5 aug. 2007

Nieuw glasvezel voor het struinen door de polder


Zondag 5 augustus. Vandaag is het eindelijk zover, ik kan vissen met mijn nieuwe glasvezel penhengel. Op 26 april heb ik haar besteld en gisteren kon ik haar dan eindelijk ophalen. Niet dat ik niet eerder kon, maar een op de traditionele manier afgebouwde hengel heeft een levertijd. Tien tot twaalf weken staat er netjes geschreven bij 'indicatie levering' op de bestelbon.

De blank

De glasvezel blank komt uit Ierland. Daar worden ze in zeer kleine oplage gemaakt door de oude vaklieden van Shannonvale Plastics. Ton Temming laat daar een aantal van zijn zelf ontworpen blanks maken, op mallen en bouwschema's die van hem persoonlijk zijn. De vaklieden waar hij mee samenwerkt kent hij al tientallen jaren persoonlijk, sommigen al zo'n dertig jaar.

Afbouwen


Rechts de nog ongecoate blank van mijn T.T. Specimen, naast de Specimen die vismaat Paul gekocht heeft.

De blank van de hengel die ik wilde laten bouwen was gelukkig op voorraad. Maar dan..... De ongelakte blank wordt voorzien van een zwarte coating en daarna glanzend afgelakt. De kurken en Fuji DPS reelhouder zijn daarna aan de beurt. Voor de volgende stap, de ogen, heb ik gekozen voor Fuji SIC type NSG. Na het wikkelen worden de wikkelingen zeven keer gelakt! Een rvs cone met rubber stootknop en rvs ringen maken het helemaal af.

Ik was op zoek naar een nieuwe glasvezel penhengel om het gat te dichten tussen de Hardy Richard Walker Avon (1 Lbs) en de CJW glasvezel twee ponder. De traditionele manier van afbouwen en het goede advies van zowel Ton als Hennie (en Ruud, bedankt voor de koffie!) waren doorslaggevend. Met haar 12 ft en 1 3/4 Lbs past de Specimen er mooi tussen. Drie tophengels van glasvezel, van licht naar zwaar, van 10 ft tot 13 ft.

Voor wat het water betreft valt de keuze vanavond op een polderwater waar volop leliebedden staan. De hengelkeuze is makkelijk, de Specimen mag uit haar foudraal. Waarschijnlijk hebben de karpers vandaag in het ondiepe water beschutting gezocht onder de lelies, en hopelijk komen ze er vanavond onder vandaan.

Langs drie leliebedden stooi ik wat zachte mais, met de bedoeling om die om beurten af te vissen. De eerste twee leliebedden leveren geen aanbeet op. Bij het derde leliebed aangekomen drijft er een zeer fijn bellenspoor aan de oppervlakte. Het pennetje blijft dan ook niet lang bewegingloos staan. Bijna huppelend verplaatst het zich. Geen karper, maar een forse zeelt zwemt de hengel in een fraaie bocht. De zeelt probeert zich op volle kracht tussen en door de lelies te boren. Geweldig! Een prachtige zeelt, diepbruin van kleur en 50 cm lang mag niet veel later op de foto samen met de Specimen.

Het blijft vanavond bij een zeelt, maar ik heb genoten.

Groeten,
Peter

2 opmerkingen:

Ap zei

Dat ziet er goed uit Peter, mooie hengel. Ik zie hem graag een keer in het echt. Nog even geduld en er komt een karper aan.

Ap

Peter Linzell zei

Hoi Ap,

Dank je, en die hengel krijg je vast en zeker een keer in het echt te zien. Wat die karper betreft, dat is vanavond gelukt.

Groeten,
Peter