25 apr. 2006

Zeelten, het blijven mysterieuze vissen!


Maandag 23 april. Gisteravond heb ik voor de tweede keer dit jaar gericht op zeelt gevist. En ook een zeelt gehaakt, maar die schoot helaas los vlak voor de kant. Vandaag is het voor het eerst dit jaar de hele dag warm geweest, ik ga vanavond voor de herkansing op dezelfde stek. Het betreft een door de bebouwing opgeslokt polderwater, met een goed zeeltbestand. De hengel die ik meeneem is al een oudje maar verkeerd nog in nieuw staat. Een Hardy Richard Walker Avon. Een 1 Lbs penhengel van 305 cm met een gevoerd start- en topoog en de andere oogjes zijn van het type hoogpotig en licht van gewicht. Onder de Hardy wordt een ABU Cardinal 33 uit 1975 gemonteerd met op de spoel Maxima 20%. Een mooie combinatie waarop een zeelt kan tonen wat voor vechterbazen het zijn. Tevens kun je er ook een karper op mannen, maar een forse brasem weet de hengel ook krom te trekken. Tot zover het materiaal, maar ja ik ben een beetje een materiaal freak, moet je maar denken....

Als ik aan het water arriveer zie ik duidelijk beweging in het water. Er wordt geaasd, het ziet er goed uit. Struinen laat ik vanavond achterwege. De hengel gaat op de steunen, maar ik ga wel met het pennetje vissen. Het is inmiddels al bijna 20.00 uur en ik heb een goed gevoel over de gekozen stek. Het duurt inderdaad niet lang of het pennetje verraadt activiteit. Als de pen schokkend onder het water oppervlak verdwijnt, omklemmen mijn handen het kurk en tik ik aan. Mis...

Dit herhaalt zich zo tot drie keer toe, en tot drie keer toe sla ik een gat in de lucht. Dan maar langer wachten voor ik de haak zet, spreek ik mezelf toe. En als de pen voor de vierde keer verdwijnt, krijg ik wél contact met een vis. Geen zeelt maar een flinke brasem, die ik snel van de stek weet te manouvreren. Ik heb het 'spelletje' nu door, en de volgende aanbeet levert mij de eerste ZEELT van 2006 op. Een prachtige vis van exact 40 centimeter.

Als ik het niet veel later met een forse zeelt die na meting NEGENENVEERTIG centimeter blijkt te zijn aan de stok krijg, is de avond voor mij al meer dan geslaagd.



Een derde exemplaar van 47 cm maakt deze avond voor mij tot een feest. Thuisgekomen zit ik nog geruime tijd na te genieten, en wordt de Hardy met een vochtige doek afgenomen en daarna in het foudraal opgeborgen. Met deze fraaie hengel hoop ik nog vele mooie vis momenten mee te maken, vanavond was er daar één van.

Groeten,
Peter

5 opmerkingen:

Henk Moelker zei

Hoi Peter,

Leuk om eens iets te lezen over het vangen van zeelt. Je hoort er in het algemeen niet veel over.
Jaren geleden ving ik een zeelt aan de vlieg...een toevalstreffer.
Het zijn prachtige vissen en net zoals je zegt inderdaad wat mysterieus.

Groeten,

Henk Moelker.

Joris zei

Hele mooie vissen peter. Ik vang zelf vaak karper (ook met de pen) maar de zeelt heb ik al een tijd niet gevangen. Ik vind persoonlijk de foto met de grootste zeelt mooier dan menigeen karperfoto van 30+ pond, zeelt is gewoon veel mooier. Helaas heb ik er nog geen gevangen dit jaar. Nog tips voor aas?

Peter zei

Hallo Joris,

Dank je voor het compliment!
Zelf vind ik de zeelt ook een heel mooie vis.

Jij vraagt of ik tips heb over aas.
De aas keuze die ik maak wordt bepaald door het water waar ik op vis. Vis ik in een water met een goede zeelt bezetting, waar veel op karper wordt gevist, dan kies ik meestal voor blikmais. Een worm, dauwpier of mestpier en zelfs maden doen het soms goed. Nadeel is (vooral in de polder) de vele aanbeten van voorntjes, baarsjes en paling. De oplossing is een cocktail van een maisje en een (mest)piertje.

Groeten,
Peter

pluggie zei

Vanavond de eerste echte zeelts gevangen van het jaar, 9 mei 2008. 3e keer vissen. Gender Eindhoven.
Vorige week een 14 cm kleintje. Die knokken al hard.

Zo mooi.

Idd op mais. Pallets werken nog beter. Alleen die verlies je veel.
Je kunt ze ook gewoon vangen met maaien. En ze bijten ook gewoon op kleine bolletjes brood.
Pallets werken beste, toch pakken we vaak mais.

De truuc is een beetje, af en toe een voederballetje met wat mais erin. En als je bubbels ziet, erop gooien.

Zeelt komt 's avonds. Tussen een uur of 20:00 en 22:00. Je vangt ze ook overdag, maar 's avonds gaan ze beginnen: bovenop bubbeltjes gooien.

Hengel maakt geen kloot uit, kan gewoon op de pen en desnoods een bamboe hengel, rustig laten landen, ze knokken behoorlijk.
En ze gaan door ook als je ze boven hebt.

Maak wel setjes met dikker lijntje.
0.18 ofzo.

Zat op mais, 1 giebel van 40 cm, en 2 zeelten van 34 en 31 cm.
De giebel was eigenlijk de klapper.

1e zeelt had haak onder zijn buik. 2e in bovenlip.
En nu zijn ze nog bruin groen, in augustus krijgen ze rode onderkleur.

Zeelten knokken echt. Respecteer ze, maak je handen nat, onthaak hem liggend op de grond.
Die gaan echt door gewoon en klote om zo een vis te laten vallen.

Ze hebben een soort huig waar de haak in kan zitten na inslikken bovenin.

En haal die super plasticcen onthakers. Die zijn zo geweldig.

viridiflavus zei

Een geweldig aas om mee op zeelt te vissen is hondevoer uit blik. Zeelten houden van zacht en eiwitrijk voedsel. Wel jammer dat je handen er van gaan stinken.

Morgen ga ik het ook op de zeelt proberen in sierwater met dauwpieren en hondenvoer.

Het plan is om ook eens een poging te wagen op de grotere plassen hier, die misschien wel zeelten groter dan 70 cm herbergen.