26 mei 2007

Met de waker en de pen.

Vrijdag 25 mei. In het verslag over experimenteren met de waker, schrijf ik dat de Hardy Trotter met pensioen gaat. De reden hiervoor is dat deze hengel erg oud is. Als 16-17 jarige jongen kon ik me niet meer dan een karperhengel veroorloven, en de Trotter werd dan ook voor al mijn karpervisserijen ingezet. Een aantal oogjes heb ik zelf door de jaren heen vervangen, deze hengel is letterlijk bijna op gevist. Er kleven heel mooie vismomenten aan deze hengel, en daarom wil ik hem zo laten als hij nu is. Gelukkig heb ik nog een prachtige Hardy Richard Walker Avon, die iets lichter is dan de Trotter. De plaats van de Trotter is ingenomen door de medium tapered CJW boron/grafiet. Maar ik heb nog een heel mooie penhengel voor het karpervissen in de polder, zeker wat verder in het seizoen. Een medium tapered CJW Heavy van... glasvezel, en met deze hengel ga ik vanavond vissen.

Geen moderne Shimano of Shakespeare werpmolen tussen de ringen maar de oude vertrouwde ABU Cardinal 44. Een viertal voerplekjes maak ik met de bedoeling die een voor een met de waker te bevissen. Al snel blijkt dat deze polder zich niet leent voor het vissen met de waker. De bodem is te zacht en blijkt bedekt met plantenresten. De lijn loopt vast in de modder en het vuil, en de meeste aanbeten die ik krijg zetten niet door. Bij controle blijkt keer op keer dat het lood is vastgelopen in een pluk bodemvuil. De aanbeten die ik weet te verzilveren leveren twee dikke brasems en een klein karpertje op.

Tegen donker wordt er flink geaasd en ik besluit de waker te wisselen voor de pen. Het kleine BB loodje knijp ik op zeker 40 centimeter van de haak. Vissend op een meter of 3 uit de kant loopt het pennetje langzaam weg en haak ik een sterke vis. De slip van de ABU 44 krijst het uit, wat een sound. De slip zit in het carter van deze werpmolens, en dat carter doet dienst als een soort klankkast. Nee, de slip is lang niet zo goed als die van mijn Shimano's, maar het geluid is fantastisch.

De karper blijkt er een te zijn van het wilde type, slank, sterk en gebouwd op snelheid. Als ik na een mooie en spannende dril de karper in het net meet blijkt deze 70 cm lang te zijn. Na een moeizame start met de waker vanavond, bracht een licht pennetje hier uitkomst.

Groeten,
Peter

Geen opmerkingen: