20 jun. 2006

De laatste der Mohikanen

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Zondag 18 juni. Vanmorgen gaat mijn wekker om 3.00 uur. Om 3.30 zit ik in de auto richting de kop van Noord Holland. Een dagje vissen op boerenkarper, in de polder, georganiseerd door Frits. Behalve Frits zijn Ap en Bas ook van de partij. Met vier man vissen in de polder; hopelijk weten we een echte boerenkarper te vangen. Wie van ons maakt me niet uit. Om 4.30 uur arriveer ik als laatste op de afgesproken plek. Na het gebruikelijke handen geschud en na kennis gemaakt te hebben met Frits, rijden we achter Frits aan de polder in. Een prachtige polder, dampend in het vroege morgenlicht, het ziet er goed uit. Bij de auto's worden de hengels uit hun foudraaltjes gehaald en werpmolentjes tussen de reelringen geplaatst. Bas, Frits en ik gaan met klassieke glashengels en ABU, Mitchell CAP en Luxor molens vissen. Ap gaat in retro stijl: een nieuwe slanke Fair Play grafiet hengel en het nieuwste kleinood van Penn, de 4300 Ssg. Niet veel later klimmen we over het hek dat toegang geeft tot de polder. Na een wandeling van zeker 10 minuten komen we aan op een gedeelte met kleine en grotere rietkragen. Je kunt de karpers gewoon ruiken. En behalve dat, we hebben er ook al een paar weg zien schieten.

De polder in

Op een kleine 20 tot 30 meter uit elkaar besluiten we hier te beginnen met vissen. Voerplekjes worden gemaakt, van aardappel en/of mais. Het duurt niet lang of Frits vangt de eerste vis, geen karper maar een prachtige ruisvoorn. Dan is Ap aan de beurt, maar deze keer is het raak. Een geweldig gezicht, Ap staat met een diep gebogen hengel in zijn hand en de karper ploegt door de sloot. Ik haal snel mijn tuig uit het water en leg de hengel op de kant, om richting Ap te gaan. Ook Bas en Frits volgen en gezamelijk genieten we van de vertoningen van de karper. De eerste karper van vandaag is binnen; een prachtige, slanke vis.

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Terug op 'mijn' stekje aangekomen blijkt dat de gestrooide maiskorrels zijn ondekt. Voorzichtig leg ik weer in, zonder de vis te verjagen. De pen loopt weg, en nu sta ik met een gebogen glasvezel stok in mijn hand. De karper weet ik bij de rietkraag vandaan te sturen, en het landen van deze vis lijkt een kwestie van tijd. Lijkt, ja, want de karper neemt een schot richting het riet. Met de wijsvinger druk ik stevig op de spoelrand van de Luxor. Uiteindelijk blokkeer ik bijna de slip, maar het lukt niet de karper te stoppen. De karper breekt de lijn, en dat is de tweede keer in een week tijd dat mij dit overkomt. De vorige keer was het pech, nu is het gebruikte materiaal gewoon te licht. Zowel Frits als ik hebben de karper gezien, het was een beer en met de Hardy 1 Lbs hengel en 20% Maxima nylon lijn kon ik niets uitrichten. En ik heb geen andere hengels en molens meegenomen... Mijn eerste kennismaking met een echte wilde karper eindigt in lijnbreuk.

Gelukkig weet Bas daarna wel een karper te landen. Terwijl ik zijn richting op loop maak ik een foto, van Bas tijdens de dril. Een plaatje dat zo op de cover van de Fair Play prijscourant geplaatst zou kunnen worden.

Bas

Mijn volgende aanbeet resulteert in een donkerbruin gekleurde brasem. Geen karper maar toch een mooie vis. Dan is het opnieuw raak, en nu is het wél karper. Met de grootste moeite weet ik te voorkomen dat de karper het riet aan de overkant van de sloot haalt. Vorig jaar heb ik een snoek van 97 cm gevangen op de vijfgramsspinhengel met een nylon lijntje van 14%. Ook dat was een spannende dril, maar toen had ik voor mijn gevoel wel grip op de vis. Nu heb ik geen grip op deze karper. Even denk ik erover om in het water te springen midden in de rietkraag waar ik de eerste karper verspeelde. Door vol in de hengel te hangen lukt het deze keer wel om de karper te stoppen. De uithalen beperken zich verder tot het krom zwemmen van het glasvezel. Niet veel later overhandigt Frits mij het landingsnet met daarin de karper. Het is gelukt! Ook ik mag met een wilde karper op de foto!

Mijn eerste

Daarna vang ik nog een brasem, en besluit het op deze stek voor gezien te houden. Na een behoorlijk eind stappen zie ik een paar mooie karpers azen. Hier is geen losstaand riet, en hoewel de waterplantjes er weelderig hebben huisgehouden moet het mogelijk zijn een karper te drillen op licht materiaal zonder dat de kans op verspelen aanwezig is. Tevens is het een stuk ondieper hier. Bij mijn tweede poging om één van de karpers te verleiden lukt het de interesse van een karper in het aas te wekken. De karper gaat gedeeltelijk op zijn kant, de pen schokt en loopt weg. De karper pakt met gemak 15 meter, maar in het obstakelvrije deel waar ik nu vis is dat geen probleem. Hij mag gaan, en dat doet ie. Deze dril is een genot op licht materiaal en ik voel me bijna weer een kleine jongen die zijn eerste snoek(je) vangt. Een torpedo van zo'n 60 cm glijdt niet veel later het landingsnet in.

Samen met Bas die ik verteld heb van de aktiviteiten verderop (en hij besluit ook die kant op te gaan), vis ik verder. Ap en Frits blijven voor als nog op het eerste gedeelte vissen, maar komen later ook onze kant op. Hier weet Frits ook zijn eerste wilde karper van vandaag te landen, en heeft een ieder van ons zijn karper vandaag gevangen.

Frits

Hier zou het echter niet bij blijven, want zowel Bas als ik weten beiden nog een karper te vangen. En Bas weet zijn tweede exemplaar op de vlok te vangen!

de laatste der Mohikanen

Het was één van de mooiere karper visdagen die ik tot nu toe heb mogen mee maken. In een polder die me vanaf het begin lag, en tussen het vissen door heb ik zelfs mijn ogen een klein half uurtje dicht gedaan om liggend op mijn rug te genieten van de geluiden in de polder.

Frits, bedankt dat jij ons mee hebt genomen in jouw prachtige groene wereld en kennis hebt laten maken met de wilde karpers. Deze karpers zijn veel sterker dan de vergelijkbare karpers die ik in 'mijn' polders vang, met recht "de laatste der Mohikanen".

Groeten,
Peter

5 opmerkingen:

Anoniem zei

leuk gedaan peter
zo met de zwart-wit foto's
ik blijf genieten van jou blog

gr frits

Anoniem zei

De meester op en top, heerlijk verslag weer Peter!
Heel erg mooi met die zwart/wit plaatjes.

groet, Bas

Peter zei

Hallo Frits en Bas,

Bedankt!
Het was een dag met een gouden randje. Heel leuk om zo samen met klassiek materiaal te vissen.

Groeten,
Peter

viridiflavus zei

Mooi verhaal. Heb je ook goede foto's van de karpers zelf. Ik en de moderator van waarneming.nl zijn erg geïnteresseerd in foto's van wildtype karpers. Bij waarneming.nl kun je de waarneming melden en daarna een foto toevoegen. Als je je stek wilt verbergen voor nieuwsgierigen dan kan dat ook.
We zijn echt op zoek naar foto's torpedovormige karpers zonder knik achter de kop, een bek die echt midden voor in de kop is geplaatst, een kleine staart en vrij bleke vinnen.
Ik heb bij wikipedia een klein verhaaltje over wilde karper geschreven en zou ook wel wat meer foto's willen toevoegen. Dat kun je ook zelf doen, als je je daar hebt aangemeld.
Ik heb zelf ook een blogje bij bogspot, http://pietsbeestjes.blogspot.com, met foto's van kleine beestjes en zo meer.
Waarschijnlijk ga ik zelf ook nog een keer naar het Noord-Hollandse om te proberen wat wilde karpers te vangen. Dat is me vroeger wel eens gelukt bij Schagen. Ze zijn inderdaad veel sterker, dit door hun wilde afkomst (waarschijnlijk gewoon inheemse vis), waarbij al het spierweefsel roodgekleurd is, waardoor de dieren een enorm uithoudingsvermogen hebben.
groeten Piet

viridiflavus zei

PS.
Klassiek karpervissen is leuk, maar de meeste vissers gebruikten toen toch wel 25% nylon. 20% is OK voor snoekbaars maar is zeker niet geschikt voor karper in begroeid water.