13 aug. 2007

Met de korst op de begroeiing

Zaterdag 11 augustus. Na het avondeten heb ik met Jan-Willem afgesproken om op karper te vissen in een polder bij hem in de buurt. Als ik de polder in rijd, geloof ik bijna mijn ogen niet: het water is zo goed als dichtgegroeid. Tussen de begroeiing zijn gelukkig nog een aantal open plekken. We besluiten de hengels uit de foudralen te halen en een poging te wagen.

Al snel blijkt dat vissen met de pen en mais een kansloze onderneming wordt. De karpers liggen tussen de begroeiing te slurpen, en wier maakt het vissen op de bodem in de open stukken er niet gemakkelijker op. Jan-Willem vangt een brasem in een van de "gaten", maar daar blijft het bij. Gelukkig heeft hij behalve mais ook brood meegenomen! Vorig jaar heb ik samen met Frits, onder vergelijkbare omstandigheden, ook karpers op de kant gekregen met de korst. Toen was korstvissen de sleutel tot succes.

Ombouwen dan maar, onze pennetjes, de loodjes en de kleine haakjes worden vervangen door slechts een grote haak. Wel hebben we onze twijfels wat betreft het gebruikte materiaal. Dat zijn Traditional Specimen penhengels, en Shimano 2500 molentjes volgespoeld met 22% nylon. Normaal gesproken zouden we niet met dergelijk materiaal gericht met de korst op de begroeiing gaan vissen om karpers te verleiden... Voor dit werk heb je minimaal een 2 Lbs hengel (van glasvezel!) nodig, en is een 5000 model werpmolen. De nylon lijn mag dan gerust 28 of maar liever nog 30% zijn.

Ook vanavond blijkt dat korstvissen de sleutel tot succes is. Onder de overkant plaats ik de korst vlak voor een slurpende karper boven op de begroeiing. Gelukkig schrikt hij niet, en gaat vrolijk verder met waar hij mee bezig was. De korst wordt ondekt, en genomen. Ik tel tot drie en zet de haak. Een korte maar heftige dril volgt, waarbij de karper geen lijn mag nemen. Een mooie torpedo van een centimeter of 60, helemaal top.

De volgende karper die ik spot, ligt in een klein gat tussen de begroeiing. Deze vis is een stuk groter dan de eerste. De korst werp ik zeker een meter over de karper heen, en trek hem dan voorzichtig over de begroeiing heen richting de vis. Even zakt de vis, maar blijft wel in het gat. De korst drijft richting de waterplanten, maar niet door de wind: de karper duwt/blaast hem vooruit! Een enorme toeter gaat open en de korst is verdwenen. De Specimen gaat hoepelrond onder het geweld van de karper. Ik schreeuw naar Jan-Willem dat het nu echt menens is. Er is bijna geen houden aan, en karper trekt zelf een paar meter door de bijna dichtgedraaide slip heen. Toch heb ik geen enkel moment het gevoel deze vis te verspelen. Samen met een berg waterplanten schept Jan-Willem de karper. Deze meten we wel, en met 73 cm een prachtvis. Dit is weer mijn eerste grote karper sinds een aantal weken. Dat komt uiteraard door de uitstapjes met de spinhengel, maar toch - de laatste weken verkeerden de karpers voor mijn gevoel in een dipje. Het is ook de eerste grote karper aan de nieuwe penhengel.

Als het begint te schemeren, lijkt het alsof de karpers er genoeg van hebben vandaag. Het slurpen is gestopt. Wij besluiten ook te stoppen, en drinken samen een biertje bij mijn auto. Morgenochtend om 6.00 uur keren we terug, besluiten we.


Een leerzame ochtend


Zondag 12 augustus. Vannacht heb ik amper een uur kunnen slapen. Om 5.00 uur gaat de wekker. Koffie, koffie.... Als ik om 6.00 uur in de polder bij Jan-Willem arriveer, blijkt dat ook hij niet heeft kunnen slapen.

Voor we gaan vissen drinken we samen nog twee koppen koffie. De polder is bedekt met een prachtige sluier van waterdamp, het levert een aantal prachtige plaatjes op.

De karpers zijn weer begonnen met slurpen, en de zon laat zich al snel zien.

Vandaag hebben we een grote fout gemaakt, waar we de prijs voor moeten betalen. Een prijs die bestaat uit het vroegtijdig verlaten van de polder. We hebben drie zware karpers verspeeld. Dom, dom, dom, beiden hebben we gevist met het materiaal wat we gisteravond gebruikten. Dat stond klaar na gisteravond, en blijkt nu veel te licht! Een klein exemplaar weet ik te landen, maar we besluiten te stoppen.


Glasvezel beul

Maandag 13 augustus. Vanavond ga ik terug, helaas kan Jan-Willem niet mee. Vergezeld van mijn 2 Lbs glasvezel beul rijd ik naar de polder. Vanmiddag heb ik sterke haken gekocht, en de ABU Cardinal 77 uit de vitrine gehaald. Die ABU Cardinal 77 is volgespoeld met een slijtvaste nylon van 28%. Van subtiel en licht vissen is geen sprake, maar de omstandigheden en de aanwezige karpers vragen om zwaar materiaal.

Vanavond kon dat materiaal voor mij niet zwaar genoeg zijn. Een enorme karper zag wel brood in de aangeboden korst. De karper liet mij alle hoeken van de sloot zien. Een sloot die geheel bedekt is met kroos en vol staat met begroeiing. De hengel kreeg er flink van langs. Onder de top verdween de lijn in een hoek, ontstaan door het gewicht van de waterplanten op de lijn. 28% nylon en een werpmolen met metalen spoel met een potlooddikke as heb je hier gewoon nodig.

Samen met de glasvezel beul mag ik op de foto met een beul van een karper. Een zware, oude en sterke vis van 75 cm. Gelukkig zijn we gisterochtend zo verstandig geweest om te stoppen met vissen. De kater van gisteren is na vanavond verdwenen!

Groeten,
Peter

4 opmerkingen:

Dale zei

Hallo,Peter.
Mooie verhalen weer man!
Ik beleef het als vanouds weer helemaal mee.Ik had ook het gevoel dat de karpers bij mij in een dip zaten.Ze komen hier nu weer aardig los!
Groet,Dale

Ap zei

Nou Peter, mooie momenten en zeer mooie foto's.

Ap

Peter Linzell zei

Hoi Dale,

Leuk dat je meeleest.

Groeten,
Peter

Peter Linzell zei

Hoi Ap,

Nog een paar weken, dan is het over en uit met de karper in de polders. Het was weer Genieten met de hoofdletter G.

Groeten,
Peter