26 aug. 2007

Te gast bij Ap tussen de kassen op het Westland

Zondag 26 augustus. Vandaag ben ik uitgenodigd door Ap om in het Westland te komen vissen op karper. Voor de verandering niet vroeg in de morgen, maar pas om 12.00 in de middag. Na wat perikelen met de pratende Miep (het navigatie systeem) kom ik wat later dan bedoeld op de afgesproken plek in de polder aan. Een polder die bestaat uit heel veel slootjes, omringd door kassen. Als ik achter Ap aanrijd naar de slootjes waar we straks gaan vissen, zie ik ze al: karpers, slurpend onder de oever op zoek naar alles wat eetbaar is.

Waar we onze auto's parkeren ziet en ruikt het gewoon naar karper. Hier gaan we dan ook vissen, begrijp ik van Ap. En als Ap me vertelt dat hij hier van het voorjaar een keer dertien karpers heeft gevangen op 1 dag, ben ik helemaal niet meer te houden.

Maar voor we gaan vissen laat ik Ap mijn Traditional Specimen zien. Nieuw glas, maar wel met de vertrouwde eigenschappen en kwaliteiten van "oud" glas. Zo te zien (ik weet het wel zeker) vindt hij het een mooie hengel. Ap gaat vissen met zijn 30 jaar oude Fair Play van geel glas, en ik met de Specimen.

Het Westland staat behalve om zijn kassen bekend om de enorme populatie giebels die er rondzwemmen. Mijn eerste Westland-vis is dan ook een giebel. De volgende ook, maar dan krijg ik het aan het glas met een tegenstander van formaat.

Ap heeft het mooi vastgelegd met zijn camera. Beginnend vanaf het moment dat ik nog "ontspannen" tussen het gras en en het riet zit...





... tot het moment dat ik samen met 65 cm Westlandse schubkarper op de foto kan. Prachtig Ap, ik ben heel blij met deze foto's.

In het volgende slootje wat we aandoen, vangt ook Ap een giebel.



Herman, een kennis van Ap woont in het Westland en komt even langs om te kijken hoe we het ervan af brengen in zijn polder. We raken aan de praat, en Ap en ik vergeten zelfs even dat we aan het vissen zijn.


Tijd om eens wat te gaan struinen langs de sloot waar we zijn begonnen.


Struinen werkt, en op een ondieper stuk van de sloot ,waar de zon vrijspel heeft ,vang ik een aantal karpers.


Ik terug wandel naar Ap, en vertel hem dat ze achterin "zitten". Ap gaat met me mee naar achteren.


Onder het toeziend oog van Ap's camera los ik eerst een mooie karper. Jammer van de vis, maar het heeft wel een mooi plaatje opgeleverd dat Ap tijdens de dril heeft gemaakt. Hierna vang ik nog een kleiner exemplaar. Bij Ap is het nog stil, op een aantal aanbeten en flink wat bellenplakaten rond zijn pennetje na dan.

Terug op de plek waar we begonnen zijn is Ap aan de beurt. Na eerst een losser tijdens de dril, is het daarna wel raak.





Een visser met een meer dan verdiende karper.

We besluiten niet meer te verkassen, en tot het donker door te vissen op deze plek. Nu zitten we ook dichter bij elkaar en is het tijd om wat te kletsen en na te genieten. Een kleine karper zwemt de Specimen aan het eind van avond nog een keertje rond, en komt zelfs nog even het water uit. Een mooie afsluiter van een fantastische visdag in het Westland. Ap, ik heb genoten, bedankt voor de uitnodiging, het aangename gezelschap en de prachtige foto's!

Groeten,
Peter

1 opmerking:

Ap zei

Het was een heerlijke dag Peter, we doen hem vast nog een keertje over.

Ap