25 jun. 2006

Jagen met de penhengel


Zaterdag 24 juni. Nu juni op haar eind loopt breekt er een nieuwe fase aan. De karpers, zeker de grotere exemplaren, verlaten de ondiepere en smallere polderslootjes. De karper verspreidt zich over de polders en de tijd om te gaan struinen is aangebroken. Natuurlijk zal een goed bijgehouden voerplek op een stategisch gekozen plaats (b.v. overgang/kruising ondiepe sloot op diepere poldervaart) nog steeds karpers opleveren. Echter de kans op grote aantallen brasems op dergelijke stekken neemt ook toe, en tevens zullen er uren gemaakt moeten worden.

Het alternatief is zelf de karper opzoeken. De vroege morgen en late avond uren genieten nu de voorkeur. Het aanbod aan natuurlijk aas in deze periode van het jaar groot, en een doosje (mest)piertjes kan soms de sleutel tot succes zijn.

De lichtere penhengels maken plaats voor hun zwaardere broers. Door de begroeiing is er steeds minder water tot onze beschikking, en de karper verkeert graag bij, of zelfs tussen de begroeiing. Dat neemt niet weg dat er nog steeds goed karper gevangen kan worden in deze periode in de polder met de penhengel.

Dit weekend heb ik slechts de beschikking over de zaterdagavond om te vissen. Hoewel ik in dubio gestaan heb om naar de polder in Anna Paulowna te rijden, kies ik toch voor een polder die een stuk dichterbij is. Een water dat ik in grote lijnen ken. Hier heb ik dit jaar begin mei mooie karpers gespot en gevangen. De kleinere slootjes zaten hier toen bomvol met karper. Ook nu is daar nog wel een karper te vangen, maar door het draadwier is het niet prettig vissen meer. Nog een reden om de diepere vaarten in de polders op te zoeken.

Met een vier meter lange 2-ponder in mijn hand struin ik de sloten af opzoek naar karper. Gelukkig heeft deze hengel een lang kurken handvat dat enigszins dienst doet als contragewicht. Een heerlijke hengel voor het statisch vissen bij obstakels. Maar voor het struinende werk niet prettig, blijkt al snel. Zeker nu er voornamelijk dicht onder de eigen oever gevist wordt, is 4 meter niet ideaal. Een hengel van 3 meter maximaal 3 meter 30 zou veel beter volstaan voor dit werk. Daar moet ik maar eens werk van gaan maken, en dat ik bijna jarig ben komt goed uit.

Al struinend weet ik vanavond twee karpers te verleiden. Eén daarvan schiet los, maar met de karper die ik wel weet te landen ben ik meer dan tevreden. Een sterke vis van 63 cm, met een gevorkte staart gevangen in een prachtige omgeving.

Groeten,
Peter

Geen opmerkingen: