4 dec. 2005

Winter karper.............


Zondag 4 december. Vanmiddag heb ik geprobeerd een winterkarper te vangen. Ik weet een watertje met een goede karperbezetting, dus daar moest het gebeuren. Mijn oude Hardy Fred Taylor Trotter 0.75-1 Lbs, de LuXor 1A uit 1959 opgespoeld met 17% Maxima, een schoudertasje met dobbers, loodjes etc. en een landingsnet vormden mijn uitrusting voor vandaag. In mijn jas een blik mais en de camera gestoken. Mijn eerste poging waagde ik bij een duiker. Pennetje voor de duiker en een handje mais erop 'gegooid'. Het duurde ongeveer 10 minuten, toen er beweging in het water kwam. Alleen een penvisser weet wat ik bedoel! Het water komt in beweging alsof er heel zachtjes in een kop thee wordt geroerd. Af en toe wat kleine belletjes, die lang blijven liggen, verraden de karper. De pen beweegt, nee waaiert op en neer. Duidelijk een teken dat de karper in de buurt is. Dan komt de pen een stukje omhoog, en verdwijnt daarna heel rustig onder het water oppervlak. Een fractie later sta ik met een kromme hengel in mijn hand. De slip laat zich horen en dat kan alleen maar karper zijn. Wat een genot! En dan ligt de karper op de kant, gouden schubben kleuren de grijze dag. Na de foto's verdwijnt dit karpertje van om en nabij de 50 cm weer in het donkere koude water. Heerlijk, echt geweldig! Niet veel later haak ik op dezelfde plek een groter exemplaar die ik wel meet. Met 59 centimeter een echte sportvis op dit lichte materiaal. De stek is verstoord, en dus besluit ik het bij een brugpeiler te proberen. De diepte valt mij daar tegen en na 20 minuten geen beweging gezien te hebben, laat ik de stek de stek. Andere brug dan maar. Daar staat wel water, en ik werp een hand mais tegen de peiler aan. De dobber staat pal naast de peiler, maar niet voor lang. Een knolletje, waar ik maar wat blij mee ben zwemt de hengel krom, de slip hoeft echter geen assistentie te verlenen. Lekker dik gevreten van het voer bedoeld voor de eenden en bijna zwart gekleurd, onthaken en zwemmen maar weer. De volgende karper schiet los, maar ach mijn dag kan allang niet meer stuk. Echter Petrus is het daar niet mee eens, en nu krijst de slip van de LuXor. Onder de brug, kolk en weer de andere kant op! Voor mij de juiste kant zonder obstakels. Wat een feest daar kan geen snoek tegen op. En deze karper bevestigd maar weer eens waarom ik zo graag in de zomer op karper vis. Een heel gaaf exemplaar, met een goud gekleurd schubbenkleed en ook nog eens 63 cm lang mag op de foto samen met de Hardy en de LuXor.(plaats ik bij dit verslagje) Uiteindelijk vang ik vandaag 8 karpers, en los er 1. Dat ik mij een gelukkige visser voel hoef ik jullie niet meer te vertellen.

Groeten,
Peter

Geen opmerkingen: