1 apr. 2007

De eerste polderkarper van 2007

Zondag 1 april. Na gisteravond twee voerplekjes gemaakt te hebben in de polder, hoopte ik dat het me vandaag zou lukken om daar een karper te vangen. Een voerplekje op een dieper gedeelte, en het andere voerplekje op een heel ondiep stuk van de polder. Vandaag dus niet struinen op de bonnefooi.

De 1 ponds 10 footer is me zo goed bevallen de afgelopen weken dat ik hem vandaag ook meeneem de polder in. Was ik tot voorkort een aanhanger van 12 en 13 footers, op dit moment heb ik liever een kortere penhengel. Voor mijn gevoel zou een 11 foots penhengel de ideale hengel zijn. Deze zou dan ook een stuk zwaarder mogen zijn voor wat betreft de testcurve. De plannen over hoe zo'n hengel eruit moet zien zitten in mijn hoofd: een hengel met een blank van glasvezel, en afgebouwd met Fuij Sic-ogen... en uiteraard een Fuij reelhouder.
Terug naar het vissen. Ik strooi nog wat mais op de twee stekjes, en dat heeft op de diepere stek een forse kolk tot gevolg. Er zit karper op de voerplek! Het puntje van het pennetje staat niet langer dan een paar minuten boven water om dan langzaam te verdwijnen. In gedachten maak ik contact met een ruisvoorn, maar deze keer is het toch echt een karper. Onder het toeziend oog van wandelaars en fietsers dril ik mijn eerste polderkarper van 2007. Een hele mooie, die na meting (onder de vis, niet erover) 65 cm lang blijkt te zijn. Een van de vriendelijke wandelaars maakt een foto van mij en de karper. Dat scheelt een hoop gedoe met de bankstick en de zelfontspanner - voor mij, maar vooral voor de karper.


Na mijn eerste karpers in januari, februari en maart op cultuurwater te hebben gevangen is op 1 april mijn eerste polderkarper van dit jaar een feit. Na dit snelle succes probeer ik het in de ondiepe sloot. Daar blijft het stil, en na een half uurtje wandel ik terug naar het diepere gedeelte. Daar aangekomen sta ik oog in oog met twee goed oplettende karpervissers die "mijn" voerplek hebben overgenomen. Ik bijt op mijn lip, en besluit om m'n spullen te pakken en naar huis te gaan. De vreugde over de vangst van mijn eerste karper in de polder van 2007 laat ik niet verpesten.

Groeten,
Peter


1 opmerking:

My Fishing Pages zei

Peter, jaaa, een mooie start in de polder, en dat op een fantastische dag!...
Succes nog!
Groetjes uit Belgiƫ,
Geert