15 apr. 2007

Een sumoworstelaar met schubben

Zondagavond 15 april. Wat een fantastische ochtend heb ik vanmorgen beleefd. Vooral die laatste karper van vanmorgen was een brok dynamiet. Vanmiddag een paar uurtjes thuis geweest, en daarna samen met onze zoon Robin bij McDonalds gegeten. Om 19.00 uur vertrek ik weer richting de polder. Eenmaal in de polder zie ik tijdens de wandeling naar de voerplekjes een statige witte vogel in het weiland staan. Het blijkt een lepelaar te zijn.

Pas rond 19.30 uur gaat de haak met maiskorrels te water. Achteraf gezien ben ik een uurtje te laat van huis gegaan, maar na vanmorgen kan ik daar nu niet zo mee zitten. Het water is vanmiddag nog eens flink opgewarmd, en er wordt zeker in de ondiepe en smalle slootjes volop gepaaid. In deze slootjes zwemmen voornamelijk de kleinere exemplaren, maar af en toe stuit je ook daar op een verrassing in de vorm van een grote of zware karper. Het water waar ik nu vis is breed, maar ook dieper dan de paaislootjes. De kans op een grotere karper is dus aanwezig, en dat heb ik vanmorgen twee keer mogen onder vinden :).

Na twee maal zonder aanbeet van stek gewisseld te zijn, neem ik het besluit om tot donker op het derde voerplekje te blijven vissen. Dat is nou het mooie van vissen: vanmorgen vang ik in een kort tijdsbestek drie karpers en wordt er flink geaasd, en nu is het op een enkele welving in de oppervlakte na stil.

Met nog een klein half uurtje daglicht voor me komt er leven in het water. Een bruisend bellenplakkaat verraadt een wroetende vis. De bodem wordt flink omgewoeld, de maiskorrels zijn ondekt. Als het pennetje in beweging komt hou ik het bijna niet meer, en probeer ik beheerst de haak te zetten. Dat lukt, en meteen is het ook duidelijk dat het om een zware vis gaat. Er is haast geen beweging in te krijgen! Deze karper neemt geen schot, maar blijft bokken onder de top van de hengel. Modderwolken komen omhoog, nog meer dan net toen er geaasd werd. Langzaam komt er beweging in de vis, maar niet veel... de slip van de molen komt er niet aan te pas. De trage uithalen worden door de hengel en de rek in de lijn opgevangen. Voor de zekerheid trek ik aan de lijn boven de molen, maar de slip staat toch echt goed afgesteld. Ook als ik de slip een tandje losser zet, blijft de situatie onveranderd.


Na een flink aantal minuten lukt het om de touwtrekwedstijd in mijn voordeel te beslissen. Als ik de karper in het net uit het water til voelt dat zwaar aan. Eenmaal op het gras is het pas echt duidelijk. Deze karper is kolosaal, niet wat lengte betreft maar wel in omvang. Het meetlint geeft "slechts" 65 cm aan, maar wat een hoge rug en dikke buik heeft deze vis. Wat verder opvalt is de kleine staart. Geen vis met een lichaamsbouw voor snelheid, maar meer met een bouw die doet denken aan een sumoworstelaar, en dat is tijdens de dril ook wel gebleken.

15 April 2007 werd een dag die ik niet snel zal vergeten...

Groeten,
Peter

Geen opmerkingen: