3 okt. 2006

Ultra licht, wat een feest!


Zondag 1 oktober. Om even voor achten vertrek ik richting West Friesland. De diepere sloten, met hun harde bodem en relatief helder water hebben indruk op mij gemaakt vorige week. Om 9.00 uur heb ik afgesproken met Frits op een voor mij ondertussen bekende parkeerplaats. Samen met Frits struinen door de West-Friese polders; ik heb er zin in! Ik ben lekker op tijd, dus op mijn gemak rijd ik door het prachtige Noordhollandse polderlandschap en passeer diverse dorpjes. Voorbij Scharwoude verruil ik de provinciale weg voor de snelweg en dan gaat het in een rap tempo richting de kop van Noord-Holland. Op de parkeerplaats aangekomen staat Frits al te wachten, vanaf daar rijd ik achter Frits aan de polder in.



Vissen in voor mij nieuwe sloten in een prachtige polder, alleen de voorpret al is een feest. We parkeren de auto's in de berm langs een uitdagend water. Voor het optuigen bekijk ik de door Frits zelf gemaakte ultralichte spinnertjes, echt mooi spul.




Dan worden de Rapier en de Mosquito 0 uit hun foudraaltjes gehaald, en voorzien van Pelican 50 wermolentjes. Door de oogjes wordt het dunne nylon gehaald, en spinnertjes, met ervoor een dun en kort stukje staaldraad en een klein warteltje, worden bevestigd. Een vouwloodje van 0.5 gram wordt op de lijn gedrukt boven het warteltje. Nog even terug naar het nylon, we vissen beiden met 12%. De nylon van Frits heeft een breeksterkte van 0.9 kg en mijn nylon heeft volgens de klos 1.4 kg breeksterkte. De Rapier van Frits is een tweegrammer en mijn Mosquito 0 een driegrammer, ik heb dus iets meer marge voor wat betreft de breeksterkte van de lijn. Tot zover het door ons gebruikte materiaal!De eerste worpjes worden gemaakt, en al snel vangen we een aantal kleine baarsjes. Echte polderbaarsjes, ook wel zwartbaars genoemd, die zich vaak al gaan voortplanten bij een grootte van een centimeter of 10. Bij een formaat van 15 cm zien ze er al geblokt uit. De polders zijn goed bevolkt met deze kleine maar dappere stekeldragers, en er wordt ook gericht op gevist. De bekende Noord Hollandse baarswedstrijden in dergelijke sloten en slootjes zijn daar een goed voorbeeld van.



Een diepe buiging in de Rapier van Frits kondigt het eerste snoekje aan. Het prachtige en puntgave rovertje, is misschien over een aantal jaren de koningin van deze sloot .


Niet veel later vangt Frits een iets groter exemplaar, die al voor behoorlijk wat spektakel zorgt op de Rapier. Ondertussen trekt de wind aan, en blaast ook nog eens bijna recht in ons gezicht. Echt herfstweer, dat ook nog eens zorgt voor bladeren op het water. Bij mij lopen de aanbeten terug, maar Frits vangt nog regelmatig een baarsje. Na twintig visloze minuten besluit ik een groter spinnertje te monteren. De omwentellingen van het iets grotere en bredere blad zorgen dat de wind nu minder vat heeft op de lijn. Een kneiterharde bonk kondigt mijn eerste snoekje aan. Het is tevens de eerste snoek op de Mosquito 0.



Ook begin ik nu weer baarsjes te vangen, en zo word ik langzaam maar zeker vertrouwder met dit feesthengeltje. Bij een bruggetje aangekomen besluiten we dat we via de overkant terug vissen. Maar voor het zover is haakt Frits vanaf de brug een snoek die duidelijk een stuk groter is.



Behalve flink wat baarsjes heeft de kant waar de wind opstaat ons ook vier snoeken opgeleverd. Met de wind in de rug vissen we via de overkant terug richting de auto's. Ik monteer nu weer een kleiner spinnertje met een blad van 15 mm, en bij de eerste opening tussen het riet is het meteen raak. En hoe - bijna onder mijn voeten duikt een snoek op het spinnertje. Ik roep naar Frits dat ik nu echt een beste heb gehaakt. De snoek schiet helaas los, maar we hebben wel een glimp van haar opgevangen. Beiden zijn we tot de conclusie gekomen dat deze snoek minimaal 75 cm moet zijn geweest. Het klinkt misschien raar, maar ik kan er niet mee zitten. Een dergelijke snoek is de kers op de taart, en die komt van de winter wel. Voorlopig geniet ik van iedere vis die ik vang op mijn nieuwe hengeltje. De sloot levert behalve een aantal baarsjes geen snoek meer op, tot we bij het punt aankomen waar we via een soort sluisje terug naar de auto's kunnen lopen. Hier haakt Frits een snoekje en ik haak op het zelfde moment een baarsje, beiden mogen zij poseren samen met de Rapier en de Mosquito 0.




Tijd om een ander water op te zoeken, een poldersloot loopt hier verderop door een dorpje heen volgens Frits, en dat vist een stuk prettiger met de in kracht toegenomen wind. Echter voor het zover is geeft Frits een paar worpjes aan de andere kant van het sluisje, en niet zonder resultaat. Het levert hem de vierde snoek op hier. Met totaal vijf snoeken, en een berg baarsjes is deze dag nu al geslaagd.Door de polder rijd ik weer achter Frits aan, richting het dorpje. Ook hier ziet het er weer fantastisch uit, en inderdaad we staan hier een stuk beschutter. Dat deze sloot ook een potentiele snoeksloot is, blijkt al snel. Binnen 10 minuten vang ik twee kleine snoekjes, en een aantal baarsjes.



Frits vertelt me dat dit ook een hele goede winterstek voor snoek is, en daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Na een aantal baarsjes is Frits weer aan de beurt, en ook dit is weer een beste snoek, zeker gezien het materiaal. De volgende snoek die hij haakt zal de grootste gelande snoek van vandaag blijken. Tevens is de dril van deze snoek een schoolvoorbeeld van hoe rustig de dril verloopt op ultralicht materiaal. De snoek die later na meting 64 cm blijkt te zijn, gaat niet één keer door de slip. Gehaakt bijna onder de overkant van de sloot, moet hij zijn meerdere erkennen in de rek van de lijn en de buiging van de hengel. Iedere uitloper wordt opgevangen door de Rapier.


Het zou hier echter niet bij blijven, want na deze snoek vangen Frits en ik beiden nog twee snoeken en wat baarsjes. Op zo'n dag is het moeilijk om te stoppen, maar om 17.00 uur is voor ons de tijd aangebroken om huiswaarts te keren. Eerst schudden we elkaar de hand, en praten nog even na. Met 13 snoekjes en snoeken, waarvan 8 voor Frits en zeker 40 baarsjes samen is dit een geweldige dag geworden. Frits bedankt, dat moeten we snel nog een keertje over doen!

Groeten,
Peter

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Fantastisch geschreven Peter
je hebt je cariere misgelopen
maar dit gaan we zeker snel nog eens overdoen
dit smaakt naar veel meer

gr Frits

Anoniem zei

Hoi Peter,Frits

Zeer aandachtig heb ik alles gelezen en bekeken,en dan denk ik ...was Den Helder maar wat dichterbij..

Mocht de grijze Pelicaan alleen maar poseren?onder de hengels hingen groene....

Groeten Hans

Groet Hans

Anoniem zei

Hoi Hans

de grijze had een klein technisch probleempje (mijn schuld)maar is intussen alweer verholpen

gr Frits

Peter zei

Hoi Frits,

Bedankt!
Ik heb nu alweer zin in de volgende keer.

Groeten,
Peter

Peter zei

Hoi Hans,

Over een paar weken zijn de sloten hier in de omgeving ook goed bevisbaar met ultralicht materiaal. Frits komt dan ook een keer deze kant op, mocht je zin en tijd hebben dan ben je van harte welkom.

Groeten,
Peter

Anoniem zei

Hou me op de hoogte Peter,
zin en tijd is dat is er wel.
Maar er is nog zoveel meer....

Als het gaat dan kom ik zeker!
Ik moet nodig bijgeschoold worden door jou en Frits

Groeten Hans