11 mrt. 2007

Een dag vol met verassingen

Zondag 11 maart. Vanmorgen ben ik pas om 11.00 uur van huis gegaan. Het KNMI belooft voor vanmiddag mooi weer, en daar wil ik optimaal van profiteren. Het plan voor vandaag is om een aantal cultuurwatertjes af te struinen. Het water waar ik begin valt niet onder de noemer watertje, het is de bekende roeibaan in het Amsterdamse Bos.

Vissen doe ik vanaf de overkant, zeg maar de kant waar je niet kunt parkeren. De andere kant is al redelijk bezet met vastloodvissers, die proberen hun aasje richting de rietkragen te werpen voor mijn neus. Aan deze zijde tel ik drie vissers, en dan heb ik mezelf meegeteld.

Tussen de rieten zitten hier en daar gaten waar ik gretig gebruik van maak om mijn maiskorrels te kunnen laten zakken. Bij het eeste gat duurt het niet lang voor ik beet krijg, maar ik sla een "gat" in de lucht. Als ik weer inleg verdwijnt de dobber vrijwel meteen weer, en als ik aantik is het hangen. Hoewel hangen.....er is weerstand aan de andere kant maar het is zeker niet van een voorn of een brasem. Tot mijn verbazing blijkt het een wolhandkrab te zijn!

Het zou hier bij deze verassing blijven, de karpers geven niet thuis. En ik hoopte nog wel stiekem op een spiegel. Op naar een ander cultuurwater, maar nu niet een afgesloten water maar een water dat zich door Amstelveen heen slingert.


Hier struin ik alle bruggen, bruggetjes en duikers af opzoek naar karper. Op de meest uitdagende plekjes laat ik de maiskorrels zakken....helaas, er gebeurt niets.
Met nog ruim drie uur daglicht voor de boeg neem ik het besluit om naar vertrouwd water te gaan. Daar aangekomen blijkt dat er waarschijnlijk kabeljauw is uitgezet; op mijn vertrouwde plekken rond de bruggetjes staan hengels opgesteld die niet vies zijn van een onsje lood met bijpassende werpmolens.
Dan maar uitwijken naar een slotenstelsel met een meertje waar ik in het verleden goed zeelt heb gevangen. Dit is altijd een topstek geweest in de periode april/mei maar eerder in het seizoen heb ik hier nog nooit succes gehad. Vandaag is geen uitzondering op deze regel, en na een uur zonder stootje kies ik eieren voor mijn geld.

De laatse anderhalf uur van vandaag breng ik door op mijn topwatertje, niet bij de bruggetjes of duikers, maar onder een treurwilg. Dat de wind is gaan liggen speelt me in de kaart, en onder de wilg staat behoorlijk water. Langs de takken die tot het water (en iets erin) reiken strooi ik wat mais.
Was het aan het eind van de morgen nog frisjes, nu is het gewoon lekker om buiten te zijn. De zon schijnt door de takken heen, en ik geniet. Als het pennetje richting de takken verdwijnt is het raak. Een knolletje poetst de 0 van deze dag weg. Toch vandaag weer karper vandaag weten te vangen, bedenk ik me. Vreemd dat juist op een dag waarop het weer zich van zijn beste kant laat zien, en je zou verwachten dat de karper los is, het tegenovergestelde gebeurt.

Dat blijkt een te voorbarige conclusie omdat de karper als nog tegen de avond aktief wordt. Vis nummer twee is met recht een karper. Overmoedig schiet ik een foto tijdens de dril onder de boom. Na een uiterst spannend partijtje touwtrekken, waarbij de karper steeds probeert om de in het water hangende takken te bereiken,lukt het me de vis te sturen waar ik hem hebben wil.....weg bij de takken. Eenmaal uitgedrild moet ik de karper nog in het struin-netje zien te krijgen. Het lukt, en een dikke puntgave karper vult het netje.


Leuk is ook dat ik deze karper met een nieuw pennetje heb gevangen, mijn favoriete pennetjes ben ik op een na allemaal kwijt geraakt door de jaren heen. En nu heb ik sinds donderdagavond dankzij Jan-Willem weer een aantal van deze pennetjes, waarbij alleen de kleur van het drijflichaam verschilt; voor de rest zijn ze gelijk. Jan-Willem, ik heb het pennetje boven de karper gelegd voor de foto, en nogmaals bedankt!

De wilg geeft als het bijna donker is, nog een karper prijs. Niet zo groot als de tweede van vandaag, maar zeker geen knolletje. Waren de karpers in janauri en februari klein van stuk, nu in maart lijkt het of de grotere exemplaren ook langzaam maar zeker aktief gaan worden. Dat belooft wat voor de komende weken!

Groeten,
Peter

1 opmerking:

Anoniem zei

Knap hoor,toch weer karper gevangen
en ook nog een krab:)
hopen dat het zonnetje nog blijft deze week ,dan stijgen de kansen op karper natuurlijk ook

Gr Frits