28 mei 2006

Een dikke schub


Zondag 28 mei. Vanmorgen stond de wekker om 5.00 uur. De stekkeuze is niet moeilijk, namelijk het cultuurwater waar ik afgelopen zondag en donderdag heb gevist. De daar aanwezige karpers spreken tot mijn verbeelding, en ook de omgeving is de moeite waard. Het hele plaatje klopt gewoon, ik vis daar graag. Ook nu heb ik het water weer geheel tot mijn beschikking, hoe is het mogelijk! Ok, je moet een stukje lopen en de omgeving is enigszins verwilderd, maar dan nog. Nou, mij maakt het alleen maar vrolijk, en het water ligt me gewoon. Tot nu toe had ik een aantal schubkarpers van het torpedotype hier gevangen, waarvan twee boven de 70 cm lengte. Voor mij vissen van formaat, zeker als die op de pen zijn gevangen.

Er zijn hier in het verleden ook spiegelkarpers uitgezet, heb ik me laten vertellen. Dat er dergelijke karpers rond zwemmen maakt het nog spannender, een spiegelkarper is een welkome verrassing. Nou, ik heb geen spiegelkarper gevangen vanmorgen, maar wel een prachtige schubkarper. Geen torpedomodel, maar zo eentje met de bouw van een spiegelkarper. Een prachtvis die na de aanslag vlak onder de top eerst flink ging bonken onder die top. Diepe kolken kwamen omhoog en er was bijna geen beweging in de vis te krijgen. Het glasvezel stond bijna hoepelrond, de karper stond gewoon te bokken. Even zag ik zelfs een deel van een imposante staart door het wateroppervlak.

En daar sta je dan, met een 1 Lbs penhengel en op de molenspoel 17% Maxima in je handen. Dan vindt de karper het genoeg en zwemt het midden op. Niet met een geweldig schot, maar juist heel langzaam. De ruimte is aanwezig en het water is hier vrij van obstakels. De karper kan dus heel wat meters lijn nemen! En dat doet ie ook, om na zo'n 15 meter te stoppen en weer te gaan bokken. Dat het hier om een zware vis gaat (voor mijn doen) is duidelijk. De karper gedraagt zich rustig en voelt aan als een bulldozer. Mijn laatste serieus zware karper dateert alweer van twee jaar geleden (ook op cultuurwater), in de polder zijn de meeste schubs slank gebouwd. En dat is deze karper zeker niet. Al bokkend en stompend als een snoekbaars, beukt deze karper op het glasvezel. De uithalen zijn gestopt, het is gewoon een kwestie van tijd, en ik heb nu ook vat op de vis. Tevens heb ik al een paar keer een glimp op gevangen van de karper en weet nu ook dat het een schubkarper is. Wat een big, en op dit lichte materiaal helemaal. Als ik de karper in het net uit het water lift wordt dat des te meer duidelijk. Een hoog gebouwde en geblokte schubkarper, een droomvis om aan de penhengel te mogen vangen is de mijne. De karper meet ik in het net, en ook deze vis overschrijdt de 70 cm. Namelijk 71 cm!



Tja, en dan ben je in je eentje met zo'n mooie schubkarper. Liggend op mijn buik met de karper voor mij maak ik met een uitgestrekte arm snel wat digi's. Dan nog een plaatje met de hengel erboven, en mag de karper weer zwemmen.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Mooie vis! ook mooi gaaf

Anoniem zei

Mooie vis! ook mooi gaaf