17 mei 2007

Experimenteren met de waker

Donderdag 17 mei. Vanmorgen heb ik om 8.00 uur met Jan-Willem afgesproken in een polder bij hem in de buurt. Karpervissen, niet met de pen maar met de waker. Jan-Willem heeft diverse montages meegenomen, en het is me al snel duidelijk dat er veel verbeterd is op het gebied van wakervissen. Tegenwoordig freelinen genoemd. Ik heb alleen een hengel meegenomen en een werpmolen, de rest leen ik van Jan-Willem. De hengel die ik heb meegebracht is 2 jaar oud, maar heeft tot vandaag de waterkant nog nooit gezien. Het is een CJW boron/grafiet Light, toen gekocht als opvolger voor mijn oude Hardy Trotter. Na de successen van de afgelopen weken en meer dan 20 jaar visplezier gaat de Hardy nu echt met pensioen. Hopelijk beleef ik met de boron/grafiet net zulke mooie momenten als met mijn eerste echte karperhengel. De werpmolen die tussen de Fuij reelhouder wordt gemonteerd is een Shimano Biomaster 2000, volgespoeld met 18% Trilene MAXX nylon.

Voor het eerst sinds lange tijd knoop ik weer een rig, en gelukkig ben ik dat nog niet verleerd. Boven de aan de nylon geknoopte rig komt een soort rubber kraal. Die rubber kraal gaat over het bovenste oogje van de wartel, en daarboven komt een 8 grams schuifloodje. Een schuifloodje met daaraan een soort van groot oog. Dat grote oog wordt afgestopt op de kraal en de nylon heeft op deze manier genoeg ruimte om heen en weer te bewegen zonder vast te lopen. Op de (lange) hair worden 4 maiskorrels en een mini boilie via een boillienaald geschoven. Een grasspriet doet dienst als stopper. Wakervissen anno 2007, er is een hoop veranderd sinds de laatste keer ik met de waker heb gevist! En dan heb ik het nog niet eens over de wakertjes gehad die Jan-Willem heeft meegenomen. Zelf vist hij vandaag met een waker waarvan het koordje op een oprolsysteem zit. Je kunt het koortje zo lang of kort maken als nodig is.


Een ding is niet veranderd, en dat is de spanning. Een langzaam omhoog kruipende waker, soms even stoppend of juist heel rap omhoog knallend richting de hengel. En hoe dat ook alweer is, zou ik vandaag snel ervaren. Vanuit mijn ooghoek zie ik langzaam de waker omhoog kruipen richting de hengel. Als de waker bijna bij de hengel is aangekomen zwiep ik deze uit de steunen. Hangen en het is een grote! De vreugde is echter van korte duur, de lijn wordt kapot geschuurd op een onderwater obstakel. Man, wat baal ik hiervan, en als ik de lijn over een stuk hout heen haal blijkt dat deze niet slijtvast is. Wat een verschil met Maxima. De eerste karper sinds jaren op de waker, en die dan verspelen door een zwakke schakel in het materiaal.


Maar.....ik krijg een herkansing. En geloof me, een dril met de billen tegen elkaar geknepen, want als ik de eerste keer de karper zie, blijkt het een spiegel te zijn. En dan speelt die eerder verspeelde karper wel door je gedachten.

Deze keer lukt het me om de karper uit de troep onder de overkant te houden, en mag ik samen met "mijn" tweede spiegel van 2007 op de foto. De eerste gelande karper op de boron/grafiet, en dan meteen een mooie dikke spiegel. Een mooi debuut voor de opvolger van de Hardy Trotter.

In de loop van de middag laat het weer zich ook van zijn goede kant zien, en wordt het zelfs zeer aangenaam. Tegen de verwachting in loopt de karperactiviteit juist terug in plaats van dat er flink geaast wordt. Jan-Willem vangt nog een dikke polder brasem, en ik krijg nog een hele snelle aanbeet waarop ik niet eens kan slaan. Verder blijven onze wakers bewegingloos hangen tussen het startoog en de werpmolen. Om 15.30 uur besluiten we te stoppen, en komt er een eind aan deze gezellige en voor mij leerzame visdag. Jan-Willem bedankt!

Groeten,
Peter

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Teklon Gold Peter, je weet waar je het kopen kan.

Groet, Ap

Peter zei

Bedankt voor de tip Ap.

Groeten,
Peter