8 jul. 2007

Fair Play met een Big-Smile in de polder

Zondag 8 juni. Vanaf eind Januari vis ik nu al voornamelijk op karper. Het Ultra-Lichte spinnen van de afgelopen week is een aangename afwisseling geweest. Karpervissen komt zeker niet op een laag pitje te staan, ik heb het vissen met de spinner er weer bij opgepakt. Maar na vanavond heeft het roofvisvirus mij goed te pakken.

De gele Fair Play tiengrammer "trekt" de hele dag al aan me. De middag loopt al op zijn eind als ik besluit om niet Ultra Licht, maar met de Fair Play tiengrammer te gaan spinnen. De spinnerdoos wordt gevuld met stompe spinners met bladen van 30 en 35 mm. Spinners eigenlijk bedoeld voor de achtgrammer, maar ook prima te vissen op de tiengrammer. Voor de verandering een ABU Cardinal 33 in plaats van de Luxor 1.

Het loopt tegen zes uur als ik in de polder arriveer. Naast de auto wordt de spinhengel uit het foudraaltje geschoven, en het rond hout uit de moederbus gehaald. Typisch Fair Play, een spinhengel uit 2 ongelijke delen. Het rondhout zorgt ervoor dat de delen tijdens transport even lang zijn. De gele 20% Stren nylon op de spoel van de 33 heeft een breeksterkte van 2,5 kg en matched zowel qua kleur als qua breeksterkte met de spinhengel .

Vanavond draaien de gemalen niet, wat een verschil met vorige week. Ook staat er minder wind, perfecte ingredienten voor een heerlijk avondje spinnen. Het mooiste en leukste nu, is spinnen met de UL-spinhengel, de tiengrammer is eigenlijk aan de zware kant voor de polder zeker met dit weer.

Met de opgetuigde tiengrammer in mijn hand, wandel ik de groene wereld in, richting het water. De eerste worp is het meteen raak, een klein baarsje kon de verleiding van het flonkerende "goud" niet weerstaan. De volgende worpjes krijgt de spinner het flink te voorduren. De tikken van baarsaanvallen worden feilloos geregistreerd op de top van de spinhengel. Deze baarsjes zijn te klein voor de 35mm spinner, maar het blijft leuk.

Na twee honderd meter water te hebben afgevist, denk ik een karper vals gehaakt te hebben. Geen bonk, maar meer het gevoel van vastlopen op iets. Het gevaarte komt in beweging, en ik bereid me voor op een hengel die ieder moment terug veert. Dat gebeurt niet, en ook een schot door de slip van tien of meer meters blijft uit. Dan blijkt dat het geen valsgehaakte karper is maar een SNOEK!

Dat verandert de zaak, en snel gris ik het fototoestel uit mijn jaszak. Het lukt me om een paar foto's te schieten van de diep doorbuigende Fair Play. Eén daarvan is achteraf gezien perfect, en geeft het "Fair Play gevoel" prachtig weer.


Na een lome dril, waarbij de snoek af en toe een paar meter nylon door de slip trekt vat ik haar in de nek. 75 Centimeter snoek ligt er voor me op het gras, met een staart even groot als de ABU 33.


Nog even een close-up foto van de kop en dan weer snel zwemmen.

Een lekker en voldaan gevoel. Maar wat nu? Terug naar huis en een verslag schrijven op het blog? Of toch door vissen?

Ik kies voor het laatste, gelukkig maar. Voor polderbegrippen vang ik namelijk nog een paar fraaie baarzen, die op een twee of driegrammer garant zouden hebben gestaan voor mooie sport. Zelfs de tiengrammer veert fraai op en neer onder het bonkende baars geweld.


Op sommige stukken ligt behoorlijk wat kroos langs de kant. Door de spinner langs de randen van het kroos naar binnen te vissen, sta ik regelmatig met een bonkende tiengrammer in mijn hand.

Het zijn niet alleen baarzen, want ik vang vanavond nog twee snoeken (81 en 63 cm) en een klein snoekje en los er ook nog eentje. Een snoek van 81 centimeter, en zo vroeg in het seizoen . Voor de polder en de tiengrammer gewoon een heel heel grote snoek.


Een passerende fietser kijkt zijn ogen uit, zo'n grote vis uit zo'n klein slootje. En wat een enorme muil heeft dat beest! Hij kan gelijk een foto van mij maken. Een foto van een visser met een big-smile. :-)

Groeten,
Peter

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Het moet niet gekker worden Peter, alweer zo'n verhaal waar ik gelijk mijn eigen tiengrammer voor uit de hoes haal. 81 cm is een hele mooie op dat materiaal en inderdaad de baarzen zijn mooi van formaat voor de polder.

Ap

Anoniem zei

Smullen Peter,
we moeten maar snel weer eens afspreken

Gr Frits

Peter zei

Hoi Ap,

Bij jou thuis, staat een identiek exemplaar in de hoes te wachten. Het zijn nog steeds geweldige spinhengels, en ik ben heel blij er één te bezitten. Dus haal jouw exemplaar maar snel uit de hoes, om die mooie Rietveldpolder "onveilig" te maken. En vergeet niet een verslag te schrijven, in Dagboek Rietveldpolder!
http://ap.lichtervissen.nl/DagboekRVP.htm

Groeten,
Peter

Peter zei

Hoi Frits,

Goed plan!

Groeten,
Peter

Ap zei

Ik wist dat je een ouderwetse gele wilde hebben, nou wees er maar zuinig op. In de Rietveldpolder is op dit moment nauwelijks te spinnen, zoveel planten zijn er. Ik ben ook een beetje aan het karperen geslagen maar als je het ulta lichte spinnen beschrijft, kriebelt het enorm. Het zal wel september worden en dan in de Wiericke, later in de RVP. Hoewel ik laatst een mooie sloot zag voor de rapier in Delft. Of je moet me uitnodigen, ik ga nog een keer naar West-Friesland voor de karper. Combineren is dan mogelijk. Dacht even aan Zoet-Zout-Zoet.

Groet Ap

Peter zei

Hoi Ap,

Je bent van harte welkom, om hier samen UL te spinnen in de polder!

In West-Friesland Zoet-Zout-Zoet overdoen lijkt me ook wel wat.

Groeten,
Peter