van vandaag is binnen. Mooi dat hij voor Jan-Willem is!

Mijn voerplekjes leveren geen karper op, maar wel een beste giebel. Even denk ik het zelfs met een klein schubkarpertje aan het glasvezel te hebben.

Struinend vissen werkt beter, want de tweede karper van vandaag is ook voor mijn vismaat. Dit keer een vis van formaat met een prachtige oranje staart en vinnen.


Na een losser op een van de voerplekjes ga ook ik struinen. Beweging in de oever en een fijn bellenspoor verraden vis. Een azende vis, die de haak voorzien van twee maiskorrels niet kan laten liggen. Het pennetje verdwijnt onderwater in het bellenspoor. Seconden later sta ik langs het water met een diep gebogen hengel. Mijn laatste karper van september 2007, en wat een mooie vis. Ook onze gezamelijke laatste karper van vandaag, een prima afsluiter van een heerlijke maand.

Groeten,
Peter

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Mooi werk mannen
ik ben niet weg geweest(last van mijn rug),ga van de week 'savonds nog wel een keer

Gr Frits

Peter Linzell zei

Succes en sterkte met je rug Frits! Ik lees wel op Visbelevenissen hoe het je vergaan is.

Groeten,
Peter