14 mei 2007

Opstekers tussen de vlees- en melkkoeien

Zondag 13 mei. Vanmorgen heb ik Jan-Willem via de telefoon gefeliciteerd met zijn verjaardag, en daarna hebben we nog "even" over karpervissen met de waker gesproken. Een jaar of twintig geleden was deze manier van karpervissen heel gewoon. Tegenwoordig zie je nog maar zelden een karpervisser met een waker op korte afstand vissen. Wakervissen en in mindere mate ook pen en korstvissen zijn verdrongen door het vissen met vastlood. Bij het vissen met de waker kun je net zoals met vastlood in het midden of bijvoorbeeld onder de overkant vissen. Zeg maar plaatsen waar je met een pennetje niet of moeilijk bij kunt komen. Het grote verschil tussen vissen met een waker en met vastlood is dat de visser zelf de haak zet. Bij gebruik van vastlood haakt (prikt) de vis zichzelf. Een losgedraaide molenslip of ingeschakelde baitrunner voorkomt dat de geschrokken en vluchtende karper niet de hengel uit de steunen (tegenwoordig rodpod) trekt. Vis je met een wakertje dan wordt er gebruik gemaakt van een licht schuifloodje, en bij zwaarder aas (aardappel) is dat vaak niet eens nodig. Wordt het aas door de karper genomen, dan zal de waker omhoog "klimmen" of zakken. Het is aan de visser om het juiste moment te bepalen om de haak te zetten. Karpervissen met vastlood is een uitkomst op rivieren en ander groot water dat al dan niet in beweging is, en uiteraard op grote afstanden. In de polder en aan de meeste cultuurwatertjes, kan prima met de waker gevist worden indien de omstandigheden (azende vis aan de overkant) daarom vragen.

Het is de bedoeling om de komende week weer eens samen met Jan-Willem met de waker te experimenteren. Een mooie aanvulling op het vissen met de pen en de korst.

Vanavond ga ik op karper vissen in de polder en met de pen. Door deze polder lopen een aantal vaarten, en behalve wilde karpers zwemmen er ook schub- en spiegelkarpers. Een polder met een gevarieerd karperbestand dus. Wat voor de karpers geldt, geldt ook voor de hier rond lopende koeien. Op het eerste weiland dat ik oversteek wordt ik nieuwsgierig gevolgd door vleeskoeien. Ze volgen me van het ene hek naar het andere, en vanaf daar lopen ze langs de overkant met me mee. Als ik een voerplekje maak, worden mijn verrichtingen zorgvuldig gevolgd.

Het weiland waar ik me nu op bevind is vrij van koeien, maar op het weiland achter me lopen melkkoeien. Als ik later op de avond in de sloot tegenover deze koeien ga vissen word ik aandachtig in de gaten gehouden door een herkauwende dame aan de overkant.

Lopend langs het water zag ik ze al, puntige rug en staartvinnen. Zo te zien zijn de brasems de afgelopen week massaal de ondiepere slootjes uit getrokken. En.... ze zijn hongerig na de afgelopen weken flink de liefde te hebben bedreven. Gevolg opstekers in plaats van een traag weglopend pennetje.

Geen karper vanavond in mijn landingsnet, maar wel een paar beste brasems. Veel vissers weten of geloven het niet, maar in de polder zwemmen vaak de grootste brasems. De grootste brasem van vanavond heb ik gemeten en gefotografeerd. Met 53 cm een echte vloermat.

Groeten,
Peter

Geen opmerkingen: