31 dec. 2006

Afscheid van 2006 in de polder

Zondag 31 december. Na een woeste nacht klaart het in de morgen op. Hoewel er nog een behoorlijk krachtige wind staat, kan er gevist worden. Dergelijk weer leent zich uitstekend voor de tiengrammer, met een drie of een vijfgrammer is een spinnertje vissen bijna niet te doen.
Voor de grafiet tiengrammer ben ik nog op zoek naar een moderne werpmolen. Deze hengel registreert zo scherp, dat je elke vorm van onbalans in de klassieke werpmolen(s) voelt tot in de top. Een TwinPower of een Stradic; ik ben er nog niet uit! Vandaag ga ik dus vissen met de gele Fair Play tiengrammer. Het doet me goed om de laatste dag van een mooi visjaar voor een deel in de polder door te brengen. Een oude polder met langs de weg dikke knotwilgen.

En ook een behoorlijk ondiepe polder. De Terrible 45 mm spinner moet ik dan ook vlak onder het wateroppervlak naar binnen vissen. Dit zijn ook de momenten dat ik blij ben op de ouderwetse manier, de werpmolen te bedienen. Na de worp wordt dus niet de beugel dicht geslagen, maar wordt eerst de spinner opgestart met wijsvinger op de spoelrand. Die spinner wordt met die zelfde wijsvinger afgestopt aan het eind van de worp. Zo voorkom je dat er een grote bocht in de lijn ontstaat door de wind, en dat de spinner ondertussen naar de bodem is gezakt. Gedurende de middag trekt de wind aan, en dan is op de klassieke manier spinnen een uitkomst. Na vele vele worpjes, en een misser, haak ik uiteindelijk een klein snoekje. Het is mijn laatste vis van 2006, leuk dat ik die in de polder heb gevangen.


Als ik achterin de polder arriveer, trekt de wind krachtig aan (zoals de beide foto's van het windmolentje dat een gemaaltje aandrijft laten zien).

Het is ondertussen 16.30 uur geweest, tijd om terug naar de auto te lopen. Bij de auto aangekomen krijg ik maar met moeite de hengel in het foudraal. Het jaar 2006 was een goed visjaar met veel mooie momenten. En nu op weg naar 2007 .


Groeten,
Peter

Geen opmerkingen: